Utskrift från www.yimby.se
....

Artikel i DN "Dyrbar tid att tjäna på tvärbana i norr"

Ola Halvardsson
50 Inlägg
Ort: Bostadslös, Gick med: Juli 2011
http://www.dn.se/sthlm/dyrbar-tid-att-tjana-pa-tvarbana-i-norr

En student föreslår en ny järnväg mellan främst Täby och Järfälla med Sollentuna och Kista som stationer med regional anslutning till Arlanda, Uppsala och Västerås.

Vad tycker ni om en sådan idé skulle vara intressant med lite åsikter
Erik Engholm
41 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Stationerna "Stockholm Nord Sollentuna" och "Kista Central" skulle kunna ersattas med en, "Kista/Helenelund". Annars en bra idé, tycker jag.
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Ola Halvardsson
50 Inlägg
Ort: Bostadslös, Gick med: Juli 2011
Peter D skrev:

Spårväg syd måste byggas först!


Jag tror detta projekt är tänkt att bli en järnväg för blandad trafik, både SJ och SL kan tänkas bedriva trafik på denna. Vilket gör att spårväg syd hamnar i ett annat perspektiv! Men helt klart den behöver byggas!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Tänker man sig en förlängning av denna linje förbi Vällingby, Lovön och Skärholmen skulle den kunna fortsätta i den del av den tänkta sträckningen för spårväg syd (den till Flemmingsberg) och så skulle den kunna dras vidare till Haninge och utgöra "yttre tvärspårvägen".

Jag är rätt skeptisk till den del av spårväg syd mot Flemmingsberg. Där är avstånden stora. Istället skulle kan kunna tänka sig den linje jag här föreslog och istället fortsätta spårväg syd till Ekerö C.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Det blir dyrt, större delen går genom ovärderliga biotoper och heliga gröna kilar och måste därför läggas i tunnel. Just att det är glest mellan stationerna talar förstås för en tåglösning snarare än spårvagn, och visst är det en tilltalande tanke att kunna åka från Täby till Sollentuna på en kvart.
Göran Johnson
5 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm, Maria fg), Gick med: Oktober 2011
Jag är rätt skeptisk till förslaget om den föreslagna järnvägen, i alla fall som första steg. Det är alltid mycket svårt att räkna hem tvärbanor långt ut i regionen. Först borde man bygga en pendeltågsgren från Solna mot Täby-Arninge och eventuellt vidare. Den skulle få mycket stort resande och förkorta restiderna i nordost väsentligt. Nästa steg skulle kunna vara att bygga en avgrening från denna bana vid Mörby och koppla ihop den till Kista-Arlanda-Uppsala. Det skulle vara en ganska kort länk, förutsatt att spårkapacitet finns på Uppsalabanan. Sen är det en annan fråga hur Kista ska få kontakt med Västeråsbanan. Resbehovet mellan nordväst och nordost är så mikroskopiskt så det är inte säkert att det är någon poäng att koppla ihop dessa sektorer med en järnväg.
__________________
Fredman på Kvarnberget
Ola Halvardsson
50 Inlägg
Ort: Bostadslös, Gick med: Juli 2011
Niklas Öhrström skrev:

Tänker man sig en förlängning av denna linje förbi Vällingby, Lovön och Skärholmen skulle den kunna fortsätta i den del av den tänkta sträckningen för spårväg syd (den till Flemmingsberg) och så skulle den kunna dras vidare till Haninge och utgöra "yttre tvärspårvägen".

Jag är rätt skeptisk till den del av spårväg syd mot Flemmingsberg. Där är avstånden stora. Istället skulle kan kunna tänka sig den linje jag här föreslog och istället fortsätta spårväg syd till Ekerö C.


Låter som en rimlig förlängning, denna järnväg skulle även kunna fortsätta vidare från Täby mot exempelvis Åkersberga eller Norrtälje. Jag är fundersam till varför spårväg syd som den är tänkt idag inte dras vidare till Haninge.

Göran Johnson skrev:

Jag är rätt skeptisk till förslaget om den föreslagna järnvägen, i alla fall som första steg. Det är alltid mycket svårt att räkna hem tvärbanor långt ut i regionen. Först borde man bygga en pendeltågsgren från Solna mot Täby-Arninge och eventuellt vidare. Den skulle få mycket stort resande och förkorta restiderna i nordost väsentligt. Nästa steg skulle kunna vara att bygga en avgrening från denna bana vid Mörby och koppla ihop den till Kista-Arlanda-Uppsala. Det skulle vara en ganska kort länk, förutsatt att spårkapacitet finns på Uppsalabanan. Sen är det en annan fråga hur Kista ska få kontakt med Västeråsbanan. Resbehovet mellan nordväst och nordost är så mikroskopiskt så det är inte säkert att det är någon poäng att koppla ihop dessa sektorer med en järnväg.


Kommer verkligen en järnväg mellan Täby och Solna lösa problemet med att regionen är totalt fixerad vid transporter till centrala kärnan? Tycker snarare att man spär på problemet. Du pratar om ett knapp obefintligt reseunderlag? Men trafiken mellan dessa området är så omfattande att flera motorleder krävs, vore det inte en bra idé att lasta över den på järnväg?

jag ser det också som att dessa kommuner blir mindre förorter och mer självständiga regioner, en järnväg mellan områdena uppfyller också visionen om dessa områden som regionala kärnor! Kasnke kommer detta också leda till mer arbetsplatser på orterna istället för att alla arbetsplatser ska finnas i centrum!

Föresten rapporten i sin helhet!
http://www.kollektivtrafikant.org/norrasthlm/utredning.pdf
Senast ändrad 11 januari 2012 11:43
Göran Johnson
5 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm, Maria fg), Gick med: Oktober 2011
Ola Halvardson undrar om en järnväg mellan Täby och Solna löser problemet med att regionen är totalt fixerad vid transporter till centrala kärnan? Men det är inte så konstigt om två tredjedelar av alla arbetplatser (drygt 600 000) ligger i kärnan, dvs Stockholm, Solna och Sundbyberg. Då vill de flesta pendlare faktiskt resa just dit och inte till andra delar av regionen. Den största regionala kärnan kring Kista har kanske 35 000 arbetsplatser och kring Arlanda finns nästan lika många. Vill man få många att resa kollektivt måste man bygga ut förbindelserna där de stora resbehoven finns.
__________________
Fredman på Kvarnberget
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Göran Johnson skrev:

Ola Halvardson undrar om en järnväg mellan Täby och Solna löser problemet med att regionen är totalt fixerad vid transporter till centrala kärnan? Men det är inte så konstigt om två tredjedelar av alla arbetplatser (drygt 600 000) ligger i kärnan, dvs Stockholm, Solna och Sundbyberg. Då vill de flesta pendlare faktiskt resa just dit och inte till andra delar av regionen. Den största regionala kärnan kring Kista har kanske 35 000 arbetsplatser och kring Arlanda finns nästan lika många. Vill man få många att resa kollektivt måste man bygga ut förbindelserna där de stora resbehoven finns.


Eftersom Kista C ligger söder om Sollentuna C kommer det vara enkelt att bygga en järvägsgren som från staden efter Helenelund viker av mot Täby och som sedan kan fortsätta i Roslagspilens riktning.

I man var konsekvent med även tre pendeltågslinjer i syd skulle man få fyra linjer totalt:

Märsta/Arlanda - Södertälje
Bålsta - Nynäshamn
Norrtälje - Täby C - Helenelund - Älvsjö - Norsborg
samt hästskon: Täby C - Sollentuna - Kista - Tensta - Lunda - Vällingby - Lovön - Skärholmen/KK - Flemmingsberg - Haninge.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Göran Johnson
5 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm, Maria fg), Gick med: Oktober 2011
Niklas Öhrström skrev:



Eftersom Kista C ligger söder om Sollentuna C kommer det vara enkelt att bygga en järvägsgren som från staden efter Helenelund viker av mot Täby och som sedan kan fortsätta i Roslagspilens riktning.


Det kan man naturligtvis göra. Problemet är ju att en genare sträckning mot Solna och Stockholm får mer trafikanter eftersom den blir kortare och eftersom man kan nå Danderyd och knutpunkten Mörby centrum. Den skulle därför få bättre samhällsekonomiskt utfall.
__________________
Fredman på Kvarnberget
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Frågan är dock vad man vinner i tid. Och så får man inte glömma att många arbetar i Kista/Helenelund.

Om man jämför följande sträckningar
Täby C - Ekeby - Danderyds Sjukhus - Solna

med

Täby C - Kärrdal - Helelund/Kista - Ulriksdal - Solna

Så är den den andra sträckningen drygt tre kilometer längre och det tar 3 minuter längre tid att ta sig till Solna.

Så det står i huvudsak mellan Danderyds Sjukhus mot Kista/Helenelund. Kista har visserligen redan förbindelser med stan men det har även Danderyds Sjukhus. Däremot finns det en poäng i att binda samman Danderyd med Solna men detta tror jag man bättre uppnår genom detta förslag:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Dvs att man låter Akallalinjen norr om Västra Skogen vika av upp mot Bergshamra och att Karolinskagrenen får ta över Akallalinjen vid Solna C. Hur man gör med befintlig röd linje mot Mörby är givetvis en annan fråga (den, som i kartan, kan få en helt ny sträckning eller dela spår med den nya linjen).
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Ola Halvardsson
50 Inlägg
Ort: Bostadslös, Gick med: Juli 2011
Göran Johnson skrev:

Ola Halvardson undrar om en järnväg mellan Täby och Solna löser problemet med att regionen är totalt fixerad vid transporter till centrala kärnan? Men det är inte så konstigt om två tredjedelar av alla arbetplatser (drygt 600 000) ligger i kärnan, dvs Stockholm, Solna och Sundbyberg. Då vill de flesta pendlare faktiskt resa just dit och inte till andra delar av regionen. Den största regionala kärnan kring Kista har kanske 35 000 arbetsplatser och kring Arlanda finns nästan lika många. Vill man få många att resa kollektivt måste man bygga ut förbindelserna där de stora resbehoven finns.


Jag vill bara tro, att om vi bygger järnvägar liknade dessa behöver inte alla jobb ligga central. Egentligen är jag väl inne på en annan fråga. Hur ska vi skapa jobb i områden som Täby, Sollentuna, Jakobsberg? Förmodligen att ha en ordentlig kollektiv infrastruktur! Men visst ser vi till dagens situation vore en järnväg likt roslagspilen bättre.

Artikel i DN "Dyrbar tid att tjäna på tvärbana i norr"

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter