Hans Berglund skrev:
Tack Leonardo
Jo det stämmer. Södertälje växer så det knakar. Tack vare den stora invandringen och det höga barnafödandet så dröjer det nog inte länge förrän Södertälje når 100.000.
Innerstaden här nere är väldigt liten i jämförelse med befolkningen. Nya villa och radhusområden har byggts i stadig takt i utkanten av staden, medans i stort sett ingenting har hänt i centrum.
Folks attityd mot nybyggen måste ändra sig. Speciellt ett bygge som förtätar och inte tar orörd natur. Ett bostads bygge är inget dåligt. Det är bra med förnyelse och med nya bostäder. Men alla ser det som något ont när det sker nära sin egen bostad. Just nu så byggs det en ny villastad vid Glasberga sjön mellan Södertälje och Rönninge. Inte ett ord i media om att hektar efter hektar av orörd natur runt sjön påverkas av dessa nya villor, vägar mm.
Hur kan man få NIMBY's att se att förtätning är det miljövänliga och hållbara alternativet?
...det kräver nog sin egen tråd här på forumet.

Varsågod Hans!
Exakt, Södertälje växer något så otroligt mycket. Det är helt sanslöst. Samma sak kan sägas om grannkommunen Botkyrka, närliggande Huddinge och lite mer avlägsna Haninge och Nacka. Men grejen är att det pågår en enorm skövling av naturområden i din kommun men inte uppmärksammas det i media. Varken Södertälje- eller Stockholmsmedia och vi i yimby, om man ska vara självkritisk, gör inte heller ett bra jobb då vi har sedan vi startat fokuserat på tok för mycket på innerstad och närförort. YIMBY är för alla Stockholmare står det, men för en utomstående står det klart och tydligt att det gäller bara de mer centrala delarna. De som får mer uppmärksamhet, de som redan är populära och där en stor del av det ekonomiska kapitalet finns Om man kollar på alla blogginläggen sedan vi startade så finns det kanske några få som berör ytterstaden och då mer Kista som är väldigt hypad just nu. Andra ytterstadsområden och då i synnerhet Södertörnskommuner, kanske 1 eller 2. Det som du poängterar briljant Hans har jag tagit upp och då var det Magnus Orest som betonade det viktiga i det och Jonas Frejd berörde det men annars är ointresset totalt. Det är synd för att det är på Södetörn som majoriteten av befolkningen i Stockholms Län bor, det är också de kommunerna som växer kraftigast just nu och det är där som det kanske sker mest intressanta saker just nu - både på gott och ont.
I så fall funderar jag på att bryta mig ur och skapa något slags YIMBY Södertörn för handen på hjärtat, det börjar bli skevt och man ska inte behöva känna sig tvungen att dra sig ur något just för att det börjar bli skevt, det känns så onödigt. Det ska inte vara möjligt att det bara är en eller två personer som skriver om t.ex. Södertälje, Botkyrka m.fl. bara för att de har en koppling dit samtidigt som det pågår en otrolig skövling av naturområden och mer urban sprawl där men det hörs knappt någonting om det. Jag vill inte att YIMBY ska bli som alla andra makthavare som t.ex. RTK som missgynnar Södertörnskommunerna i plan efter plan.
Alla ni som är intresserade av att värna ytterstaden kontakta mig. Alla ni som vill att man ska värna mer om miljö, driva på för mer hållbar kollektivtrafik och stadsbyggande, kontakta mig.