Niklas Öhrström skrev:
Tänker man sig en förlängning av denna linje förbi Vällingby, Lovön och Skärholmen skulle den kunna fortsätta i den del av den tänkta sträckningen för spårväg syd (den till Flemmingsberg) och så skulle den kunna dras vidare till Haninge och utgöra "yttre tvärspårvägen".
Jag är rätt skeptisk till den del av spårväg syd mot Flemmingsberg. Där är avstånden stora. Istället skulle kan kunna tänka sig den linje jag här föreslog och istället fortsätta spårväg syd till Ekerö C.
Låter som en rimlig förlängning, denna järnväg skulle även kunna fortsätta vidare från Täby mot exempelvis Åkersberga eller Norrtälje. Jag är fundersam till varför spårväg syd som den är tänkt idag inte dras vidare till Haninge.
Göran Johnson skrev:
Jag är rätt skeptisk till förslaget om den föreslagna järnvägen, i alla fall som första steg. Det är alltid mycket svårt att räkna hem tvärbanor långt ut i regionen. Först borde man bygga en pendeltågsgren från Solna mot Täby-Arninge och eventuellt vidare. Den skulle få mycket stort resande och förkorta restiderna i nordost väsentligt. Nästa steg skulle kunna vara att bygga en avgrening från denna bana vid Mörby och koppla ihop den till Kista-Arlanda-Uppsala. Det skulle vara en ganska kort länk, förutsatt att spårkapacitet finns på Uppsalabanan. Sen är det en annan fråga hur Kista ska få kontakt med Västeråsbanan. Resbehovet mellan nordväst och nordost är så mikroskopiskt så det är inte säkert att det är någon poäng att koppla ihop dessa sektorer med en järnväg.
Kommer verkligen en järnväg mellan Täby och Solna lösa problemet med att regionen är totalt fixerad vid transporter till centrala kärnan? Tycker snarare att man spär på problemet. Du pratar om ett knapp obefintligt reseunderlag? Men trafiken mellan dessa området är så omfattande att flera motorleder krävs, vore det inte en bra idé att lasta över den på järnväg?
jag ser det också som att dessa kommuner blir mindre förorter och mer självständiga regioner, en järnväg mellan områdena uppfyller också visionen om dessa områden som regionala kärnor! Kasnke kommer detta också leda till mer arbetsplatser på orterna istället för att alla arbetsplatser ska finnas i centrum!
Föresten rapporten i sin helhet!
http://www.kollektivtrafikant.org/norrasthlm/utredning.pdf
Senast ändrad 11 januari 2012 11:43