Utskrift från www.yimby.se
....

DN-artikel "Avgaser kan vara värre än rökning"

Simon Kågström
13 Inlägg
http://www.dn.se/nyheter/sverige/luftsmuts-varre-..

Detta är kanske inte YIMBYs kärnverksamhet, men jag blir ändå orolig som blivande förälder och som någon form av stadslivsförespråkare. Läser man artikeln får man lätt intrycket av att detta är något som driver folk mot villaförortens "ozonfria" miljö. Ta citatet i artikeln:

"Men föräldrarpsykologen Malin Alfvén tycker att det bara är att bita i det sura äpplet.

? Det här visste ju egentligen redan alla. Att bo mitt i smeten är inte det bästa för barnen."

Varför man intervjuar en psykolog om marknära ozon förstår jag förvisso inte. Men hur som helst: Är det någon här som är kemist eller meteorolog och kan kommentera detta? Efter lite googlande tycker jag det verkar som om marknära ozon finns i högre koncentrationer på landsbygden eftersom det 1) sprids över stora ytor, och 2) bryts ner av rekationer med andra biprodukter från avgaser (lite ironiskt). Det bästa sättet att förbättra miljön måste hur som helst vara att minska biltrafiken.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Fast frågan som man som privatperson rimligen bör ställa sig är "var är spädbarnsdödligheten som lägst och barnhälsan som högst?".

Stadsstater som Hongkong och Singapore har extremt låg spädbarnsdödlighet, så påstående att det inte är bra att bo mitt inne i smeten är högst tveksamt. Det mesta tyder på motsatsen.

Därmed inte sagt att man inte ska ta vidta åtgärder mot skadliga utsläpp. Det borde bli förbud mot bränsledrift inne i stan på längre sikt när tekniken tillåter el/hybrid-drift till rimliga priser för konsumenterna.
+1 på det Rasmus skriver. En fundering som slår mig är hur dessa problem skulle bli med en kombo av dessa saker: elbilar, dubbdäcksförbud i stan, stombussarna uppgraderade till spårvagnar, plattformsväggar/dörrar i tunnelbanan, fler som cycklar istället för tar bilen. Gärna lite mer alléer också.
13 Inlägg
30-gräns hade jag velat ha i princip överallt innanför tullarna.

Samexistensen mellan cyklar och bilar blir så mycket lättare med cykelanpassade hastigheter. Som bonus blir det dessutom mindre vägslitage.
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Simon Kågström skrev:

30-gräns hade jag velat ha i princip överallt innanför tullarna.

Samexistensen mellan cyklar och bilar blir så mycket lättare med cykelanpassade hastigheter. Som bonus blir det dessutom mindre vägslitage.

Själv tycker jag 50-gräns är bra på de större gatorna och 30 på de mindre. Cykelbanor kan gott och väl förpassas till parallella sidogator där det är möjligt så de inte är i vägen för bil- och busstrafik.

Varför skulle det bli mindre vägslitage med 30 istället för 50?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Henrik Nilsson skrev:

Cykelbanor kan gott och väl förpassas till parallella sidogator där det är möjligt så de inte är i vägen för bil- och busstrafik.

Stockholm har nu nästan inga parallella sidogator till de stora huvudgatorna, åtminstone inte mer än korta sträckor. De sträckorna är också ofta väldigt backiga. Gissar att du inte cyklar så mycket själv...
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Henrik Nilsson skrev:

Själv tycker jag 50-gräns är bra på de större gatorna och 30 på de mindre. Cykelbanor kan gott och väl förpassas till parallella sidogator där det är möjligt så de inte är i vägen för bil- och busstrafik.

Varför skulle det bli mindre vägslitage med 30 istället för 50?

Förstår inte det synsättet. I så fall skulle lika gärna biltrafiken kunna flyttas till sidogatorna? De är ju i vägen för cyklarna.
@Henrik: Jag är ingen expert, men efter lite googlande verkar det finnast stöd för just det: Lägre hastighet, mindre slitage. Jag tycker det är ganska naturligt också. Det gör dessutom underverk för bullret.

Det jag glömde säga är dessutom att hastigheterna inne i stan tenderar vara rätt låga ändå, så jag tvivlar på att det skulle öka genomfartstiderna särskilt mycket.
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Herbert Tingesten skrev:

Stockholm har nu nästan inga parallella sidogator till de stora huvudgatorna, åtminstone inte mer än korta sträckor. De sträckorna är också ofta väldigt backiga. Gissar att du inte cyklar så mycket själv...

Nä jag undviker det när jag kan.
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Förstår inte det synsättet. I så fall skulle lika gärna biltrafiken kunna flyttas till sidogatorna? De är ju i vägen för cyklarna.

Biltrafiken är bra mycket tätare än cykeltrafiken, dessutom rullar bilen i genomsnitt en längre sträcka genom än cykeln och kommer ofta mer långväga från. Hade biltrafiken förpassats till sidogatorna hade trängseln ökat, gett längre restider samt ökat utsläppen så det låter inte särskilt genomtänkt.
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Simon Kågström skrev:

@Henrik: Jag är ingen expert, men efter lite googlande verkar det finnast stöd för just det: Lägre hastighet, mindre slitage. Jag tycker det är ganska naturligt också. Det gör dessutom underverk för bullret.

Det jag glömde säga är dessutom att hastigheterna inne i stan tenderar vara rätt låga ändå, så jag tvivlar på att det skulle öka genomfartstiderna särskilt mycket.

Jag förstår resonemanget att högre hastighet ger mer slitage ifall det är med dubbdäck då dubben träffar asfalten med mer kraft. Om vi tänker oss dubbfria däck borde det inte ge större slitage då gummi är mjukare än asfalt samt att det inte är något som "står ut" på däcken som slår ner i asfalten.

Lämpligast hade väl varit nån studie från Tyskland där de har rätt höga hastigheter och jämföra med Sverige där vi har lägre men än så länge använder dubbdäck. Hade dubbdäcken försvunnit från innerstaden hade slitaget minskat rätt drastiskt.

Personligen tycker jag vi kan förbjuda dubbdäck i innerstaden med undantag för taxi, blåljus, buss samt långväga resenärer till och från områden i Sverige där dubbdäck absolut är nödvändigt för säkerheten. Anledning till att jag anser att buss, taxi och blåljus bör ha dubb är att något måste få riva i hala ytor så att resterande trafik klarar sig utan dubb säkerhetsmässigt.
Senast ändrad 9 februari 2012 12:21

DN-artikel "Avgaser kan vara värre än rökning"

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter