Utskrift från www.yimby.se
....

Samrådsmöte om nybyggnation på Karlskronavägen i Björkhagen, tisdag 29:e november

Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/Pagaende-planarbete/PagaendePlanarbete/Planarende/?JournalNumber=2010-07564

Samrådsmöte i aulan i Björkhagens skola, kl 19

Om nån i området känner sig manad att gå dit och vara en avvikande röst i stormen av arga boende ...

Ur ett perspektiv naggar man helt klart på Nackareservatet här. Men rent tekniskt så håller man sig innanför den officiella naturreservatsgränsen, så på det viset tycker jag det är något av en no-brainer. Vad har vi naturreservatsgränser för om vi inte ska följa dem? ;) Det folk är oroliga för är att det här "naggandet" av skogskanten med nån slags inre logik ska leda till att hela skogen ska bli bebyggd, genom många förrädiskt små steg. Men i och med naturreservatsgränsen så blir det ju ett naturligt stopp.

Det är inga bilistradhus, utan två hus med 17-20 lägenheter vardera, nära skolan, 500 m från tunnelbanan. Ingen ny väg byggs, utan vägen finns redan.

För övrigt finns det inget underforum för det här området. Ska vi ha det på stadsdelsnivå så bör vi ha underforumen Skarpnäck och Farsta också. Ska vi ha det på områdesnivå (vilket verkar räcka) så bör det här underforumet heta "Östra söderort".
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Lynchstämning. Folk skakade av ilska, många hade inte långt till gråten. Tre dagis (och en dagmamma) använder tydligen platsen som uteplats. Och det är en pulkbacke. De andra skälen mot bygget kändes mindre tunga. (Några meter längre att gå innan skogen börjar, gamla ekar som ska bort, förändrad utsikt för vissa.) Men man kan förstå känslan av att vara totalt överkörd av överheten när de ska komma och spränga bort berg och gjuta betong trots att "alla" är våldsamt emot det. Jag föreslog att de skulle föreslå politikerna/tjänstemännen/byggherren andra platser i Björkhagen, men det var ingen som nappade på det.

En spontan idé jag fick vore att dela in de delar av staden som man känner kan exploateras mer i små områden (några hundra kvadratmeter styck) och säga till invånarna: här ska vi bygga 100 lägenheter. Var och hur vill ni ha dem? Och så får de med stadens hjälp (och lite input från byggherrar) komma fram till ett förslag som sen kan gå på auktion till byggföretagen. Och så blir det så. Då borde resultatet bli riktigt trevligt för alla, tror ni inte?

(Och kommer man inte fram till nåt som någon byggherre tror det kan bli ekonomi i så får exploaterings-/stadsbyggnadsnämnden sätta ner foten och bygga ändå, och då har lokaldemokratin fått sin chans.)
Profilbild
Erik Jungnelius
55 Inlägg
Ort: Stockholm (Hammarbyhöjden), Gick med: Februari 2008
Ja vad skall man säga. Kan förstå att folk inte känner att de har något att säga till om. Men sen när hade man det?
Jag bor i området och visst är det en fin liten skogsbacka som det handlar om, men jag kan inte förstå hur folk kan bli så förtvivlade. De bor ju redan 10 meter bokstavligen från skogen, och då menar jag ett riktigt trevligt skogsområde med goda rekreationsmöjligheter. Vad är hela grejen? Vad spelar det för roll om man får 1000m2 mindre skog när det finns hektarvis runt knuten?

Jag fattar inte.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag bor inte i området men kan heller inte se poängen med området bortsett från att det blir fler bostäder. Ett plus för den relativt låga p-normen, även om den nog kunde sänkas en bit till.

Jag delar de boendes oro över att det gnags på reservatet. Bebyggelsen inbjuder nämligen till det. Gränsen mellan bebyggelse och natur är nämligen uppluckrad. Ytterligare ett punkthus eller lamellhus i "park" påverkar inte så mycket men i längden innebär det att man långsamt äter upp en del av naturområdet.

Det bästa sättet att komma runt detta är en stadsplan. Man bygger helt enkelt en gränsboulevard och anlägger kvarter på ena sidan och låter det förbli obebyggt på den andra (med parkgestaltning). Att bebygga "fel" sida av boulevarden skulle definitivt synas och skulle inte ske, lite på samma sätt som att det inte skulle byggas några kvarter i Humlegården.

Men att föreslå en boulevard skulle gissningvis trigga igång ännu mer av Nimbyism trots att det långsiktigt skulle kunna dämpa deras farhågor.

Samrådsmöte om nybyggnation på Karlskronavägen i Björkhagen, tisdag 29:e november

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter