Jag var på besök i Oslo förra veckan och passade på att gå på en "omvisning" i deras nyligen invigda operahus. Jag blev mycket imponerad: bygget är så otroligt genomtänkt och genomarbetat in i minsta detalj. Jag erkänner villigt att jag är en amatör vad gäller arkitektur, men vill ändå dela med mig av några reflektioner.
Lite bilder från Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Nation..
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
huset ligger i Bjørgviga, fjorden som löper in i Oslo. Det är ett gammalt centrum för sjöhandel som nu håller på att omvandlas från industriområde till en del av stadskärnan. Man har verkligen inte sparat på pluringarna; för att bättre binda ihop denna del med staden gräver man ner europavägen som går till vänster (inte synlig på bilden) under fjorden. Som ni märker är det mycket folk på bilden, vilket det även var i verkligheten. Jag är imponerad över att huset faktiskt
fungerar som en mötesplats, ett torg, så som det var tänkt.
Exteriören är i marmor, men man får fram olika texturer genom att man har behandlat den olika. Till höger är det polerat och blankt, medan det man går på är mer ruffigt. Man får även fram spännande snitt genom att polera olika delar , istället för att sammanfoga flera bitar.
Foajén. Inuti träpartiet i mitten ryms den största scenen. Balkarna (en syns till vänster) sluttar och ger ett ganska dramatiskt intryck. Träet i mitten är ek, vilket på ett väldigt bra sätt dämpar ljudet. Det är en fröjd att sitta i restaurangen
i ett så stort rum, utan att det låter som i en kyrka...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Ju närmare scen man kommer, desto intimare blir rummet. Här är det mycket lägre takhöjd, och den omslutande träpanelen ger ett mysigt intryck.
Jag frågade även guiden hur reaktionerna från Osloborna var då de fick reda på byggnadsplanerna. Var det mycket sura insändare och högljudda protester. Ingenting, i stort sätt. Snarare en stilla undran varför man inte på en gång byggde mer i Bjørgviga.