Finns Åsötorget kvar förutom på 55ans busshållplats på Västgötagatan undrar jag!?
Har inget emot inflytandet och att stan växer men här verkar någon, ursäkta, tvättäkta lantis med mycket självfokusering ha fått lite väl mycket inflytande på SBK för ett större självmål än att byta namnet Åsötorget, som alltså betyder Södertorget, till "Vårtfotsgatan", ursäkta "Vartoftagatan" samtidigt som man öppnar gallerian "Skrapan" för man leta efter!
Hur tänker de egentligen? Vartofta ligger i Halland och brevid Åsötorget ligger Hallandsgatan. Så långt finns det en logik. Men är inte Åsö(Söder-)torget det absolut mest säljande namnet när man dessutom vill locka kunder till en ny galeria??? -inte särskilt "kommersiellt" tänkt!
Förutom att det är extremt korkat tänkt så gillar jag inte resonemanget "det är kul med nåt nytt" när etablerade gatunamn ändras efter ca 100 år till något sämre. SL har den dåliga ovanan också men när SBK o Namnberedningen byter namn till något som endast intresserade akitekter känner till förutom de som bor i de nybyggda husen så tycker jag att det bara andas brist på respekt för stadens väletablerade mötesplatser! Eller har narcissismen tagit över helt bland de nybakade på SBK också?
Jag kanske verkar väldigt arg men jag är mest förbryllad över hur "gången" gått här och är mycket förvånad över att ingen, inte ens på gnällsidorna i Södermalmsnytt reagerat!? Sånt här underblåser emellanåt en känsla av att inget spelar någon roll och att det inte är lönt att påverka. Inte om man inte förstår och respekterar hur viktiga namnen är för stadens kontinuerliga identitet!
Känner någon till turerna till varför det gått så här illa?
Senast ändrad 12 maj 2012 16:09