Ola Halvardsson skrev:
Jag trodde Söderort redan hade hamnat efter? Kollar man på inkomstligan ligger alla välbärgade områden norr om staden, Nacka är undantaget. Jag skulle vilja påstå att Söderort redan är efter i alla fall på inkomstsidan som brukar vara representerbar för många faktorer.
Fasen vad trött jag blir av den där schablonmässiga beskrivningen som man hör ventileras med jämna mellanrum. Hört talas om t.ex. Mälarhöjden/Hägersten, Enskede och Älvsjö? Dessa tillhör alla Sveriges Topp 15 dyraste villaområden enligt till exempel Fastighetsbyråns mäklarstatistik som publicerades idag (http://mb.cision.com/Public/111/9258036/890951604263276e.pdf). Dessa områden har högre genomsnittsinkomst än delar av innerstan, såsom Södermalm. Älvsjö stadsdelsområde slås endast på fingrarna av Bromma när det gäller genomsnittsinkomst utanför innerstan i Stockholms kommun. Dessutom skulle jag inte direkt klassificera hela den inre ringen av närförorter i Söderort som "halkar efter". Aspudden, Midsommarkransen, Telefonplan, Liljeholmskajen, Björkhagen etc är mycket attraktiva redan, och Västertorp, Fruängen med flera är på kraftigt uppåtgående. Sen finns det en yttre ring av miljonprogram utanför närförorterna och villaområdena som har stora problem, ja. Men där är det ingen skillnad från problemområdena i västerort och norrort.
Men jag kan hålla med i sak att Söderort skulle behöva ett företagskluster, speciellt efter att t.ex. Ericsson flyttat därifrån. Även jag ser att Älvsjö skulle kunna vara idealt för detta.
Senast ändrad 11 maj 2012 01:49