Utskrift från www.yimby.se
....

Globenområdet - Söderstaden

Sida 1 av 3
Mattias Källman
55 Inlägg
Tycker detta förtjänar en egen tråd då det kommer att hända väldigt mycket här de närmaste åren. Främst i form av "Stockholmsarenan", utbyggnad/integrering med Globen City, nybyggen på nuvarande Söderstadion, samt inte minst Slakthusområdet/Matstaden. Dessutom sker det ju mycket både norr och väster om området.

Här är senaste nytt om Matstaden; låter riktigt intressant i mina öron.
http://www.insyn.stockholm.se/insynTran..

Och här är Yimbys synpunkter på första utkastet till Stockholmsarenan.

http://www.yimby.se/2008/04/ny-eveneman..

Helt klart berättigad kritik, men det här är en första konceptskiss som har mycket lite med verkligheten att göra. Mer lär dyka upp i arenafrågan inom kort.
Senast ändrad 2 januari 2010 18:48
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Detta område är helt klart värt en egen tråd. Blir dock lite besviken när jag ser planerna för "matstaden". Puttinuttigt och knappt småstadsaktigt. Väldigt svårt att se att det skulle dra folk i sånna mängder att det motiverar någon att öppna affärer eller restauranger. "Torgbildning"? det räcker inte att man markerar på en karta att här ska det va ett livat torg! Ett levande torg kräver samband med omgivningen (vilket helt saknas här) på ett sätt som gör att folk naturligt rör sig där och gärna stannar till.
/I want MORE! Att slösa bort det här området på dylika planer är lite förkastligt. bygg en riktig tät stadsmiljö i 10+ våningar så kommer det dels bli en trevligare miljö, dels bära sig bättre ekonomiskt, dels komma fler till del. There's no real reason not to build an actual neighbourhood.
34 Inlägg
Matstaden?! Fuck Matstaden, det heter Slakthusområdet.
Konceptet verkar intressant dock. Inte den vanliga tabula rasa-tekniken och med lyhördhet för områdets existerande kvaliteter.
Gå dit och kolla, det är grymt fint. Några av Sthlms bästa tegelkåkar, bl a.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jag gillar idén, ett mat-torg. Men hur blir det med människoflöden? Vem kommer ta sig dit? Det behövs fås in bostäder och andra former av verksamheter för att få dit folk. Att slänga upp ett torg, bestämma att där skall det säljas mat, och tro det skall räcka går såklart inte.
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Precis!
Efter en snabb titt på planerna kan man urskönja saker som trafikseparering (endast gångtrafik) och funktionsseparering (inga bostäder).

Detta område skulle kunna bli ett väldigt intressant inslag i framtidens stadsbild, men då krävs att man vågar göra om det till en riktig stadsdel. Tonvikten kommer att ligga på mat, men det hindrar ju inte från att blanda in andra funktioner som t.ex. bostäder. Exempelvis så är ju kanske området runt Luntmakargatans största kännetäcken att det finns många asiatiska restauranger och affärer, men det är ju forfarande en stadsdel med blandade funktioner. Jag kan tänka mig att det skulle bli ett väldigt attraktivt område för bostäder med en eller två michelinrestauranger, saluhallar osv. Arkitektoniskt skulle det vara en blandning mellan gammalt och nytt. Att det ligger 4-5 t-banestationer och 3 tvärbanestationer inom (cirka) en kilometers radie gör ju inte saken sämre.

Man bör även tänka på att området ligger nära Globenområdet (som helt saknar bostäder).

Integrera området med Globenområdet förtäta där, tillåt trafikblandning (riv den hemska globengallerian, alternativt dela upp den i två kvarter gör om det till kontors- och bostadskvarter, ta bort gångbron) och planera för mer bostäder.
3334 Inlägg
Här finns en sida på Stockholms stads hemsida angående matstaden:
http://www.stockholm.se/-/Naringsliv/Sa..

Hittade en bild där också:

Senast ändrad 24 augusti 2008 14:22
Profilbild
Adam Blomberg
28 Inlägg
Men vad är "Matstaden" för ett puttenuttigt mes-namn?
"Slakthusområdet" är ju det inarbetade namnet som ger denna inplanerade stadsdel dess karaktär och som ger förankring i vad det har varit/är...
Profilbild
Jonas L
11 Inlägg
Får faktiskt hålla med föregående talare där. Behåll namnet "Slakthusområdet". (Tänk "Meat packing district" i NY som blev en rätt levande stadsdel efter omdanelsen)
Blanda sedan in bostäder och kontor byggda i en hög skala i slutna stadskvarter och fortsätt bygg STAD!
Ja, den svagaste punkten med Matstaden är onekligen namnet. Precis som "Stockholmsarenan" förhoppningsvis kommer att heta något annat framöver...

Men jag gillar också just bevarandet av gamla exteriörer men nytänk på insidan. Sedan behövs en kombination av att Globenområdet dels får nytändningen med arenan och ett omdanat Globen City, binds ihop med stadsdelarna öster om Nynäsvägen och hård exploatering kring Gullmarsplan för att området ska nå sin potential.
Profilbild
Jonas L
11 Inlägg
Hade inte kunnat säga det bättre själv. Dock med tillägget att även hela Linde-området fram till Boliden-plan (idag industriområde) lämpar sig mycket väl för kraftig urbanisering.
Antagligen är det för att jag är övertrött, men borde man inte kunna slå ihop Stockholms namnförslag med New Yorks motsvarighet?

Självklart ska det heta Meat City.

Eller kanske inte.

Oavsett vilket, ett sådant här område skulle också tjäna på att inte stänga vid 23. Om det är relativt fritt från bostäder skulle det kunna bli helt andra evenemangsmöjligheter där än i traditionell blandad stadsmiljö. Tänk 080808-festen fast varje fredag, till 05.

Fast då skulle man nog behöva placera en polisstation där också. ;)
Profilbild
Lucas Stensö De Marie
43 Inlägg
Fan vad Stockholm har hybris. Två nya jättearenor som sällan kommer ens bli halvfulla. Satsa på mindre arenor som kanske bli billigare och lägg överskottet på upprustning utav gamla fotbollsplaner istället.
Mattias Källman
55 Inlägg
Inriktningsbeslut om nya arenan i Globenområdet tas i Kommunstyrelsen nu på onsdag, åtminstone enligt dagordningen. Inga ärendedokument ute på nätet ännu, dock.
Profilbild
Adam Blomberg
28 Inlägg
LucasSdm,
Hur vet du att dom bara kommer att bli halvfulla?
Stora arenor är just det som Stockholm har saknat fram tills nu (snart).
Dom största evenemangen och dom stora artisterna har ofta valt Göteborg innan... Antar att det bla. är det som man vill ändra på nu.
Toppen! säger jag då.
Profilbild
Lucas Stensö De Marie
43 Inlägg
Adam.
Det är förvisso sant men det räcker gott och väl med Swedbank arena eller enbart arenan vid slakthusområdet. De har höga ambitioner när det gäller att mäta sig med övriga Europa när det kommer till sportevenemang, men att utveckla och urbanisera Stockholm är det inga höga tankar om.

Dessutom är det tråkigt för mig som fotbollssupporter att befinna mig på en halvfull arena (i bästa fall).
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Flyttade tråden.
55 Inlägg

Nu finns en sajt om arenaprojektet. Hade premiär direkt efter inriktningsbeslutet i KF i måndags.

http://www.stockholmsarenan.se/

Senast ändrad 10 september 2008 10:05
Simon Hellström
52 Inlägg
Jag vet inte vad det är, men jag gillar designen skarpt... Kanske att den ser ut lite som en utplattad Globen? Ska bli spännande att följa processen!
Albin Törnberg
52 Inlägg
Vad gör man åt kollektivtrafiken då? Redan idag blir det riktigt fullt vid både globen och gullmars efter en match på söderstadion. Kan man förenkla för besökarna att ta sig till skärmarbrink också?
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Albin Törnberg skrev:

Vad gör man åt kollektivtrafiken då? Redan idag blir det riktigt fullt vid både globen och gullmars efter en match på söderstadion. Kan man förenkla för besökarna att ta sig till skärmarbrink också?

Jag sympatiserar med Bajen även om jag inte hejar på dem och jag blev så himla glad när jag fick veta att arenan ska byggas! Jag känner många Bajare, varav några är några av mina närmaste vänner och man mången gång har man suttit uppe långt inpå natten och diskuterat om behovet av en ny arena för Hammarby. Jag har tagit del av deras farhågor och känt deras frustration och det har definitivt inte känts kul.
Sida 1 av 3

Globenområdet - Söderstaden

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter