Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Åsötorget vs "Vartoftagatan"?

Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Finns Åsötorget kvar förutom på 55ans busshållplats på Västgötagatan undrar jag!?
Har inget emot inflytandet och att stan växer men här verkar någon, ursäkta, tvättäkta lantis med mycket självfokusering ha fått lite väl mycket inflytande på SBK för ett större självmål än att byta namnet Åsötorget, som alltså betyder Södertorget, till "Vårtfotsgatan", ursäkta "Vartoftagatan" samtidigt som man öppnar gallerian "Skrapan" för man leta efter!

Hur tänker de egentligen? Vartofta ligger i Halland och brevid Åsötorget ligger Hallandsgatan. Så långt finns det en logik. Men är inte Åsö(Söder-)torget det absolut mest säljande namnet när man dessutom vill locka kunder till en ny galeria??? -inte särskilt "kommersiellt" tänkt!

Förutom att det är extremt korkat tänkt så gillar jag inte resonemanget "det är kul med nåt nytt" när etablerade gatunamn ändras efter ca 100 år till något sämre. SL har den dåliga ovanan också men när SBK o Namnberedningen byter namn till något som endast intresserade akitekter känner till förutom de som bor i de nybyggda husen så tycker jag att det bara andas brist på respekt för stadens väletablerade mötesplatser! Eller har narcissismen tagit över helt bland de nybakade på SBK också?

Jag kanske verkar väldigt arg men jag är mest förbryllad över hur "gången" gått här och är mycket förvånad över att ingen, inte ens på gnällsidorna i Södermalmsnytt reagerat!? Sånt här underblåser emellanåt en känsla av att inget spelar någon roll och att det inte är lönt att påverka. Inte om man inte förstår och respekterar hur viktiga namnen är för stadens kontinuerliga identitet!

Känner någon till turerna till varför det gått så här illa?
Senast ändrad 12 maj 2012 16:09
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Den tidigaste förekomsten av "Åsötorget" som jag hittar är på 1956 års karta, och innan dess fanns det inget torg där så jag tvivlar på att namnet är äldre än så. Intressant nog så hette självaste Åsögatan "Falkenbergsgatan" fram till tidigt 1900-tal!

Men jag håller med om att gator inte ska byta namn mitt på. Skånegatan borde få tillbaka sitt gamla namn i hela sin sträckning och inte som nu kallas både "Vartoftagatan", "Hallandsgatan" och "Rosenlundsparken".

PS: Kolla gärna hur namnet "Fjällgatan" flyttats runt under åren!
Senast ändrad 12 maj 2012 16:53
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
De borde över huvud taget inte byta namn. Det pragmatiska värdet av ett namn på en plats är väl att man ska hitta. Ju oftare ett namn byts ut desto större förvirring.
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Precis Jan!
Jag undrar om gatusträckan idag har dubbelnamn eller vad skiljer "Åsötorget" från "Vartoftagatan" geografiskt? Skolgården räknas inte men vi ska på något sätt förstå att en fyrkant på cirka 30×30 meter runt korvkiosken mot Götgatan på samma Vartoftagata eller Åsötorg är "Anna Lindhs plats"!?

DN 2007: http://www.dn.se/sthlm/anna-lindh-hedras-med-plat.."Namnberedningen avstyrker "torg" med motiveringen att det kan bli missförstånd med två torg så nära varandra. Åsötorget ligger alldeles intill."
Eller Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Lindhs_plats,_S..

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

-det blir man ju inte klokare av heller om man inte studerat namnen i förväg och är väldigt insatt vilket man inte ska behöva vara för att hitta en så kort gatstump....
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Innerstan har ju traditionellt haft ett enkelt adressystem - jämfört med nyare förorter där en hel stadsdel kan ha samma gatuadress och nummer 66 ligga granne med nummer 128. Det har väl inte lämnat stadshuset någon ro förstås.

> Städer
Åsötorget vs "Vartoftagatan"?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky