Christofer, jag håller med dig!
Jag kom nyligen in på några bloggar av en tillfällighet och det uttrycktes mycket kritik mot Grönan, att det är för, trångt, långa köer och för dyrt, och därför avstod många ungdomar från att gå dit.
Grönan har haft ungefär samma storlek sedan 1950-talet medan Storstockholm vuxit med 45% och likaså turismen. Till och från under 1980-90-talet förekom diskussioner och förslag från enskilda, (däribland mig) att flytta Grönan till Gärdet, Årstafältet eller Årstadal (det var på den tiden Årstadal bara hade industrier). Vad avser Gärdet var det också innan Nationalstadsparken beslutats. DN hade bla en artikelserie om nöjesparker i Norden. Det fanns förslag på att istället för Grönan utöka båthamnen för båtturister i Stockholm, Bygga bostäder som passade till området och bibehålla en mindre nöjespark för små barn. Förslagen har alltid stött på patrull.
Djurgårdsförvaltningen var bl.a. emot en flytt då "turismen skulle minska till Djurgården". Det var då gamla ägarfamiljen Lindgren gav upp och sålde Grönan 2001 till Parks & Resorts då området inte gick att utvidga. Politikerna svarade på 1990-talet att det inte fanns något politiskt intresse att ha ett väsentligt större nöjesfält inom Stockholms kommun.
Jag anser som Dig Christofer att det är ovärdigt Stockholm att ha ett nöjesfält i Grönans storlek. Det ligger i ett område som inte går att öka pga främst kringliggande värdefull äldre bebyggelse samt vattnet. Redan nu delas området av Lilla Allmänna gränd (Spanska trappan) och blir inte heller ett större sammanhängande område när parkeringsplatsen på andra sidan Allmänna Gränd utnyttjas.
Jag var för några år sedan till nöjesparken Gardaland sydost om Gardasjön och det området var en förebild. Det är ung. lika stort som Skansen, hade plats för stora gröna parker med linbanor, massor av attraktioner som riktade sig till alla grupper, familjer, små barn, ungdomar och äldre.
Här känns som om politiker och andra intressen blundar för verkligheten, med en obegriplig konservatism. Allt ska vara som det är och byggas ut där det en gång alltid varit. Det liknar litet inställningen till dåvarande Klara, där de moderna cityverksamheterna var på väg att förskjutas norrut pga att de inte fick plats i den 100-300 åriga bebyggelsen. Men politikerna ansåg att City till varje pris skulle ligga kvar där det låg på nedre Norrmalm och rev allt gammalt.
Jag skulle inte vara förvånad om man nu begär att få fylla ut saltsjön för att öka området.
Det allra bästa vore om området vid Hågelby kom till stånd och blev en konkurrent med Grönan.
Senast ändrad 20 september 2010 11:20