Jarl Hermansson skrev:
Nu är jag inte alls med...
Varför ens fundera på att bygga nytt/bygga om i Uppsalas finaste och känsligaste kvarter? Läser någon från Vårda Uppsala det här kommer de hädanefter avfärda Yimby rakt av.
För att ge kvarteret det liv det förtjänar! Området kring domkyrkan är ett av stadens känsligaste och finaste men tyvärr är det aldeles för folktomt för sitt eget bästa. Självklart kan man inte göra vad som helst där...
På platsen ligger ett uthusförråd från modern tid, en grådaskig mur med en inte särskilt inbjudande trappa uppförd i industriell tid - Är detta uthusförråd, denna tidsotypiska mur med dess inte särskillt inbjudande trappa något oumbärligt för kvarteret i övrigt?
Varför inte ersätta den inte särskillt inbjudande trappen med en mer inbjudande?
Ett argument man skulle kunna förstå är att det föreslagna huset skymmer sikten mot kyrkan. Ja jämfört med muren - som låter passerande att skymta kyrkans koppartak - kommer en viss sikt mot kyrkan att minska. Om man däremot ska se förslaget på det stora hela så öppnar den mer inbjudande trappen för en större helhetsvy mot kyrkan och domkyrkoberget (sett nerifrån gatan).
Min högst personliga åsikt är att mitt illustrerade förslag ger kvarteret en mer välkomponerad helhet.
Angående Vårda Uppsala:
Jag är inte insatt i vad de tycker, men jag har en förutfattad mening om att de har som största mål att konservera varenda litet gruskorn i den historiska staden. Men man kan se det från två synvinklar: -
Ponera att Föreslagen trappa och föreslaget hus skulle ha byggts på ett liknande sätt redan från början för X hundratals år sedan -vilket det mycket väl skulle kunna vara...
Om man då skulle ha rivit detta och ersatt det med dagens mur i artonhundratalsstil samt dagens inte särskillt inbjudande trappa, skulle de i "vårda uppsala" gå igång med domedagsprofetior.
På samma sätt skulle samma människor antagligen gå igång nu på mitt illustrerade förslag, som samtidigt skulle ge dem det de ville ha i den tidigare situationen.
Vad är då deras syfte? Att konservera Staden så att även Uppsalas framtida befolkning ska få växa upp i samma miljö, inkluderat dess alla skavsår och skönhetsfläckar, som vi människor som är födda i slutet av 1900-talet. De vill ju inte ha utveckling. Eller är de renläriga människor som inte vill beblanda samtida arkitektur med medeltida? Kontraster är dock ingenting man ska vara fördomsfullt rädd för.
Jag hoppas att de i vårda uppsala är öppna för en vettig diskussion om hur man kan utveckla och bevara staden på ett värdigt och vättigt sätt.
Man ska inte bevara alla saker enbart för att de är gamla (i detta fall enbart 158 år). Men varför gamla hus är värda att bevara är att de berättar något om vår historia och är därmed en stor del av vår identitet. Vad mitt illustrerade förslag förhoppningsvis skulle kunna innebära är att fler människor tar del av denna historia genom att vistas i och kring dessa gamla byggnader.
Och just därför är jag inte främmande för att bygga till äldre kvarter - Men det kräver som sagt en stor portion omtanke...
Senast ändrad 5 januari 2010 02:40