Det skriver MARGARETA TILLBERG på kulturdebatt i SvD.
http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/utan-perspe..
Utan perspektiv blir föremålen stumma
DEBATT. Hela Sverige är egentligen ett designobjekt. Det var här som idéerna från Bauhaus byggdes, konstaterar Margareta Tillberg, som vill se en ordentlig satsning på designhistoria på universitetsnivå.
10 mars 2012 kl 02:00
Varför finns det inte något nationellt designmuseum i Sverige? Orsaken är enkel. Under ytan finns många olösta problem. I en debattartikel i Svenska Dagbladet (25/2) tog Ingvar von Malmborg fasta på att det måste ges plats för det unga och det nya. Men det är just här problemet ligger. Hans förslag är bara en variant av de gamla slagorden att vi måste riva och bygga nytt.
Sverige är ett resultat av det moderna projektet. Det unkna och gamla har givit plats för ljust och fräscht. Hela Sverige är egentligen ett designobjekt. Det var här i Sverige som idéerna från Bauhaus byggdes, med hyreshus med kollektiva tvättstugor och standardkök över hela landet. Medan Tyskland rustade för krig.
Hela Sverige borde kulturminnesmärkas som ett designobjekt. Men är detta något våra makthavare bryr sig om? Ointresset, ja nästan fientligheten för historia här i landet är beklämmande. Och därmed är vi fångna i vår egen historia utan redskap att gå vidare.
Utan övergripande perspektiv på vår gemensamma kultur hamnar vi i förenklade synsätt. Föremålen omkring oss förblir osynliga och stumma.
Det vi behöver i Sverige är en ordentlig satsning på designhistoria på universitetsnivå, där design förstås som ett kulturellt fenomen och samhällsaktör.
Ta Saab, till exempel. Visst är Saab en del av bilmärkenas stilhistoria, men Saab är också ett nätverk av tekniska och sociala relationer där politik, ekonomi, makt och ideologi ingår. Men också ett bilsystem av bensinmackar, trafikljus, väg- och broarkitektur och gerillaodlingar i rondeller. De studenter som vill forska designhistoriskt saknar dock hemvist.
Det lilla som faktiskt forskas om design i Sverige handlar mest om att bidra med nytänkande till näringslivet. Det är viktigt, men det räcker inte. I dag finns designhistoria endast som korta översiktskurser som hetsas igenom på de praktiska designutbildningarna. Här har Sverige hamnat ordentligt på efterkälken i internationell jämförelse.
Visst kan design likställas med konst och ställas på piedestal på ett museum. Och visst förtjänar design ett eget museum bakom Nationalmuseum. Men utan det arbete som krävs för att ta fram föremålens berättelser representerar de ingenting annat än stumma ytor och ytlighet.
Ett centrum för designhistoria kan bidra med lösningen. Kunskap om släkten och den egna historien ger en trygg identitet och råg i ryggen. Det vet varenda en som står i adelskalendern. Vågar någon satsa?
MARGARETA TILLBERG är docent och undervisar i designens kulturhistoria vid Linnéuniversitetet och forskar vid Södertörns högskola.
"Hela Sverige borde kulturminnesmärkas som ett designobjekt"
Som ett enda stort Skansen 2.0?
Senast ändrad 10 mars 2012 21:11