Utskrift från www.yimby.se
....

NIMBY's gnäller på ett 3-våningshus i Södertälje

Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg

Jag läste följande artikel i länstindingen Södertälje, om att boende inte vill ha ett höghus byggt i sitt område. Lite nyfiken blev jag och läste vidare. Det visar sig att dom boende protesterar mot att det planeras att byggas ett 3-våningshus!!!! ...Det är totalt 10st lägenheter det gäller.
Läs själva och begrunda. Jag hittade inte artikeln på nätet så jag skannade in den på jobbet. Jag tog dock inte med bilden på dom boende med sorgsna ögon.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Så här ser området ut. Jag skulle gissa på att det är den lilla skogsdungen det gäller i mitt på bilden.

Senast ändrad 1 september 2008 12:46
Albin Törnberg
52 Inlägg
Oh my god, ska de bygga ett höghus på tre våningar!?

Tänk er vilken takhöjd det blir i lägenheterna.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
ja nej till skyskrapor i södertälje!!!
3334 Inlägg
Dags för en egen tråd i highrises-tråden på skyscrapercity kanske?

Herredjävlar säger jag bara...
Hans Berglund
110 Inlägg
Ja det är för sorgligt på ett nästan humoristiskt sätt. Världens lägsta höghus planeras tydligen i Södertälje.

Kan YIMBY på något sätt ge positiv feedback till stadsbyggnadsnämnden? Dom är inne lite på rätt spår med att ha tätare och blandad bebyggelse.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Hans Berglund skrev:

Ja det är för sorgligt på ett nästan humoristiskt sätt. Världens lägsta höghus planeras tydligen i Södertälje.

Kan YIMBY på något sätt ge positiv feedback till stadsbyggnadsnämnden? Dom är inne lite på rätt spår med att ha tätare och blandad bebyggelse.

Kan någon klura reda på om förslaget är ute på samråd?
Jag är inte så hemma i Södertälje, men här är en bra länk att utgå från för den som hittar lite bättre än mig..
http://www.sodertalje.se/Stad-miljo--bo..
Hans Berglund
110 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Kan någon klura reda på om förslaget är ute på samråd?
Jag är inte så hemma i Södertälje, men här är en bra länk att utgå från för den som hittar lite bättre än mig..
http://www.sodertalje.se/Stad-miljo--bo..

Jag kollar för fullt men hittar inget konkret. Får kolla vidare senare efter jobbet.
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Lägg dock märke till att det finns en stor parkering att ta av. Det hade nog varit lämpligare att i första hand bygga bort den. Jag antar dock att det lär leda till ännu större protester.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Theodor Adolfsson skrev:

Lägg dock märke till att det finns en stor parkering att ta av. Det hade nog varit lämpligare att i första hand bygga bort den. Jag antar dock att det lär leda till ännu större protester.

Det är väl något sådant som ett ev. Yimby-yttrande borde koncentrera sig runt. Och naturligtvis att urbanisera till förslaget.
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Ok, det är det här som Magnus och jag har pratat om. STHLM är inte enbart innerstad eller närförort. YIMBY är för alla Stockholmare, eller hur?! Vi måste vårda bättre ytterstaden och visa mer engagemang. Jag tror att en stor del av Sthlms innerstad hänger på hur pass mycket vi vårdar och planerar väl ytterstaden. Som jag tidigare har poängterat så kan man inte tvinga på någon att visa intresse för ett område, däremot kan man uppmuntra till det. Precis som jag har brytt mig om områden i Solna, Värtahamnen, m.fl. områden så tror jag att det är möjligt att andra i nätverket kan göra det för tja, ytterstaden. Om vi är yimby så gillar vi och värnar om hela Sthlm, inte bara innerstad/ytterförort. Inte bara flashiga, trendiga områden som kanske är centralt belägna för då är vi ute och cyklar. Hans har mitt stöd och vi bör nog skriva något om det här. Södertälje är en mycket centralt belägen kommun i Mälardalen och Östra Svealand. Det bor väldigt många människor där då den är en av Sveriges största städer, befolkningen växer så det knakar, här finns både en viktig hamn och två viktiga järnvägsstationer. En stor del av Sveriges industrihistoria och industrier finns där, ja det finns hur mycket som helst där som är jätteviktigt för Sverige. Nu vill dessa urban sprawl-personer att man inte bygger ett ynkligt 3-våningars hus? Herregud... Som sagt, vi måste värna om ytterstaden.
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Ok, det är det här som Magnus och jag har pratat om. STHLM är inte enbart innerstad eller närförort. YIMBY är för alla Stockholmare, eller hur?! Vi måste vårda bättre ytterstaden och visa mer engagemang. Jag tror att en stor del av Sthlms innerstad hänger på hur pass mycket vi vårdar och planerar väl ytterstaden. Som jag tidigare har poängterat så kan man inte tvinga på någon att visa intresse för ett område, däremot kan man uppmuntra till det. Precis som jag har brytt mig om områden i Solna, Värtahamnen, m.fl. områden så tror jag att det är möjligt att andra i nätverket kan göra det för tja, ytterstaden. Om vi är yimby så gillar vi och värnar om hela Sthlm, inte bara innerstad/ytterförort. Inte bara flashiga, trendiga områden som kanske är centralt belägna för då är vi ute och cyklar. Hans har mitt stöd och vi bör nog skriva något om det här. Södertälje är en mycket centralt belägen kommun i Mälardalen och Östra Svealand. Det bor väldigt många människor där då den är en av Sveriges största städer, befolkningen växer så det knakar, här finns både en viktig hamn och två viktiga järnvägsstationer. En stor del av Sveriges industrihistoria och industrier finns där, ja det finns hur mycket som helst där som är jätteviktigt för Sverige. Nu vill dessa urban sprawl-personer att man inte bygger ett ynkligt 3-våningars hus? Herregud... Som sagt, vi måste värna om ytterstaden.

Tack Leonardo

Jo det stämmer. Södertälje växer så det knakar. Tack vare den stora invandringen och det höga barnafödandet så dröjer det nog inte länge förrän Södertälje når 100.000.
Innerstaden här nere är väldigt liten i jämförelse med befolkningen. Nya villa och radhusområden har byggts i stadig takt i utkanten av staden, medans i stort sett ingenting har hänt i centrum.

Folks attityd mot nybyggen måste ändra sig. Speciellt ett bygge som förtätar och inte tar orörd natur. Ett bostads bygge är inget dåligt. Det är bra med förnyelse och med nya bostäder. Men alla ser det som något ont när det sker nära sin egen bostad. Just nu så byggs det en ny villastad vid Glasberga sjön mellan Södertälje och Rönninge. Inte ett ord i media om att hektar efter hektar av orörd natur runt sjön påverkas av dessa nya villor, vägar mm.

Hur kan man få NIMBY's att se att förtätning är det miljövänliga och hållbara alternativet?
...det kräver nog sin egen tråd här på forumet.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Hans Berglund skrev:

Vadå höghus? Här pratar vi skyskrapa i klass med Burj Dubai!
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Hans Berglund skrev:

Tack Leonardo

Jo det stämmer. Södertälje växer så det knakar. Tack vare den stora invandringen och det höga barnafödandet så dröjer det nog inte länge förrän Södertälje når 100.000.
Innerstaden här nere är väldigt liten i jämförelse med befolkningen. Nya villa och radhusområden har byggts i stadig takt i utkanten av staden, medans i stort sett ingenting har hänt i centrum.

Folks attityd mot nybyggen måste ändra sig. Speciellt ett bygge som förtätar och inte tar orörd natur. Ett bostads bygge är inget dåligt. Det är bra med förnyelse och med nya bostäder. Men alla ser det som något ont när det sker nära sin egen bostad. Just nu så byggs det en ny villastad vid Glasberga sjön mellan Södertälje och Rönninge. Inte ett ord i media om att hektar efter hektar av orörd natur runt sjön påverkas av dessa nya villor, vägar mm.

Hur kan man få NIMBY's att se att förtätning är det miljövänliga och hållbara alternativet?
...det kräver nog sin egen tråd här på forumet.

Varsågod Hans!
Exakt, Södertälje växer något så otroligt mycket. Det är helt sanslöst. Samma sak kan sägas om grannkommunen Botkyrka, närliggande Huddinge och lite mer avlägsna Haninge och Nacka. Men grejen är att det pågår en enorm skövling av naturområden i din kommun men inte uppmärksammas det i media. Varken Södertälje- eller Stockholmsmedia och vi i yimby, om man ska vara självkritisk, gör inte heller ett bra jobb då vi har sedan vi startat fokuserat på tok för mycket på innerstad och närförort. YIMBY är för alla Stockholmare står det, men för en utomstående står det klart och tydligt att det gäller bara de mer centrala delarna. De som får mer uppmärksamhet, de som redan är populära och där en stor del av det ekonomiska kapitalet finns Om man kollar på alla blogginläggen sedan vi startade så finns det kanske några få som berör ytterstaden och då mer Kista som är väldigt hypad just nu. Andra ytterstadsområden och då i synnerhet Södertörnskommuner, kanske 1 eller 2. Det som du poängterar briljant Hans har jag tagit upp och då var det Magnus Orest som betonade det viktiga i det och Jonas Frejd berörde det men annars är ointresset totalt. Det är synd för att det är på Södetörn som majoriteten av befolkningen i Stockholms Län bor, det är också de kommunerna som växer kraftigast just nu och det är där som det kanske sker mest intressanta saker just nu - både på gott och ont.
I så fall funderar jag på att bryta mig ur och skapa något slags YIMBY Södertörn för handen på hjärtat, det börjar bli skevt och man ska inte behöva känna sig tvungen att dra sig ur något just för att det börjar bli skevt, det känns så onödigt. Det ska inte vara möjligt att det bara är en eller två personer som skriver om t.ex. Södertälje, Botkyrka m.fl. bara för att de har en koppling dit samtidigt som det pågår en otrolig skövling av naturområden och mer urban sprawl där men det hörs knappt någonting om det. Jag vill inte att YIMBY ska bli som alla andra makthavare som t.ex. RTK som missgynnar Södertörnskommunerna i plan efter plan.

Alla ni som är intresserade av att värna ytterstaden kontakta mig. Alla ni som vill att man ska värna mer om miljö, driva på för mer hållbar kollektivtrafik och stadsbyggande, kontakta mig.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

Nu tycker jag faktiskt att diskussionen har spårat ur och att kritiken blir väldigt missriktad.
Visst har Yimby koncentrerat sig för mycket på innerstaden. Men det handlar ju om vem som engagerar sig, vem som skriver, vem som driver yttranden! Vill vi att Yimby skall engagera sig mer i ett område så är det ju faktisk ni som bor där som måste engagera er! Det är jag som skriver flest inlägg på Yimby. Jag bor i innerstaden. Det är innerstaden jag kan. Visst har jag bott i förorter, men vad som händer i alla Stockholms förorter idag kan faktiskt inte jag hålla reda på! Det måste alla som bor och verkar där hjälpa till med!
Att "bryta ut" ett eget Yimby för södertörn med argumentationen att "yimby skriver ju inte om mitt område" är ett otroligt märkligt resonemang. Yimby är sina medlemmar. Så skriv blogginlägg om Södertälje så publiceras det ju blogginlägg om södertälje! Författa yttranden om Södertälje så skickar Yimby yttranden om Södertälje! Jag har själv författat tre yttranden den senaste veckan. Det är inte så svårt. Så kom igen nu!

Att splittra Yimby i fallanger, ställa innerstad mot ytterstad, det vore det sämsta vi kan göra.

Senast ändrad 3 september 2008 14:49
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Visst är det provocerande och från allra första början klargjorde vi att det skulle bli för alla stockholmare, att vi inte skulle upprepa tidigare makthavares misstag att dela in staden i vi och dem, innerstad och ytterstad, att vi inte skulle dela upp oss i falanger men nästan 1 år efteråt så kan man konstatera att vi skriver mest om innerstad och närförort. Richard Jacobsson har berört de organisatoriska problemen i yimby och jag tror att det var jag och några till som spann vidare på den tråden men än idag har vi inte fått några svar. Samma sak som när jag och Magnus har tagit upp dilemmat med Botkyrka. Det känns som om man sopar problemen under mattan, det låter hårt, men så känns det tyvärr. Sedan har vi problemet med att vi fokuserar alltför mycket på de centralare områdena. Under tiden som vi trycker på och inriktar oss på dem så breder sig urban sprawl ut i ytterområdena...
Jag skulle vilja se fler personer från ytterområdena engagerade inom den aktiva delen av yimby, samtidigt och som jag har påpekat flera gånger att det går inte att tvinga människor att intressera sig för ett område som de inte har någon koppling till. Men man kan uppmuntra dem till det. Det finns områden som jag inte har någon koppling till och där jag har engagerat mig i och till slut funnit en sympati för dem, samma sak kan ske omvänt. Men om det inte sker så får man uppmuntra personer från ytterstaden att engagera sig i yimby. Något som "YIMBY Södertörn" finns inte i mina planer då vi från allra första början har tagit upp det här med att inte skapa falanger/Vi-och-dem-känsla, så du kan ta det lugnt. Men man blir nästan tvungen att känna ett sådant behov av att starta något sådant, men det vore absurt.

Förstår du mig? No hard feelings though.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
No har feelings
Men som sagt, go at it. Skriv, skicka yttranden!
Förresten, vi borde ha en stadspromenad i någon av de förorter som det pågår förändring i (Sollentuna?) och presentera med foton på yimby.se

http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?i..

Senast ändrad 3 september 2008 16:02
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ett försök att öppna upp en mer generell diskussion och samla intresserade:
http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?i..

NIMBY's gnäller på ett 3-våningshus i Södertälje

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter