Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

BREAKING NEWS: "Nu bygger vi blå linjen till Nacka"!

Sida 9 av 14
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Det torde vara samma och de har väl funnits där sen början av juni.

Apropå Hammarby kanal trodde jag (slarvigt läst), att de föreslagit en flytt till Sickla kanal efter att ha tittat på kartan, men det är nog som du säger att de bara inte vet vilken kanal som är vilken. Personligen skulle jag föredra en kombination av 5 och 6 där Hammarbykanalstationen gick på Hagsätralinjen och Nackalinjen stannade i Henriksdal/under Danviks kanal, men det är kanske ogörligt av ekonomiska/spårgeometriska skäl.

NVPs bild:
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Niklas Öhrström skrev:

Av förstudien att döma verkar man inte ha utrett möjligheten att bygga tunnelbanan som cut and cover under Värmdövägen. Då hade stationerna varit lättillgängliga och ytliga. Undrar varför det inte ens utreddes.


Kan det här:

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article406..

Atlas Copcos gruva, kan påverka? Eller kanske man inte vill driva tunnelorten för brant efter passagerna under vatten?
Joakim Franklin
58 Inlägg
Ort: Stockholm (Nacka), Gick med: Januari 2012
Att spara in en station i saltsjö-järla är enligt mig bara dumsnålt. Konstigt att nacka kommun via Gerdau inte krigar mer för att få en station där också, men jag kanske drar för stora slutsatser av korta uttalanden i en tidningsartikel.

Nackas ambition är att hela kommundelen väster om saltsjöbadsleden ska bli en fortsättning på innerstan, med värmdövägen som huvudgata genom stadsdelen. Idag ligger tyngdpunkterna längs vägen vid just nacka forum och sickla köpkvarter, en t-station mitt emellan dem ger stora möjligheter till förtätning som kopplar ihop sickla-finntorp-järla-nacka forum med varandra. Det finns dessutom redan idag en kvartersstruktur i järla sjö som går att utvidga till norra sidan saltsjöbanan och värmdövägen.

Med en t-banestation vid järla kommer många resenärer på saltsjöbanan byta där och även ge välkomna möjligheter till näringsverksamheter som inte ligger i inomhusgallerior som både nacka forum och sickla (delvis) är.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Kompromissa, planera och dra tunnlar så att en station kan byggas mellan spåren. Bygg stationen när den nya staden i nacka är 70% byggd. Om inte annat så är det en morot för nacka att faktiskt bygga ut staden på sicklaön.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Byta tåg kan man göra i Sickla, alltså måste stationen bära sig själv. Hur påverkas avstånden för folk, någon som mätt något?
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Marcus Bokvist skrev:


Kan det här: http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article406..

Atlas Copcos gruva, kan påverka? Eller kanske man inte vill driva tunnelorten för brant efter passagerna under vatten?



"Här har nämligen svenska industribolaget Atlas Copco sedan länge en enorm testgruva, med gångar som mäter hela tre kilometer"

"Gruvgångarna är i sanning enorma"

"hemlig underjordisk värld"

Niklas Öhrström skrev:


Av förstudien att döma verkar man inte ha utrett möjligheten att bygga tunnelbanan som cut and cover under Värmdövägen. Då hade stationerna varit lättillgängliga och ytliga. Undrar varför det inte ens utreddes


Det borde bli ett stort trafik-kaos om man stänger eller mixtrar med Värmdöleden i några år.
Joakim Franklin
58 Inlägg
Ort: Stockholm (Nacka), Gick med: Januari 2012
Alf . skrev:

Det borde bli ett stort trafik-kaos om man stänger eller mixtrar med Värmdöleden i några år.


Det borde gå utan alltför mycket svårigheter. Järlaleden går nästintill parallellt med värmdövägen mellan sjöstan och järla sjö, och ska dessutom byggas om de närmaste åren för att åtgärda de proppar som bildas vid rondellerna av trafik till och från sickla köpkvarter. En hel del trafik borde alltså kunna gå där. Passa på att gräva ner saltsjöbanan på samma gång så löser man en rejäl barriär längs värmdövägen.
Senast ändrad 20 augusti 2013 00:23
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Pratar ni om Värmdövägen eller om Värmdöleden? Inte samma sak.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
Erik Jungnelius
55 Inlägg
Ort: Stockholm (Hammarbyhöjden), Gick med: Februari 2008
Värmdövägen, alltså den gamla huvudleden genom Nacka, som går parallellt med S-banan.
Det känns spontant knepigt att gräva upp den under längre tid, men inte omöjligt. Järlaleden går ju på sannt scaftmanér helt parallellt, fast på andra sidan spåren och man borde kunna leda över en hel del trafik dit.
https://maps.google.se/maps?q=Gillev%C3%A4gen,+Na..
Om man tex öppnade upp Gillevägen för trafik, så skulle man kunna låta flödet mellan Älta och Slussen gå där. En parantes här, men en riktigt absurd grej är just att vägverket föreslagit att bredda järlaleden förbi köpkvarteret, eftersom det uppstår köer, när det samtidigt finns en helt parallell gata, gillevägen som skulle kunna öppnas för trafik. Bussarna går förvisso där idag, men ändå!
Senast ändrad 20 augusti 2013 08:49
Viktor L
30 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2010
Är det någon som åkt hissarna på station El Coll - La Teixonera i Barcelona som de skriver i underhandsrapporten och kan berätta?

Jag har jättesvårt att föreställa mig att det kan vara en kul upplevelse att åka hiss för 40 personer en fredag/lördagkväll men jag kanske har fel.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Viktor L skrev:

Är det någon som åkt hissarna på station El Coll - La Teixonera i Barcelona som de skriver i underhandsrapporten och kan berätta?

Jag har jättesvårt att föreställa mig att det kan vara en kul upplevelse att åka hiss för 40 personer en fredag/lördagkväll men jag kanske har fel.


Haha, jag har inte åkt men det låter som att det är kul kanske 1-2 gånger, men i längden, typ trettionde gången kanske det inte är så kul.
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
Jag fattade inte riktigt varför man inte kunde lösa det med två rulltrappor med en mellanplattform istället för hissar. Så kan man kanske till och med ha ett litet kafé på mellanplattformen där man kan köpa sin morgonlatte, så blir det riktigt trevligt och känslan av att man beger sig ner i gruvans djup stillas något. Om man först stiger typ trettio meter med den första rulltrappan, och sen trettio meter till med den andra behöver ingen rulltrappa bli mycket längre än de vid Kungsträdgården eller Västra skogen. Beroende på hur dyrt det blir kanske man till och med kan splitta rulltrapporna för att lätt täcka ett större område, som nedan.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Djup station med mellanplattform. Rulltrappor går i olika riktningar efter mellanplattformen för att maximera stationens upptagningsområde.


Om man gör det högt i tak på mellanplattformen tror jag att det kan bli ganska trevligt. Jag tänker mig en "utomhusservering" på caféet, med lite stolar och små bord där man kan slå sig ner medan man väntar, högt i tak och väldigt ljust, för att göra så att man inte känner av djupet så mycket.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vad gäller djupet så är problemet främst att det förlänger resetiderna. Att blå linjens stationer känns så djupa är att de är utformade som grottstationer. Östermalmstorg ligger faktiskt fem meter djupare än Västra Skogen men upplevs knappast ligga lika djupt.

Gör man som Martin föreslår tas detta bort ytterligare då skapas nämligen målpunkter längs med vägen ner till plattform. Frågan är dock hur underlaget för caféer skulle vara där. En fördel är om man får till en bytesstation. Exempelvis skulle Saltsjöbanan kunna dras in i tunnel under Folkungagatan med stationer vid Medborgarplatsen och slutligen Södra Station. Då kommer man få ett naturligt flöde vid stationen med målpunkt i form av inte bara caféer, utan även en korsande linje.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Om jag inte har förstått det fel. Alternativ 6 med bergtunnel under saltsjön kommer driva station sofia till 70 meter under nollsträcket, sedan ligger sofia upp till 40 meter över det. Så du kommer knappt upp till ungefär stadsgårdkajen eller londonviadukten med 2 gånger 30 meter rulltrappors stigning. Så tre stycken västraskogen-rulltrappor med två mellanplan behövs.

Nu tycker i och för sig jag att man skulle kunna däcka över stadsgårdsleden och bygga framför det bordsprängda berg som är exponerat efter hela kajen. Då skulle en nedgång från stadsgårdskajen mot station Sofia inte vara fel.

Hur långt kan man komma med rullbanor av typen blå gången, men då väldigt mycket längre men med mindre lutning? Och finns det underlag att bygga en ny tbanelinje en 30-40 år in i framtiden där sofia blir bytesstation? Kan man skippa station sofia och bättre serva (östra) södermalm med spårvagnar?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vad gäller Stasdgården skulle man lätt kunna minska ner dagens bilyta till en vanlig gata och få plats med hus mellan gata och kaj, samt hus mot förkastningsbranten. I så fall vore det mycket naturligt med en nedgång därifrån till station Sofia.

Vad gäller bytesstation så räcker det med att låta Saltsjöbanan svänga av vid Londonviadukten och sedan dra den i tunnel (som under Sveavägen). Stationen med byte vid Renstiernas gatan skulle hamna runt 10 meter under gatunivå. Tunneln skulle vara drygt 1,5 km lång och ha tre stationer.

Själva poängen med tunnelbana är att det är tätt mellan stationerna så att man alltid har en station nära. Därför ska man definitivt inte skippa någon station vid Sofia. Spårvagnar fyller en annan roll. Däremot skulle man kunna skjuta en del på kostnaden genom att förbereda ett hålrum för station men att stationen inte öppnar upp förrän byteslinjen är klar och att Ö Södermalm förtätats till en viss grad.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Stadsgården skulle befinna sig 300 meters horisontellt avstånd mot stationen. Med en höjdskillnad på 75m skulle rulltrappornas horisontella utsträckning vara 130 m. Sålunda skulle man behöva knappt 170 meter rullband.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Hur stora mellanplan kan man göra och på vilket djup? Jag bodde för inte så länge sedan i Seoul nära Gangnam station, och den har ett myller av butiker. Det är mest damkläder och smink, några mobiltelefonsäljare, och något snabbköp och snabbmat ställen.

Jag tror gangnambutikerna fungerar för att de ligger under en stor vägkorsning som inte har övergångsställen så man måste ner under jorden för att komma till andra sidan gatan. Så det är inte bara de till och från tunnelbanan som rör sig där. Jag tror dock att det skulle vara svårt att lyckas få det trevligt och butiker som håller sig vid liv där om man planerar mellanplan för sådant här i stockholm.

Kanske kan man dra spårvagn från ringvägen som går under jorden vid lilla blecktornsparken och dyker nedåt under sofia berget. Vet inte vart den skulle mynna, kan man komma upp på saltsjöbanan? Man kommer väl inte så djupt då heller.
Senast ändrad 21 augusti 2013 18:12
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Skulle man inte kunna utnyttja rulltrappornas utsträckning för att få ett större upptagningsområde till stationen? Med martins lösning skulle man kunna ha 5-8 ingångar till Sofia station (1-2 med Hisar rakt ovanför stationsläget och 4-6 med rulltrappor) (Eller om man inte vill sprida så mycket så lägger man rulltrapporna omlott så att endast ett bergrum bildas på mellannivå)

Om man ser till att några av verkamheterna är livsmedelsbutiker eller nånstans där man kan köpa en frukostmacka e.dyl. i farten eller middagsmaten på väg hem, genom att reservera några ytor och sänka hyran

Niklas, om man inte öppnar Station Sofia förrän Ö Södermalm förtätas, finns inte det inte viss risk för att denna förtätning fördröjs?


Om man nu tar saltsjöbanan konverterad till tvärbanestandard i tunnel, vatrför inte låta den löpa linan ut och bli en tvärbana i premetrostandard. Låt den gå från londonviadukten till Hornstull via Sofia-medborgarplatsen-södra station istället för till slussen
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Det blir lite Rådhuset-varning om man försöker täcka in för stora ytor med nedgångar till en station. Som resenär rör man sig väl hellre en extra bit ovan jord än kommer ner i en lång gång (vare sig den är i form av hyfsat branta rulltrappor eller långa ramper som vid Rådhuset).

Gärdets tunnelbana har ju för övrigt hissar upp till en av utgångarna. Funkar ok vill jag minnas, även om det nog är 15 år sen jag var där senast. Hur man som ensam kvinna skulle uppleva det kvällstid är dock en annan sak.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
David Nylund skrev:

Det blir lite Rådhuset-varning om man försöker täcka in för stora ytor med nedgångar till en station. Som resenär rör man sig väl hellre en extra bit ovan jord än kommer ner i en lång gång (vare sig den är i form av hyfsat branta rulltrappor eller långa ramper som vid Rådhuset).

Gärdets tunnelbana har ju för övrigt hissar upp till en av utgångarna. Funkar ok vill jag minnas, även om det nog är 15 år sen jag var där senast. Hur man som ensam kvinna skulle uppleva det kvällstid är dock en annan sak.


Förvisso, men om det är enda station på Ö söder så måste den nog ha lite större upptagning än medelstationen. Är man smart så ser man till att några uppgångar ligger vid framtida spårvägshållplatser.
Sida 9 av 14

 > Infrastruktur
BREAKING NEWS: "Nu bygger vi blå linjen till Nacka"!

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8608 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter