Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Fehrmarn-Bält-Bron

Sida 2 av 2
<12
Profilbild
Carl-Åke Utterström
98 Inlägg
Ort: Västerås, Gick med: Maj 2009
Energiförbrukning etc.
Storbrittanien vill bygga magnetbana 83 mil från London till Glasgow.
Just nu analyseras Big-T Liverpool-Manchester-Leeds, Manchester - London. Plus Edinburgh - Glasgow. Totalt 43 mil.

Liverpool-Manchester-Leeds cirka 4 miljoner invånare svagt sjunkande? Stockholm/Mälardalen idag 3 miljoner. 2030 ökat till 3.6 á 3.8 miljoner.

Magnettåget drar 5 MWh där annat hjul på räls drar 8 MWh vid samma hastighet.

Storbrittanien säger. "Vi får halva restiden, dubbla frekvensen och fyrdubbla passagerarantalet till en lägre energikostnad än idag.

Magnettåget förbrukar 52 Wh per sittplats i 400 km/h. Dvs cirka 6 kWh mellan Stockholm och Västerås. 40 öre/kWh (storförbrukaravtal) ger 2.40 kr/passagerare.
Dyrt?.

Storbrittanien räknar med 30 stycken tio-vagnars tågsätt á 840 passagerare.
Skall köras förarlöst. Tio-minuters trafik London - Manchester, kvartstrafik till Leeds och halvtimmestrafik Edinburgh - Glasgow.

Varje tågsätt i Storbrittanien med topphastighet 500 km/h får en årlig körsträcka på 117.000 mil. Tillsammans ger detta 30 miljarder tillgängligas sittplats-km. Som jämförelse låg Sveriges trafikeringsvolym på 11 miljarder person-km med 1.400 tågsätt.

Magnettåget "svävar". Den undre delen av tåget omfamnar delvis banan. Saknar hjul, axlar, växellåda, lagringar, kontaktledning, strömavtagare, olja och fett.
Heta komponenter i ställverk vid sidan av banan (Transformator, strömriktar, brytare). Motorernas statordel stationärt monterade på banans undersida. Fritt dimensionerade efter behovet. Enbart den/de motorer där tåget befinner är spänningssatt.

Magnettåget ligger på 25 MW. RC-lok på 4 MW. Normalt tåg på en 8 MW.
Vid konstant hastighet kräver kanske magnettåget 1 MW medan om fullastat tåg om 1.200 passagerare skall passera över Hallandsåsen i 500 km/h krävs kanske uppåt 25 MW.

Matningsspänning och motorspänning, trefas 50 Hz, trefas 16 2/3 Hz, likspänning kan väljas fritt inom respektive land.
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Carl-Åke Utterström skrev:

Energiförbrukning etc.
Storbrittanien vill bygga magnetbana 83 mil från London till Glasgow.
Just nu analyseras Big-T Liverpool-Manchester-Leeds, Manchester - London. Plus Edinburgh - Glasgow. Totalt 43 mil.


"Just nu" ...var har du fått denna info? Jag vet att en utredning om Maglev gjorts tidigare i UK, håller de på med ytterligare en?

Min dröm (orealistisk eller ej) är Maglev Stockholm-Köpenhamn. I Shanghai kör de Maglev idag i 430km/h i reguljär trafik, det är inte osannolikt att denna teknik körs i 6-700km/h om några årtionden. Då pratar vi Sthlm-Kph på strax över en timme. Sen är ju Maglev betydligt billigare i underhåll än höghastighetståg, och klarar mer lutning.

Det vore intressant att se kostnadskalkylen för London-Manchester.
__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Profilbild
Carl-Åke Utterström
98 Inlägg
Ort: Västerås, Gick med: Maj 2009
Big T-projektet
Politiker i Norra England och Skottland har undertecknat en motion i underhuset i år, där dom förordar magnettåget. www.transrapid.de och projekt Great Britain.

UK Ultraspeed har pushat för att fortsätta köra testbanan i Elmsland Tyskland på grund av sitt eget projekt. Beslut beträffande testbanan har framflyttats till slutet maj. Då skall också passagerare tillåtas dock i form av spekulanter. Firma Bögli tillverkare av banan "Guidewayen" har visat intresse att taga över testbanan.

Tyskland och Transrapid har nyligen haft besök av bland annat USA;s Barack Obama. Brasilien som tittar på en 45 mils bana plus ytterligare spekulanter.

UK Ultraspeed räknar med att kunna bygga magnetbanorna för halva totalkostnaden av vad den redan byggda TGV-liknande banan S:t Pancras - Kanaltunneln i Storbrittanien kostade.

Sverige har ju ej någon erfarenhet av att bygga höghastighetsbanor. Storbrittaniens verkliga kostnader är ju facit. Magnetbanan kan byggas med bibehållen topografi vilket gör att kostnadsberäkning kan förfinas betydligt. Färre svårigheter att stöta på. Dessutom sker all service i fortfarighet med dieseldrivna servicefordon från banan. UK Ultraspeed räknar därförmed att betala 10% av markkostnaden för ett års tillträde under byggtiden.

Tågen i Storbrittanien kommer att gå förarlösa och övervakas från totalt tre operatörsstationer med 46 man. 3.5 man per skift och station. Toppfarten kommer att bli 500 km/h. Sex-vagnars tågsätt á 677 passagerare accelerar 0 till 300 km/h på sträckan 4.2 km. TGV kräver 2.8 till 3 mil. Då har magnettåget varit uppe i 500 km/h 6 till 8 kilometer tidigare.

Markbehovet är bara 2.1m2 per löpmeter bana med vanlig järnväg kräver 12 - 14 m2.

Jag är med i IMB-forum International Maglev Board-forumet. En av två svenskar.

Ett PPP-financierat projekt i Californien som nyligen bytt hemsida www.olda.org
Orange Line projektet skall gå från Palmdale via Santa Clarita till Orange City.
17 mil ovan jord genom extrema bergstrakter och tättbebyggda områden som Los Angeles. Ovan jord i hela sin längd förutom en bit genom Santa Ana.

Den 17 mil långa sträckan med 18 stopp får en restid på 55 minuter och fem-minuters trafik. Byggstart 2015 och i kommersiell drift 2019.

TGV kontra Maglev
Varför bygga en TGV-bana där Sthlm-Gbg tar 4 timmar t.o.r. Med ökande slitage måste hastigheten reduceras. En magnetbana kan byggas på en betydligt kortare tid (3 mil bana i Shanghai byggdes på nio månader. Konstruktionsstart mars 2001 och kommersiell drift 31 december 2003) och dessutom med större effektivitet på tågflottan.

På 4 timmar klarar magnettåget t.o.r Sthlm-Gbg, Sthlm-Örebro och Stockholm - Norrköpng. Kan alltså köra ett par extra vändor i avvaktan på att TGV-tåget återvänder.

Magnettåget klarar halva kurvradien vid samma hastighet som konventionella tåg (Ej höghastighetståg som kräver extremt rak och jämn bana).

Magnettåg har för övrigt uppnått Mach 8 och man siktar på Mach 10.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Mycket intressant där Carl-Åke!
Dock har ju ingen Maglev gjort Mach 8. Hastighetsrekordet innehas väl av Japans maglev MLX01 med 581 km/h.
Grejorna som kommer upp i mach-hastigheter är raketdrivna specialbyggen på helt raka banor (som väl också är konventionell räls om jag inte missminner mig) och alltså inget som är applicerbart på passagerardrift.
Inte med det sagt att inte maglev är överlägset såväl flyg som konventionella tåg i väldigt många lägen, även om kostnadsdiskussionen är klart närvarande i diskussionerna.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 23 maj 2009 19:20
Profilbild
Carl-Åke Utterström
98 Inlägg
Ort: Västerås, Gick med: Maj 2009
Hej Anders
Magnettågsprincipen
National Geography hade en 1 timmes film på nätet. Låg tyvärr bara ute under en viss tid.

Bland annat hade man magnettågsslädar som kastade ut flygplan från hangarfartyg.
En släde gick helt plant för att sedan fortsätta vertikalt på nöjesfält. Man diskutterar även att kasta ut rymdraketer genom att fästa dem på ryggen av en magnetsläde.

På IMB-forumet diskutterades att detta skulle kunna användas som vapen. NASA talade då om via moderator Laurence Blow i Virginia USA att detta var ett scenarium s.k. railgun.

I Storbrittanien kommer London - Newcastle att taga 1 timma 45 minuter. Inrikeslyget tar 1 timma 5 minuter effektiv flygtid, men då har flyget ej stannat på ett antal mellanliggande stationer.
Niklas V
7 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2009
Det är väl ganska orealistiskt iaf inom de närmaste 50 åren, men det jag skulle vilja se är maglevs i vakuumevakuerade tunnlar. Ett sånt tåg skulle kunna åka bra mycket snabbare än det snabbaste flygplanet. I princip skulle man kunna konstant accelerera första halvan av sträckan och decellerera den andra halvan.
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
Filmen Carl-Åke pratar om hittar ni här, mycket intressant: http://www.parallaxfilm.com/promo/maglev/

Om ni inte redan har sett det så har ett långt inlägg publicerats här på Yimby: http://www.yimby.se/2009/08/kronika-maglev---nago..

Räcker inte det som information så finns mer på: http://byggmaglevisverige.wordpress.com/


Och nu när ni är övertygade så kan ni gå med i Facebookgruppen http://www.facebook.com/group.php?gid=13826207575..

Min förhoppning är att man bygger Fehrman-bält bron med en kombination av magnettågsspår med konventionella spår ovanpå, vilket borde fungera då Maglev har en spårvidd på 2800mm mot vanliga tågs 1435mm.
Sida 2 av 2
<12

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Fehrmarn-Bält-Bron

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky