Uppsala är en stor stad till ytan. Tyvärr upplevs den inte som någon stor stad, mycket därför att stadslivet dör bortom Carolinabacken, vid Ekonomikum/S:t Johannesgatan, ICA Luthagen, vid järnvägen åt öster (utom Vaksalatorg, som dock ligger väldigt nära järnvägen) samt söder om Islandsfallet. Jag tänkte främst p.g.a. den stora utmaningen koncentrera mig på hur man skulle kunna få till ett stadsliv åt väster, dvs bortom Kyrkogatan och Carolina.
Om man tänker sig bygga ut stadslivet åt väster stöter man på problemet att Carolina Rediviva ligger vid Drottninggatans slut och hindrar all utveckling åt väster. På S:t Johannesgatan dör gatan effektivt ungefär vid Johannesgrillen, eller vid gamla tullgränsen på Kyrkogatan. Gamla Kyrkogården mellan Norbyvägen och Kyrkogatan hindrar staden från att växa ut på det hållet.
http://img26.imageshack.us/img26/421/uppsalakartavasterut.jpgBilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Vad jag tänker mig är att man drar nya vägar (= svart) från Thunbergsgatan över HumC och längs Engelska Parkens västra sida bredvid Kyrkogården. Kommer man västerifrån får man således två vägar att välja på när man skall ta sig vidare in i stan: Antingen fortsätter man längs Thunbergsvägen längs Engelska Parkens södra sida, eller så går man längs den norra sidan. Då får man ett rakt och gent stråk om man skall t.ex. till universitetet. Man kan således välja vilken sida av Carolina man vill runda av och får därmed ett par valmöjligheter och
Lila = nybebyggelse.
S:t Johannesgatan har redan ett centrum till västerut (utanför kartan där Hotell Muttern, en ICA-affär, en blomsterhandel och en secondhand-butik ligger). Bygger man ett fem-sexvåningshus längs Observatorieparkens södra sida med butiker i bottenplan skulle dessa butiker kunna integreras i centrum på ett naturligt sätt. Kungsgärdets vårdcentral ligger på södra sidan av vägen och skulle möjligen kunna omgestaltas med ett liknande hus, men det visar iaf att en sådan förlängning inte skulle sluta i "blindo", utan här finns redan ett litet affärscentrum man med lätthet kan integrera i stadskärnan.
Så till Engelska Parken: Det stora problemet är att Carolina ligger som en stoppkloss för stadsbebyggelse bortom Carolinabacken. Min idé här är att runda av Carolina med hus om 4-6 våningar och butiker i bottenplan. Idag är det väldigt ödsligt att gå igenom Engelska Parken i mörkret på grund av att Carolina stoppar upp stadsbebyggelsen. Genom att lägga gatorna som klykor slipper man rutnätseländet på ett ganska smidigt vis (en enfaldig Uppsaladogm som nog gjort med skada än nytta) som stoppas vid Carolina. Längs Thunbergsvägen kan motsvarande 3-6våningshus byggas för att få liv i institutionskvarteret efter stängningsdags. Min idé med ett gatugenombrott mellan Thunbergsvägen och Villavägen beror dels på att jag vill ge den nya gatan längs Kyrkogården en naturlig avslutning i form av en klyka, dels på att behovet av bostäder centralt gjort markpriserna tillräckligt höga för att motivera högre exploatering där det idag står 1800-talsvillor som byggdes i en tid när detta var Uppsalas utkant. Den nya bebyggelsen längs Engelska Parkens kant gör att parken inte blir lika ödslig, och större delen (ca 70%) av parken kan behållas mot att det blir en mer utnyttjad och trevligare stadspark än dagens.
Med tiden kan Thunbergsvägen och den nya gatan förlängas västerut när det så krävs. Det förutsätter förvisso att dagens villor försvinner, men villor är egentligen sådant som hör till lågexploaterade stadsutkanter till och inte till en stad. Det kanske kan tänkas att man gör någon slags kombination, t.ex. affärsliv och utbyggda bostäder i de nuvarande villorna. Möjligheterna är många.
Väl att märka är att de mesta parkerna behålls (större delen av Observatorieparken och Engelska Parken blir kvar, Botaniska Trädgården berörs inte liksom Slottsbacken). Räknas sedan Kyrkogården in står det klart att den förlust av parkområde som sker, kompenseras mer än väl av det rika utbudet på parker i den absoluta närheten. Inte heller påverkas den delen av Carolina som vetter mot Drottninggatan till.
Att skapa stadsliv utanför den nuvarande stadens trånga gränser måste vara prio ett, och då måste stadslivet expandera utåt alla riktningar. Kan man med dessa förutsättningar som råder väster om nuvarande stadskärnan skapa stad vore mycket vunnet för Uppsala.