Utskrift från www.yimby.se
....

Stråkbygge på Östermalm

Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vi lämnade i dagarna in ett yttrande som handlade om Albanos utbyggnad. Där tryckte vi på de urbana kopplingarna med resten av innerstaden. Men hur ser det egentligen ut i de delar av Östermalm som är tänkt att kunna binda ihop med Albano. Idag är det en enda stor trafikplats (Roslagstull). Trottoarerna är smala och övergångsställena få och utspridda.

Valhallavägen har mellan Körsbärsvägen och Roslagstull mestadels karaktären av en trafikled med stora trafikmängder få korsninsgar, få övergångsställen och därmed höga hastigheter. De intilliggande kvarteren har få lokaler i bottenplanen.

Så här ser området ut från ovan (rött betecknar befintlig bebyggelse).

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Borde man inte kunna göra något bättre av detta? Valhallavägen kommer år 2017 avlastas genom att Ö länken öppnar. Med rätt åtgärder kan trafiken på Valhallavägen minskas ordentligt. Till skillnad från resten av Valhallavägen saknar denna del grön mittremsa. Norr om vägen finns det en outnyttjad sluttning som knappast har några större parkvärden. Vägen flankeras av stora ytparkeringar (vem utnyttjar dessa? Var är målpunkterna?)

Så jag hade ett förslag. NV om Körsbärsvägen gestaltas vägen med Karlavägen som förbild, dvs två körfält i varje riktning. Grönremsa emellan. Gott om korsningar och övergångsställen som håller ner hastigheterna. Norr om vägen anläggs rader av kvarter och ramar in vägen. Gatorna som går upp till Ruddammen blir rätt branta men det löser man med trappor (finns gott om sådana lösningar på Brunkebergsåsen). Vad tror ni om dessa grundidéer? Här nedan kommer en illustration (gatudragningar kan förstås diskuteras, vinrött är ny bebyggelse, grått är bilytor och vitt är trottoarer).

En liten modifiering måste göras! Det finns numera en tunnel till Norra Länken från Roslagstullsrondellen rakt under det makaronformade huset på berget:

Så här ser berget ut norr om tunneln:

Och vid Värtabanans bro:

(Bilderna tagna från bussen, ber om ursäkt för snedhet och dåliga bildvinklar)
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Jo det var dessa jag hade problem med. Kvarteret är dock utflyttade så in knix skulle få plats. Men det kanske är smartare att låta dessa vara en fortsättning på Cederdalsgatan.
2101 Inlägg
Så en modifiering. Trottoarerna övergår i trappor om var sin sida mynningen och blir till en lite plats ovanför med fin utsikt över Östermalms och Vasastans takåsar (samt Vanadilunden).

Dock med reservation för att infarten kan behöva flyttas ett par meter för att överensstämma med verkligheten:

Så: Är det någon som har en aning om vart man ska höra sig för om man har den här typen av idéer? Dvs på ett tidigare än när det gäller att skriva yttranden på liggande förslag.
Snyggt och bra förslag!

Så: Är det någon som har en aning om vart man ska höra sig för om man har den här typen av idéer? Dvs på ett tidigare än när det gäller att skriva yttranden på liggande förslag.

Med risk för att vara dunderpessimist: om du inte vill lägga tusentals timmar och kronor på att lobba in det hos tjänstemän, politiker eller något byggföretag som vill ansöka om markanvisning, lycka till. Vissa stadsdelar är öppna för medborgarförslag, men de som går igenom är sådana som ligger på stadsdelsförvaltningens bord, dvs inte förslag som innebär planändringar. Det handlar snarare om fler papperskorgar och hundrastgårdar.

Vår roll som medborgare har reducerats till att säga bu eller bä till liggande förslag, som redan i princip redan är avgjorda långt innan planprocessen har inletts. Det i sig odlar nimby-ismen, ett uttryck för inte bara motvilja mot förslaget i sig utan en fullt legitim reaktion mot bristen på reellt inflytande. Detta i sin tur sinkar processerna och resulterar i urvattnade byggprojekt som ingen vill ha.

Mig veterligen kan man räkna de byggprojekt med alternativ planprocess på ena handens fingrar, att samla medborgarnas tankar, idéer och viljor och utifrån det utforma byggprojekt. Ett sådant framgångsrikt exempel var förtätningen av Kärrtorp. Jag har för mig att den planprocessen blev avsevärt mycket kortare och på köpet kände sig medborgarna delaktiga i besluten. Hornsbruksgatan är ett annat, men där körde politikerna över utfallet av workshoparna.

Jag hoppas att förtätningen av Aspudden och Kransen är ett tredje, med tidiga informationsmöten där Stockholms stad efterfrågar idéer. Men eftersom det i start-PM av programmet redan klart och tydligt formulerat exakt var det ska byggas någonstans har jag inte några större förhoppningar ? den nya formen av planprocessen här upplever jag är ett sätt att få folk att tro att de har inflytande, utan att ge dem det.

Jag skulle vilja att sådana frågor diskuterades mer på Yimby och att det fanns en lite mer saklig och ödmjuk approach till "nimby-rörelsen", om det nu finns någon sådan. Visst kan man irritera sig på nejsägandet, men processerna bakom är mångbottnade. Jag har svårt att tro att det handlar om okunskap och konservatism så till den grad det görs gällande här på Yimby. Jag tror de oftare är en sund reaktion på en odemokratisk beslutsprocess. Vem vet, en nimby-are kan visa sig vara en yimby-are om denne får möjlighet till inflytande och initativtagande!

Se där ja, nu drev jag ruskigt OT!
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Det finns byggplaner för området. Båda bra och dåliga (jag har sett en grymt bra..).
Tiden får utvisa hur det går antar jag..
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Det finns byggplaner för området. Båda bra och dåliga (jag har sett en grymt bra..).
Tiden får utvisa hur det går antar jag..

Finns det länkar. Det jag syftar på är ju planändringar på en nivå högre än de enskilda byggplanerna.
2101 Inlägg
Gustav Asplund skrev:

Snyggt och bra förslag!

Tack!

Gustav Asplund skrev:

Jag skulle vilja att sådana frågor diskuterades mer på Yimby och att det fanns en lite mer saklig och ödmjuk approach till "nimby-rörelsen", om det nu finns någon sådan. Visst kan man irritera sig på nejsägandet, men processerna bakom är mångbottnade. Jag har svårt att tro att det handlar om okunskap och konservatism så till den grad det görs gällande här på Yimby. Jag tror de oftare är en sund reaktion på en odemokratisk beslutsprocess. Vem vet, en nimby-are kan visa sig vara en yimby-are om denne får möjlighet till inflytande och initativtagande!

Se där ja, nu drev jag ruskigt OT!

Omvänd planprocess har diskuterats. Även det faktum att byggföretagen, inte staden står för byggplanerna. Omvänd planprocess förutsätter just att staden står för grovplaneringen.

Vi har även till viss del diskuterat orsakerna till Nimbyism. Ibland blir det till att skapa stereotyper av ren egoism. Riktigt så enkelt låter de nog sig inte kategoriseras. Ett tänkbar orsak som framhållits är det faktum att nästan allt nytt ser exakt lika tråkigt ut. Man kan dessutom ha minnen utav Klararivningar som ger en negativ bilden av förändring per se. Erfarenhetsmässigt. Tänk om byggmästarna kunde överbevisa dessa med så dåliga erfarenheter, genom att bygga snyggt och attraktivt, alltså även för förbipasserande.

Sedan har vi problemet med medbestämmande. Här på Yimby skriver vi ofta yttranden till planförslag. På en del går det inte att påverka. Kistahöjden är ett sådant exempel. Och där verkar det som om SBK bara satt en stämpel på byggföretagens förslag. Albano är ett exempel där vi fått en del av våra förslag hörsammade. Detsamma gäller Hagastaden.

Omvänd planprocess (där frågan är hur och inte om) kan nog få bort en del Nimbyism, men dock inte alltid. Vad jag hört från den "open space" som anordnades för Årstafältet så försökte en del få det till att handla om just "om" och inte "hur".
3334 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Finns det länkar. Det jag syftar på är ju planändringar på en nivå högre än de enskilda byggplanerna.

Tyvärr inte, inget som är officiellt, eller klart för den delen, ännu.

Senast ändrad 28 april 2012 23:36
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
En annan väldigt intressant tanke är att hela det väldiga Östra stationsområdet kan bebyggas om Roslagsbanan dras till Centralen via Värtabanan med en enkel spårpmläggning i Albano. Det blir plats för ett mycket brett - och plant! - stråk från Valhallavägen fram till Ruddammsgatans förlängning i Albano. Det är något vi borde ha tagit upp i Albanoyttrandet också.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Herbert Tingesten skrev:

En annan väldigt intressant tanke är att hela det väldiga Östra stationsområdet kan bebyggas om Roslagsbanan dras till Centralen via Värtabanan med en enkel spårpmläggning i Albano. Det blir plats för ett mycket brett - och plant! - stråk från Valhallavägen fram till Ruddammsgatans förlängning i Albano. Det är något vi borde ha tagit upp i Albanoyttrandet också.

Absolut. Man skulle också kunna tänka sig gator från Valhallavägen upp till Drottning Kristinas väg som gick i portiker genom de befintliga husen norr om Valhallavägen.
161 Inlägg
Gräva ned Östra stationen kunde vara ett smart drag. Och bebygga spåromådet som faktiskt är en jättebarriär i nuläget. Om Östran grävdes ner kunde Roslagsbanan med lätthet förlängas till City, underjordiskt.
2101 Inlägg
Fast om målet är att förlänga till city finns det kanske inget självändamål att det måste gå via Östra Station. Då kanske det lika gärna kan gå, som Herbert föreslog, via Värtabanan, till centralen. Borde bli billigare.
Niklas Öhrström skrev:

Fast om målet är att förlänga till city finns det kanske inget självändamål att det måste gå via Östra Station. Då kanske det lika gärna kan gå, som Herbert föreslog, via Värtabanan, till centralen. Borde bli billigare.

Med bytesstation till T-röd i Albano och bibehållen station i Karlberg. Kanske en station i Hagastaden också.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Herbert Tingesten skrev:

Med bytesstation till T-röd i Albano och bibehållen station i Karlberg. Kanske en station i Hagastaden också.

Bytesstation till t-grön vid Hagastaden och en station vid Norrtull. Jag är övertygad om att denna del kommer att förtätas när tiden är mogen.

Stråkbygge på Östermalm

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter