Tullinge flygplats är ett idag nedlagt flygfält fem kilometer SV om Flemmingsberg. Den var tidigare militär och sedan civil. Därefter lades den när man projekterade för den nya frilufts"staden" Riksten, med sin glesa och perifera villabebyggelse långt ifrån näraste pendeltågsstation.
Tullinge flygplats har en landningsbana på 2,5 kilometer (lika lång som Arlandas två kortare och klarar de vanliga trafikflygen som går inom Europa). Inflygning sker över helt obebyggda områden bortsett från Gladö kvarn 1,5 km från och lite vid sidan av inflygningsrutten. Där bor det 539 invånare. Annars är det runt en mil till Farsta strand. I SV är det i stort sett helt obebyggt.
Intill fältet finns det en järnvägsgren där det idag inte går några pendeltåg. Dessa spår grenas av strax söder om Flemmingsberg.
Huddingevägen finns två kilometer från flygplatsen. Detta är jämförbart med E4:ans avstånd från Arlanda. Dessutom finns det vägförbindelser med österut genom Lännavägen.
Vad skulle regionen (främst den södra halvan) tjäna på att man exproprierade Rikstens villabebyggelse och öppnade upp för en storflygplats på Tullinge, dit Bromma samt ex Arlandas godstrafik sedan kunde flytta? Sådant kan ju få spinoffeffekter precis som det fått i Kista. På väg inåt stan ligger Flemmingsberg och Älvsjö. Dessutom kan en lastflygplats i detta läge kanske motivera spår från den nya hamnen i Nynäs till Södertäljebanan.
För Yimbys del är vi ju heller inte intresserade av att sprida ut bebyggelsen mer än vi gjort. Kan en flygplats i detta läge med sina inflygningsrutter hämma urban sprawl söder om Magelungen?
__________________
När får vi se Lindhagen II?