Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Stockholmarna

Profilbild
Christofer Berglund
28 Inlägg
Satt häromdagen på T-centralens BurgerKing, vid spottkoppen, väntade på tåget till Södertälje då jag har bilen på verkstan. Vid i princip varje bord satt det en person för sig själv, så jag frågadde en person om jag fick slå mig ner vid dennes bord... Det fick jag. Det var en New Yorkare jag satte mig vid. Han var på besök i Stockholm och jobbade med filmindustri. Jag är alltid så översocial så jag pratar ofta med allt och alla.

Detta shockade honom, då han var van vid att svenskar (stockholmare) är tysta och mest håller sig för sig själva. Men vi babblade på om allt från politik till arkitektur, pratade om New York och stockholm som städer. Och han sa en sak som fick mig att tänka till lite.

Jag påpekade för honom hur jag tyckte att Stockholms stad motarbetade tillväxten till viss del och att stockholm kändes som en småstad, ingen speciellt bra plats för möten, spontana som planerade.

Då svarade han: Det är ni (stockholmarna) som motarbetar staden, ni sitter för er själva på tunnelbanan och bussen, talar inte till andra om inte "nöden kräver det" och söker er ofta ifrån händelsernas centrum. I New York, förklarade han vidare, där är människorna mer socialt anpassade för en 'storstad', man pratar med varandra, startar 'random-discussions' på tunnelbanan. "Svenskar klagar för mycket" och verkar rädda för kontakt.

Det var inga lovord direkt, och jag missade två tåg på grund av dem. Men jag insåg att han till viss del har rätt, Stockholmare beter sig som om det vore en småstad, därför är den det. Och det är ju väldigt svårt att ändra på beteendet hos Stockholmarna.

Han tyckte lösningen skulle vara en centralisering av händelsernas centrum i staden. Ett sorts centrum i centrum, fler aktivitetet, större utbud, hög nöjesfaktor, på en väldigt liten yta, ett form av Times square.

Den centralaste platsen jag kan tänka mig att man centraliserar mera vore, Kungsgatan från korsningen Sveavägen, ner vidare mot stureplan, vilket utbud har dom där... ...Onsdag, fredag, lördag's nöjen för den över 18 med "rätt stil". fler butiker, resturanger och större utbud...

Time Square, ... släng dig i väggen!
Sture Square är det som gäller!

[B]"En storstad sover aldrig, Stockholm snoozar"[/B]

Senast ändrad 3 september 2008 08:32
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Intressant notering, och det är nog faktiskt alldeles sant. Själv älskar jag New York. Folk där är öppna och hjälpsamma. Som besökare känner man sig välkommen. Det är någonting som Stockholmarna borde sträva efter.
Jag tror att fler Stockholmare vill ta kontakt och prata med andra än vad som faktiskt sker. Man är rädd för att ses som konstig. Det bryter sociala koder att börja prata med främlingar. Samtidigt verkar dessa sociala koder vara knutna till svenskar som pratar med svenskar. Studera svenskar som åker utomlands, och det går ofta att notera att de sociala koderna bryts upp. Här skulle nog Stockholm må bra av en inte fullt lika homogen innerstad. Sedan tror jag att Stockholm, rent mentalt, skulle må bra av att komma äver den mentala barriären för vad det innebär att vara en miljonstad. Mer folk till Stockholm helt enkelt!
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jag håller fullständigt med NY-bon. Det är så och inte alls mycket bättre. Kul att du fick träffa en trevlig person, Christoffer. Det är inte varje vecka man träffar på sådana människor. Känn dig glad.

För resten, kontakta mig för jag har några planer på gång. Du kan få min e-postadress av Anders.
Profilbild
Christofer Berglund
28 Inlägg
Han menade, tror jag, att människorna gör staden, inte arkitekturen. Men som alla är överens om så anpassas arkitektur och byggplaner efter människors behov och inställning. Det är väl inställningen som skall ändras på innan mer radikala förändringar sker.

Enligt min mening finns det inget trevligare än att diskutera med och lära känna nya människor, då helst IRL och utan kravet på 1-3 promille i blodet. Man blir glad av att prata, det skulle korta av resetiden kommunalt också, för vem vill sitta och tråka i en ensam fyra när det sitter en söt tjej i nästa fyra eller ett trevligt sällskap två rader ner?

Jag skulle kunna tänka mig en form av skylt på tunnelbanans dörrar med texten, 'Här finns sociala människor som tycker om att prata, välkommen in' Kanske rentav tillägna en eller två vagnar på både pendeln och tunnelbanan i syftet att få människor att interagera.

Jag tror som dig Anders, att dom allra flesta skulle vilja vara sociala och prata på, dom behöver kanske bara en knuff.

Tack H-C, jo jag känner mig glad, att träffa människor och få deras synpunkter och insikter är lite utav en hobby, även om jag inte trackar alla på tunnelbana/pendel/buss.

Ja, Anders om du hade H-C's mail, i annat fall så är min (chrissber7@hotmail.com)
, Gick med: Mars 2008
Turister brukar ofta påstå att svenskar är öppna och trevliga, Sverige uppskattas och svenskar är mycket omtyckta internationellt. Men det finns vissa normer som kan utvecklas till något bättre.

Stockholmare är ofta ganska störningskänsliga och respekterar att andra kan bli störda. Det kan både vara bra och dåligt.

Stockholm är idag optimerad för folk som inte vill bli störda i sitt arbete/studier. Jättebra för karriärsfolk som befinner sig i regionen i syfte av att sammla på sig kunskap/tillgångar medan de planerar roandet på annat håll.

Allt som uppfattas som störande är till ondo, skyskrapor, inte här, kanske i Kista som ligger långt ifrån. Ingen förändring av något färdigbyygt områdes karaktär. Hellst lite menlösa gräsmattor som håller fotgängarna på avstånd från bostäderna. Byggnader får inte synas, stadslivet får inte existera eftersom det överskrider max acceptabla bullernivåer, allt ska ner i underjorden. Parkeringsnormen ska vara hög så att man slipper se eländet i tunnelbanan och i lugn och ro isolera sig i bilen som man tar jobbet. Blattar ska bo i sina förorter, fattiga svennar i andra medans medel och överklassen har råd att spärra in sig i gated communities(villa och radhusområden). Där hoppas de att slippa bli störda. Där kan de i lugn och ro göra upp en planering av vad som ska hända några veckor framåt. Det är realistiskt eftersom allting är så förutsägbart. Stockholm är staden där man måste boka tid.

Kan det vara så att aktivitetskoncentrationer är ett problem?

jobb = arbeta = industriommråde/kontorsområde(ofta nedlagda industrier)
hem = sova = förort
fredag/lördag = slut på jobbvecka = social
söndag = bakfull = jobbig
måndag = ny arbetsdag = jobbig + osocialare än annars
dag = levande = aktiviteter
natt = död = ödslig och nästan ingen service/verksamheter

Å ena sidan är får vi genom aktivitetskoncentrationen väldigt lätt att förutse vad som kommer/kan hända i förväg. Framtiden blir mer förutsägbar. Å andra sidan blir den tråkig och mindre intressant.

Anders Gardebring skrev:

Samtidigt verkar dessa sociala koder vara knutna till svenskar som pratar med svenskar. Studera svenskar som åker utomlands, och det går ofta att notera att de sociala koderna bryts upp. Här skulle nog Stockholm må bra av en inte fullt lika homogen innerstad.

Vet inte riktigt vad som menas med detta. Åk till Norsborg/Hallunda/Alby/Fittja. Ingen direkt noterbar skillnad jämfört med innerstaden. Tror inte det handlar om att innerstaden har blattebrist, innerstan var mer homogen för 200-50 år sen men folk var nog inte lika my-business då. Däremot så skedde arbeten och aktiviteter närmre bostäderna istället för att vi som idag bor i områden med bara bostäder och är tvungna att ställa upp oss på tunnelbaneplattformen för göra en tidsödande transfer till ett annat ställe där man kan köpa ett par nya strumpor.

Det som man kan göra för att öka interaktioner mellan människor är att blanda aktiviteter, öka tätheten, ge utrymme för arkitekter att fullt ut kunna bygga deras drömverk om det påverkar området positivt, ge lokala konstnärer plats för att ställa ut sin konst, urbanisera livlösa miljöer, skrota SCAT där det är möjligt, minska byråkratin, skapa möjligheter för folk att kunna göra det dem vill. Arkitektur och stadsplanering kan till stor del förändra folks sätt att reagera på omgivningen.

Något som i synnerhet är drygt är att pendla till jobbet under en måndagsmorgon, öht detta jävla traditionsbunderi kring vad vad man ska göra och hur man ska bete sig beroende på tider. Det har iofs blivit bättre men om vi sprider ut tiderna kan vi ju också få den trevliga bi-effekten att belastning under rusningstider minskar. Kanske bör OB tillägg betalas ut till de som behöver åka till jobbet i fullproppade bussar/tåg och igenkorkade vägar?

Jag tycker igentligen att det inte är något större fel med hur folk i Stockholm generellt sett beter sig, det är ganska bra som det är just nu, fast trots det finns det utrymme till stora förbättringar. Men konceptet lagom kanske bör reformeras till en vidare variant som tillåter ännu mer avvikelser.
Henrik Nilsson
30 Inlägg
Jag har alltid associerat pratnödigheten med byar inte städer och i synnerhet inte storstäder det stämmer för övrigt in på mina erfarenheter. New York kanske är en stor by eller så tycker Stockholmare att det är ett bonnigt beteende eller så är det bara en gammal stereotyp föreställning om svenskar och sådana tenderar att vara självuppfyllande.
Profilbild
Christofer Berglund
28 Inlägg
Jag vet inte om jag håller med om att pratnödigheten är kopplat till landet. Jag är uppvuxen i Saltsjöbaden, där hejjar man på alla man ser, och alla känner alla på ett eller annar sätt. Det gör ju det hela lättare. Men jag menar inte att man ska morsa på alla i Stockholm, det skulle vara lite jobbigt med tanke på hur mycket folk det är.

Men att se en människa sitta i en ensam fyra är lite tragiskt faktiskt. Blir en Stockholmare tvungen att slå sig ner i en fullsatt fyra så måste denne ha en sysselsättning, och det blir inte att prata med grannarna. Utan antingen så tar man upp en tidning, eller fingrar med sin mobiltelefon.

Man känner sig illa till mods och sårbar känns det som tror jag, det är just den känslan man borde försöka arbeta bort, som sagt så är Svenskar väldigt trevliga och sociala, men inte mot varandra.

När människor blir tvugna att ta kontakt med varandra så blir det också pinsamt, lite som att snacka in ett meddelande på en telefonsvarare utan att låta som en mupp. Varför klagas det så mycket på SL-trafiken? Därför att det är så jävla tråkigt att åka tåg med bara en tidning och mobiltelefon som sällskap!
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Anders P skrev:

Turister brukar ofta påstå att svenskar är öppna och trevliga, Sverige uppskattas och svenskar är mycket omtyckta internationellt. Men det finns vissa normer som kan utvecklas till något bättre.

Stockholmare är ofta ganska störningskänsliga och respekterar att andra kan bli störda. Det kan både vara bra och dåligt.

Stockholm är idag optimerad för folk som inte vill bli störda i sitt arbete/studier. Jättebra för karriärsfolk som befinner sig i regionen i syfte av att sammla på sig kunskap/tillgångar medan de planerar roandet på annat håll.

Allt som uppfattas som störande är till ondo, skyskrapor, inte här, kanske i Kista som ligger långt ifrån. Ingen förändring av något färdigbyygt områdes karaktär. Hellst lite menlösa gräsmattor som håller fotgängarna på avstånd från bostäderna. Byggnader får inte synas, stadslivet får inte existera eftersom det överskrider max acceptabla bullernivåer, allt ska ner i underjorden. Parkeringsnormen ska vara hög så att man slipper se eländet i tunnelbanan och i lugn och ro isolera sig i bilen som man tar jobbet. Blattarska bo i sina förorter, fattiga svennar i andra medans medel och överklassen har råd att spärra in sig i gated communities(villa och radhusområden). Där hoppas de att slippa bli störda. Där kan de i lugn och ro göra upp en planering av vad som ska hända några veckor framåt. Det är realistiskt eftersom allting är så förutsägbart. Stockholm är staden där man måste boka tid.

Kan det vara så att aktivitetskoncentrationer är ett problem?

jobb = arbeta = industriommråde/kontorsområde(ofta nedlagda industrier)
hem = sova = förort
fredag/lördag = slut på jobbvecka = social
söndag = bakfull = jobbig
måndag = ny arbetsdag = jobbig + osocialare än annars
dag = levande = aktiviteter
natt = död = ödslig och nästan ingen service/verksamheter

Å ena sidan är får vi genom aktivitetskoncentrationen väldigt lätt att förutse vad som kommer/kan hända i förväg. Framtiden blir mer förutsägbar. Å andra sidan blir den tråkig och mindre intressant.

Vet inte riktigt vad som menas med detta. Åk till Norsborg/Hallunda/Alby/Fittja. Ingen direkt noterbar skillnad jämfört med innerstaden. Tror inte det handlar om att innerstaden har blattebrist, innerstan var mer homogen för 200-50 år sen men folk var nog inte lika my-business då. Däremot så skedde arbeten och aktiviteter närmre bostäderna istället för att vi som idag bor i områden med bara bostäder och är tvungna att ställa upp oss på tunnelbaneplattformen för göra en tidsödande transfer till ett annat ställe där man kan köpa ett par nya strumpor.

Det som man kan göra för att öka interaktioner mellan människor är att blanda aktiviteter, öka tätheten, ge utrymme för arkitekter att fullt ut kunna bygga deras drömverk om det påverkar området positivt, ge lokala konstnärer plats för att ställa ut sin konst, urbanisera livlösa miljöer, skrota SCAT där det är möjligt, minska byråkratin, skapa möjligheter för folk att kunna göra det dem vill. Arkitektur och stadsplanering kan till stor del förändra folks sätt att reagera på omgivningen.

Något som i synnerhet är drygt är att pendla till jobbet under en måndagsmorgon, öht detta jävla traditionsbunderi kring vad vad man ska göra och hur man ska bete sig beroende på tider. Det har iofs blivit bättre men om vi sprider ut tiderna kan vi ju också få den trevliga bi-effekten att belastning under rusningstider minskar. Kanske bör OB tillägg betalas ut till de som behöver åka till jobbet i fullproppade bussar/tåg och igenkorkade vägar?

Jag tycker igentligen att det inte är något större fel med hur folk i Stockholm generellt sett beter sig, det är ganska bra som det är just nu, fast trots det finns det utrymme till stora förbättringar. Men konceptet lagom kanske bör reformeras till en vidare variant som tillåter ännu mer avvikelser.

"Intressant" att se hur du formligen spyr ut denna obscenitet, t o m 2 gånger om i den här tråden. Du som är yimbyit och offentlig person borde ta ansvar för dina kommentarer då det är hundratals om inte tusentals människor som läser den här sidan varje månad. Du ger inte ett bra rykte åt yimby, tvärtom du solkar ned det. Dessutom finns det många invandrare som kanske skulle känna sig villiga att bli engagerade i yimby men efter att ha läst din tvångsmässiga användning av ett visst ord så tror jag att många av dem känner sig som "nä tack". Får man fråga varifrån ditt "intressanta" ogillande av invandrare kommer för ingen som tolererar andra kulturer uttrycker sig så! Tro mig, INGEN.

Mycket pinsamt.
Senast ändrad 4 september 2008 08:13
Albin Törnberg
52 Inlägg
Nu tror jag inte att Anders P med avsikt använde ordet på något nedsättande vis. Ordet blatte har för väldigt många blivit värdeneutralt, och behöver inte alls betyda något dåligt. Första gången han använde det var det dessutom i ett försök till förklaring av hur inskränkta människor kan tänka.

Jag tror inte att det var illa ment, och tror absolut inte att det behöver tyda på främlingsfientlighet. Däremot ska man förstås vara försiktig med vad man skriver, så att man inte förolämpar någon.

För övrigt vet jag många som "tolererar andra kulturer" som slänger sig med det ordet. Både invandrare och "etniska svenskar".
Senast ändrad 4 september 2008 11:01
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Jo Albin har nog förstått mig rätt. Invandrare jag känner själva använda ordet "blatte" mycket oftare än jag och andra svennar. Även om jag förstår din invändning så vore det bra om det fanns plats för ett öppnare offentligt samtal.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Jag kan se båda sidorna där, men håller mest med Leonardo. Att någon annan använder ordet betyder inte att jag gör det. "Svenne" är i övrigt precis lika rasistiskt som "blatte", båda orden finns till för att dela folk mot varandra och är i sin grundmening förolämpningar.
enough about that.

Vad gäller Stockholmarna så är min syn på saken att om man vill att folk ska varamer öppna och glada ute på stan... va det själv! var förändring du vill se. Inställningen att alla e så trista å grå i Sverige är en självuppfyllande profetia, handlar helt om inställning.
52 Inlägg
Kan inte säga att jag umgås mycket i kretsar där ordet "blatte" används, men jag har nog aldrig tänkt det som ett negativt ord. Det är enligt min åsikt viktigt att värdeneutralisera negativt laddade ord så att de inte längre kan användas på ett förolämpande sätt. "Neger" har jag iofs fortfarande svårt att ta i min mun, men jag känner andra (icke-rasister naturligtvis) som använder det ofta. Ord som "bög" och "flata" är i stort sett redan värdeneutraliserade. Beror ju iofs helt på om man kopplar det med "jävla" eller "jäveln" eller liknande...

Men det handlar ju samtidigt om att respektera känslorna hos dem som tar åt sig. Så ibland får man väl vara lite försiktig.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Simon Hellström skrev:

Kan inte säga att jag umgås mycket i kretsar där ordet "blatte" används, men jag har nog aldrig tänkt det som ett negativt ord. Det är enligt min åsikt viktigt att värdeneutralisera negativt laddade ord så att de inte längre kan användas på ett förolämpande sätt. "Neger" har jag iofs fortfarande svårt att ta i min mun, men jag känner andra (icke-rasister naturligtvis) som använder det ofta. Ord som "bög" och "flata" är i stort sett redan värdeneutraliserade. Beror ju iofs helt på om man kopplar det med "jävla" eller "jäveln" eller liknande...

Men det handlar ju samtidigt om att respektera känslorna hos dem som tar åt sig. Så ibland får man väl vara lite försiktig.

En av mina absolut bästa vänner när jag bodde i Norrköping kallade mig "svennehora" medan jag kallade honom "blåneger". Då avspeglandes våra respektive utseenden. Lite sådär retsam på skämt-grej, men också för att det var rätt kul att se människors reaktion. Det kan vara ett väldigt effektivt sätt att avväpna styrkan i sådana här ord, men samtidigt måste man också pejla av situationen och läget.
Adam Blomberg
28 Inlägg
Men Aaaarggh!
Jag vill inte prata med okända på tunnelbanan. Minutrarna på tuben är för mig en mental paus, mellan jobb, plugget, kompisar, hämtning på dagis och träning. En sorts meditativ paus då jag bara kan vara tyst för mig själv och samla kraft.
Nyc i all ära. Men ibland så kan man väl bara få vara en sur svensk. Eller?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Visserligen var det 4 år sedan, men när jag var i NYC 1½ vecka var det ungefär samma stämning på Tbanan där som här. Var i London i sommras tre dar, även där snackar man inte med okända på Tbanan. Inte för att vara otrevlig, men just för att kan bli en stilla stund mitt i vimlet på väg till/från jobbet utan att folk tränger sig på en.
Christofer Berglund
28 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

Visserligen var det 4 år sedan, men när jag var i NYC 1½ vecka var det ungefär samma stämning på Tbanan där som här. Var i London i sommras tre dar, även där snackar man inte med okända på Tbanan. Inte för att vara otrevlig, men just för att kan bli en stilla stund mitt i vimlet på väg till/från jobbet utan att folk tränger sig på en.

Du har absolut rätt, men du förstår vad jag menar, och kanske vad New Yorkarn menade, en Amerikan är mer trolig att ta kontakt med någon random än vad svenskar är, sen så är det en sak om alla är lika, för så är det inte någonstans. Det ända man skulle kunna göra är att sakta men säkert börja tänja på dom sociala koder som finns, och då få andra att tänka lika dant.
28 Inlägg
Adam Blomberg skrev:

Men Aaaarggh!
Jag vill inte prata med okända på tunnelbanan. Minutrarna på tuben är för mig en mental paus, mellan jobb, plugget, kompisar, hämtning på dagis och träning. En sorts meditativ paus då jag bara kan vara tyst för mig själv och samla kraft.
Nyc i all ära. Men ibland så kan man väl bara få vara en sur svensk. Eller?

Haha, . Klart man inte ska bli tvingad att prata, men i ärlighetens namn så vore det väl lite trevligt om människor inte var rädda att ta kontakt. Överallt.
3334 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

Jag var i NYC i våras (I fucking that city). Det jag upplever som skillnaden är kanske inte att folk spontant börjar snacka med en överallt utan anledning, men att man inte står tyst och stirrar ner i gatan om det finns en anledning att börja prata. Dessutom håller alla upp dörren, vilket man kanske inte alltid kan säga om Stockholm... ;)

Spontankontakt blev det på ett fik på varuhuset Macys där en dam i ett sällskap med två damer och en äldre (nästan döv) man började prata med oss (jag och min flickvän). Det blev en väldigt trevlig diskussion om allt från arkitektur till politik. Hon gillade inte Bush så vi hade ju något gemensamt att prata om... ;)

Senast ändrad 5 september 2008 10:08
Profilbild
Adam Blomberg
28 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Jag var i NYC i våras (I fucking that city). Det jag upplever som skillnaden är kanske inte att folk spontant börjar snacka med en överallt utan anledning, men att man inte står tyst och stirrar ner i gatan om det finns en anledning att börja prata. Dessutom håller alla upp dörren, vilket man kanske inte alltid kan säga om Stockholm... ;)

Spontankontakt blev det på ett fik på varuhuset Macys där en dam i ett sällskap med två damer och en äldre (nästan döv) man började prata med oss (jag och min flickvän). Det blev en väldigt trevlig diskussion om allt från arkitektur till politik. Hon gillade inte Bush så vi hade ju något gemensamt att prata om... ;)

Nu är jag inte någon som till varje pris vill försvara Stockholmarnas beteende. Men är verkligen pratet om att folk inte håller upp dörrarna ett problem här?
Har bott här i hela mitt liv och även rest mycket i världens städer som jämförelse och tycker att generellt så är folk väldigt artiga i folkvimlet. Också även i sådana situationer som att hålla upp dörrar, säga ursäkta vid eventuella "sammanstötningar" i t-banan osv... Visst finns det bufflar men då är det ju oftast fulla "partymänniskor" som inte tänker sig för eller bara allmänna skummisar, alltså inget representativt för den stora massan.
Har jag verkligen så fel?
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Alla städer, länder, folk, kulturer är olika! Jag skulle verkligen inte vilja att svenskarna blev som jenkarna! hur kul är en homogen värld? Jämför Stockholmarna med oss själva för säg en 15år sedan så kan ju ingen säga att det inte går åt rätt håll? men varför kopiera? låt oss hitta vår egen identitet?

hålla upp dörrar? det där är en sån klycha! dom flesta tycker jag håller upp dörren i sthlm? Sen kan man ju åka ner till Bangkok där INGEN håller upp dörren, dom kan inte se någon anledning och dom tittar konstigt på en om man gör det, är det otrevlighet? näää annat sett att se på / göra saker.

om vi nu ska titta åt något håll efter "uppförande" inspiration så skulle jag hellre se att vi tog efter våra mer väluppfostrade Europa-grannar (ja en deö utav dom iaf )

Senast ändrad 7 september 2008 12:33

> Allmänt
Stockholmarna

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter