Det här är ett intressant alternativförslag till Slussenombyggnad som funnits med ett tag, men som länge lidit av väldigt lösa konturer främst vad gäller trafikföringen. Nu har man kommit med en uppdatering som förklarar lite hur man tänkt sig, och den ska vi ta en titt på.
Först en kort bakgrund: Projektets mest framträdande egenskap är att det (liksom Jean Nouvels ratade tävlingsförslag) är baserat på en överdäckning av Centralbron. Man vill gå ett steg längre än Jean Nouvel och däcka över även t-banebron och mellanrummet mellan de två broarna. Det är en spännande tanke som öppnar upp stora ytor för sammanbindande stadsrum, samtidigt som den begraver Söderström under ett stort betonglock och skär av många av de siktlinjer vi vant oss vid under århundradena.
Hur man vill göra med nuvarande Slussen har hittills varit höljt i dunkel. I presentationsmaterialet från 2009 syns 30-talets trafikmaskin intakt (fast med de två breda broarna ersatta av en smal och märkligt böjd).
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Nu får vi lite mer kött på benen:
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Den smala bron mot Skeppsbron har blivit bra mycket bredare och tar nu emot trafikflöden från Katarinavägen samt ramper upp från Stadsgårdsleden, precis som idag fast enkelriktade norrut. Hornsgatan blir liksom Götgatan en återvändsgata utan synlig anslutning till någon av broarna.
Trafiken söderut ska gå på en ny bro intill t-banebron (en del av överdäckningen) och mynna ut i Katarinavägen, med en snäv kurvramp ner till Söder Mälarstrand och en tunnel till Stadsgårdsleden som mynnar ut ungefär där Saltsjöutfarten gör det idag.
Centralbron behåller sin dubbelriktade trafik och sin avfartsramp mot S Mälarstrand medan påfartsrampen flyttas till under överdäckningen, troligen för att spara in trafikljuset under bron.
Det hela är tänkt att däckas över så att samtliga genomfartsgator på Södermalm hamnar under ett lock:
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Några punkter där Knutpunktarna bör sätta in en mer noggrann studie:
1. De många tunnlarna framför KF-huset gör det svårt att passa in en bussterminal, men den kan måhända vara tänkt att läggas någon annanstans, kanske under broöverdäckningen.
2. Katarinavägens tunnel ska enligt planen gå direkt ovanpå en annan gatutunnel - men om det ska finnas plats för Saltsjöbanans station så kan inte Katarinavägen sänkas utan måste ligga i samma nivå som idag. Om man då däckar över den från hörnet på KF-huset som planritningen visar så kommer överdäckningen att hamna mycket högt upp. Gatunivån i hörnet är 12,5 meter, med en tunnelhöjd på 5 meter inkl bjälklag så kommer gatuplanet att ligga i höjd med andra våningen på KF-huset och ett par meter ovanför taket på t-banestationen. Den gatunivån måste hållas till punkten där tunnlarna korsas, ungefär vid Katarinahissen. Stadsmuseets grop blir därmed så djup att bara översta våningen sticker upp när man ser den från Skeppsbron.
3. Även vid brofästet på Södermalmssidan blir överdäckningen väldigt hög. Katarinavägen kan visserligen sänkas någon meter där den passerar över Stadsgårdsleden men även då hamnar överdäckningen på 11-12 meter vid tunnelmynningen, alltså drygt samma nivå som "balkongen" längs Östra Slussgatan. Effekten blir ungefär densamma som "muren" i förra Fosterförslaget, speciellt om om även Stadsgårdsleden ska däckas över, något som inte riktigt framgår av planskisserna.
4. De två påfartsramperna till bron mot Skeppsbron är lite för korta, de borde vara drygt 100 meter för att ta upp nivåskillnaden på 5-6 meter. De kan inte däckas över eftersom de ligger en bit ut i sjön, så bullerkartan bör revideras. Intrycket av trafikplats blir starkt med de mycket framträdande och utrymmeskrävande ramperna.
5. Avfarten mot S Mälarstrand från bron längs t-banan har gjorts lite för snäv för bussar och troligen även för brant. Bussar har en vänddiameter på minst 24 meter.
6. Det är oklart hur Stadgårdsleden västerut ansluter till Söder Mälarstrand. Passerar den på kajsidan av alla ramperna så måste ramperna byggas ännu högre och dessutom minskar utrymmet för kajpromenaden.
7. Cykeltrafiken tvingas ner i tunnlarna och ut på ramperna med många luriga och farliga korsningar. Även gångtrafiken tvingas till omvägar pga trafikramperna. På kartan finns det visserligen en gångväg utritad på västra sidan av bron mot Skeppsbron och en cykelbana på den östra men de måste i så fall byggas på höga smala ramper, precis den sorten som fanns i förra Fosterplanen men som utgick sedan polisen påpekat säkerhetsriskrna med ett sådant arrangemang. Broarna blir dessutom för branta med en stigning på 7-8 meter på 100 meter.
Senast ändrad 25 november 2011 14:22