Utskrift från www.yimby.se
....

Artikel i DN "Nacka får tunnelbana ? om tjugo år"

Profilbild
Damien Marchese
8 Inlägg
Ort: Malmö (Heleneholm), Gick med: Januari 2012
http://www.dn.se/sthlm/nacka-far-tunnelbana--om-t..

Nästa stora utbyggnad av t-banenätet blir en förlängning av blå linjen till Nacka. Politikerna är tämligen överens om att den behövs men har olika bråttom. Nacka kommun lovar att bygga tusentals nya bostäder om tunnelbanan byggs.

Nacka och Värmdö är som en tratt med ett trångt hål in mot centrala Stockholm. Morgonköerna av bilar och bussar på väg in mot Stadsgårdsleden växer för varje år.

Egentligen skulle den blå tunnelbanelinjens södra del byggas till Nacka redan på 70-talet. Men framtidstro förbyttes i utvecklingspessimism och den blå linjen slutade vid en dåligt utnyttjad slutstation ? Kungsträdgården. I februari eller mars kan landstingets trafiknämnd besluta om att utreda en tunnelbana till Nacka på allvar.

? Vi hoppas verkligen att den borgerliga alliansen vågar sätta ned foten och dra i gång satsningen. Vi har upplevt ett bristande engagemang för tunnelbanor länge, säger oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson (S).

Talet om bristande engagemang avvisas av trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M), som annars mest brukar tala sig varm för spårvägar:

? Det finns tre angelägna tunnelbanesatsningar, utbyggnad till Nacka, utbyggnad till Barkarby och en gren mot Täby. Men oavsett hur mycket vi pratar om utbyggnaden kommer den att dröja av det enkla skälet att planering och projektering tar många år, säger han.

Politiker på regionnivå och experter av olika slag har ibland pekat på det faktum att Nacka ligger ganska utspritt som ett skäl mot tunnelbana.

I den översiktsplan för Nacka som nu är ute på remiss tystar kommunen kritikerna genom att föreslå mycket stora bostadssatsningar: 18.000 nya bostäder fram till 2030. De flesta ska byggas i centrala lägen ? från Nacka Forum och in mot Södermalm. En stor del av de planerade bostäderna står och faller med tunnelbanan.

? Vi tar oss snart inte in över Danviksbron. Det finns inte utrymme för särskilt många fler bussar i morgonrusningen och de hamnar allt oftare i en lång kö, konstaterar Marianne Möller, trafikstrateg i Nacka kommun.

De många ?hål? i bebyggelsen som finns i Nacka ska användas för att skapa en tätare bebyggelse. Det största hålet ligger runt Nacka stadshus och Värmdöleden.

? Det är ett väldigt omfattande projekt. Ska vi få ett bra sammanhängande stadscentrum måste vi kunna däcka över Värmdöleden och det är inte gratis, konstaterar Erik Langby (M). ordförande i kommunstyrelsen i Nacka.

SL har gjort en första idéstudie över en tunnelbana från Kungsträdgården via Södermalm och Hammarby sjöstad till Nacka centrum. Eftersom den får två stationer i folkrika stadsdelar på vägen beräknas den locka stora resenärsskaror. Prislappen blir hög ? mellan 11 och 16,5 miljarder.

Björn Kvist, konsult på Sweco, har gjort ett eget förslag. Hans tunnelbana går under Djurgården och Finnboda och vidare mot Nacka. Nackdelen är att det inte blir stationer på Södermalm och i Hammarby sjöstad. Å andra sidan får den en station vid Skansen och troligen blir den billigare

? Vi har inte räknat på kostnader. Men om vi vi bygger tunnelbanan samtidigt och i samma läge som Österleden kan vi spara flera miljarder, säger Björn Kvist.

Det finns ännu inga beslut om att bygga Österleden, som i många år varit ett rött skynke för miljörörelsen. Det är å andra sidan långt till första sprängskott för en tunnelbana till Nacka. Minst 15 år ? kanske 20 ? från ett beslut om att göra en förstudie till invigning är en rimlig uppskattning. Och först efter 2020 finns det pengar i stadsbudgeten för projektet.
Senast ändrad 31 januari 2012 13:50
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Bra att man är så tydlig. Förtätningsområdet är på runt 4 km2. Gissningvis bor det där idag runt 20.000 invånare (hittar ingen källa). Med 18.000 ny bostäder (alltså 40.000 boende) får man en snittäthet på 15.000 boende per km2, vilket är jämförbart med kvartersstaden.

Det är utmärkt att man nu sätter press på landstingspolitikerna. Det bästa för Stockholms del är om förtätning främst sker just på detta avstånd från kärnan och det måste de vara medvetna om.

De tre "angelägna" utbyggnaderna av t-banan är egentligen fler. Varför nämner Wennerholm inte Hagastaden?

Förhoppningsvis leder till att man nu får ändan ur och bygger t-bana till Orminge. När det hela avdramatiserats och folk förstått att mer t-bana ju inte var så farligt så kan de andra linjerna börja byggas relativt omgående.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Ola Halvardsson
50 Inlägg
Ort: Bostadslös, Gick med: Juli 2011
Idag hakade Metro på.
http://www.metro.se/nyheter/kommunens-ultimatum-t-bana-mot-bostader/EVHlaE!DJ9uoU3djgMrg/
Kranskommunerna säger sig vara redo att bygga fler bostäder mot tunnelbanan eller annat spårtrafik. Ett rimligt krav kan jag tycka.
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Om kommunerna kräver spårtrafik för att bygga så är det långt mycket bättre än att dom skulle kräva vägar. Bäst hade förstås varit om dom inte behövde "kräva", utan man byggde spåren där behovet finns (eller snart kommer finnas), ändå...
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks
Ola Halvardsson
50 Inlägg
Ort: Bostadslös, Gick med: Juli 2011
Daniel Holm skrev:

Om kommunerna kräver spårtrafik för att bygga så är det långt mycket bättre än att dom skulle kräva vägar. Bäst hade förstås varit om dom inte behövde "kräva", utan man byggde spåren där behovet finns (eller snart kommer finnas), ändå...


Absolut, egentligen är det väl där skon klämmer, Kommunerna ska bygga bostäder, landstinget ska bygga infrastruktur inom länet, staten ska betala större projekt. En jävla karusell när politiker med olika visioner/ambitioner.

Bostadsbyggandet Borde samordnas central med infrastrukturbyggandet.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ola Halvardsson skrev:

Bostadsbyggandet Borde samordnas central med infrastrukturbyggandet.


Visst ska det vara så. Det är därför vi har en regional översiktsplan (RUFS). Problemet är det är väldigt lätt att bara strunta i vad som står där, alternativt göra en egen tolkning (ex vad som kan kallas blandstad eller regional kärna).

RUFSen behöver vara tvingande och mer konkret. Eftersom ordens semantik ibland är flytande så är det konkreta illustrationer, kartor, kvarter, parker som behöver ritas ut.

Jag tror att många politiker ute i länet inte insett att en regional kärna innebär att det är en stadsplan som måste till (kvarter, gator, parker). Inte bara lite punkt(-hus)vis förtätning här och var. Och på landstingsnivå har man inte insett att kärnor behöver spår inom sig och sinsemellan. RUFS:en kanske var lite väl optimistisk. Ett fint dokument som man strunta i helt enkelt.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Ola Halvardsson
50 Inlägg
Ort: Bostadslös, Gick med: Juli 2011
Niklas Öhrström skrev:



Visst ska det vara så. Det är därför vi har en regional översiktsplan (RUFS). Problemet är det är väldigt lätt att bara strunta i vad som står där, alternativt göra en egen tolkning (ex vad som kan kallas blandstad eller regional kärna).

RUFSen behöver vara tvingande och mer konkret. Eftersom ordens semantik ibland är flytande så är det konkreta illustrationer, kartor, kvarter, parker som behöver ritas ut.

Jag tror att många politiker ute i länet inte insett att en regional kärna innebär att det är en stadsplan som måste till (kvarter, gator, parker). Inte bara lite punkt(-hus)vis förtätning här och var. Och på landstingsnivå har man inte insett att kärnor behöver spår inom sig och sinsemellan. RUFS:en kanske var lite väl optimistisk. Ett fint dokument som man strunta i helt enkelt.


Helt rätt. Jag tycker kommunerna pratar fint om dokumentet när de bygger, men när de vägrar bygga ignorerar dem dokumentet. Fast visst det är svårt för kommunerna att satsa på bostäder utan någon infrastruktur.

Artikel i DN "Nacka får tunnelbana ? om tjugo år"

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter