Södermalmsnytt skriver också om planerna på 200 nya lgh:
http://www.direktpress.se/sodermalmsnytt/Nyheter/..
Jan: Blir lite förvånad av din misstro mot både husen och de befintliga gångstråken även om det förstås kan bli ännu bättre! Vad vill du se istället för en trappa
Jan, -en inomhusrulltrappa i en nybyggnad eller vad borde man göra åt nivåskillnaden tycker du?
Själv blev jag först lite förvånad över dessa planer då jag trodde att man på det stora hela var nöjd med nuläget efter striden om det sista huset på Tideliusgatans östra sida vars yta fick bantas då det byggdes för ca 10 år sen(?) efter protester. Ett nytt större dagis var så långt jag trodde man kunde sträcka sig varför jag är mycket positiv till att SBK ytmässigt sett gör det mesta av situationen!
Roar mig ofta när jag passerar Rosenlundsparkens fortsättning mot Swedenborgsgatan med att tänka på att det utefter berget (pulkbacken) t o m 1970 låg en spåransluten sopstation där sopbilarna vällte ned sitt avfall i sopvagnar som sen kördes i soptåg genom stan till Lövsta avfallstation. Hela Rosenlund med sina gamla trähus som var nödbostäder fr 1917 (ritade av G Asplund!) utefter Ringvägen och nuv Hallandsgatan, sitt ålderdomshem Katarinahuset (finns kvar som psykvård) med två sammanbyggda hus som revs 1976, och med sin sopstation var som helhet bland de minst attraktivta områdena på Söder t o m 60-talets slut. Då började man istället att bygga efter "Söder 67"-planen som då var unik i sin sträven efter att göra gröna sammanhängande gångstråk separerade från biltrafik vars effekt gjort Rosenlundsparken mycket populär, men det borde göras mer:
Axeln: Mariatorget-Swedenborgsgatan-Rosenlundsparken är redan ett etablerat gångstråk men det borde förstärkas dels på Swedenborgsgatan, dels söderut fr om Hallandsgatan mot Ringvägen/Eriksdal som borde bli gårdsgator med kontinuerliga trädrader och sammanhängande cykelbana. Swedenborgsgatan mellan Magnus Ladulåsgatan och (den miserabelt utförda) busshållplatsen framför Södra stn är en angöringsgata för både bilar och varutransporter och tre busslinjer passerer så här får det nog stanna vid breddade trottoarer. De två trappor man måste passera mellan Timmermansgatan och Tideliusgatan gör den axeln mindre attraktiv att gå men just därför borde den förbättras. Varken Grindsgatan eller Tideliusgatan har någon rak naturlig fortsättning söder om Ringvägen men ung mittemellan går Vickergatan förhöjt och brevid Eriksdalsskolans bollplan (= kanten mot Vickergatan är ett perfekt läge för en ny huskropp) och är efter sin 45-gradersböj en naturlig fortsättning ner till Årstaviken, eller utgångspunkt för en intressant gångbro
Jan talar om.....
Senast ändrad 16 april 2012 02:22