Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer
 > Uppsala

Konstens Hus

Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
För två år sedan invigdes Musikens Hus, och det har gått relativt bra. Den östra delen av staden börjar sakta vakna till liv med flera nya restauranger intill och med nya visioner för hur Vaksalagatan ska kunna omvandlas. Verksamheten börjar också kräva fler hotellrum i närheten vilket gör att området runt Centralstationen (aka Resecentrum) håller på att förtätas med bl.a. nya hotell, varav minst ett följer efter i den högre nivå av arkitektur som Musikens Hus har satt.

Nu diskuteras nästa stora kulturprojekt: Konstens Hus. Uppsala Konstmuseum gömmer sig idag på Slottet, en ogästvänlig plats för allmänheten med lokaler från förr-förr-förra seklet. Uppsala Konstmuseum är gömt för allmänheten, vilket är mycket tragiskt. Märk väl: Det är inget fel på verksamheten. Tvärtom: Den förtjänar bättre lokaler. Den här tråden är till för att ta reda på var och framför allt hur ett Konstens Hus ska kunna byggas.

Här presenteras ett förslag från en nyutexaminerad arkitektstudent. Jag säger: Bättre kan vi!
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Det är ju inte särskillt vackert men, som koncept gillar jag det. Att det är öppet för allmänheten med fritt inträde... Tomten är också högintressant då det är enda stället i centrum där det finns utrymme att bygga konsthus på. Andra alternativ på plats är enligt mig i odinslund, vid svandammen mellan svettis och flustret, vid ån framför livsmedelsverket, i slottsbacken, där restaurangen Le Parc står, ovanför centralstationen, ovanför åhlenshuset eller nåt annat sjaskigt hus i centrum.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Det verkar som att Konstens Hus-frågan försvann lika fort som den kom. Kan förslaget på Åhlénsparkeringen ha dödat diskussionen? Platsen är det inget fel på (ett mer centralt läge är svårt att hitta) men man kan väl tänka sig en annan arkitektur. Organisk arkitektur, någon? Fritt spelrum för förslag!
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Jag har aldrig fattat mig på organisk-arkitektur även om jag säkert använt det ordet... Är det arkitektur byggt av enbart material från växtriket eller är det att formerna är naturinspirerade???

Men jag tycker att ett konstens hus bör vara arkitektur i världsklass, det får gärna vara en del i en utvidgning av stadskärnan - till exempel ner mot hamnen eller i luthagen... Det bör på något sätt vara öppet för allmänheten - en träffpunkt och Det bör också kunna locka utställningar i världsklass...

Ungefär så ser jag att ett konstens hus bör vara. Jag vet att det är höga mål, men om man siktar mot stjärnorna kanske man kommer till månen...
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Målet för ett konstens hus är:

Först och främst en ny lokal för uppsala konstmuseum.

Det ska vara öppet för allmänheten - en träffpunkt

Det får gärna vara en del i en utvidgning av stadskärnan tillexempel mot luthagen eller ner mot hamnen...

Huset ska ha en arkitektur i absolut världsklass och prägla området med en framträdande roll.
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Jag har gjort en liten idéskiss över hur konstens hus skulle kunna se ut framför livsmedelsverket vid ån...

Glaskropparna på framsidan är kombinerade "reklampelare", samt solskorstenar. Innanför dessa är en öppen yta med café, restaurang och presentshop. Själva museet ligger i den lilla grönytan vid livsmedelsverket. På museets tak ligger en öppen takträdgård, ett litet andningshål i staden fritt från buller och avgaser.

Notera även den fantasifulla byggnaden till höger...

Som synes är åkanten i det närmaste bilfri...
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Härligt! Ordentligt med variation och liv i fasaden, lite som en "nedslagsplats". Kombinationen reklampelare och solskorsten uppskattas verkligen. Konsten kan också vara digital så det behövs även plats för det. Varför inte på fasaden.

Jag noterar att det ligger intill Strandbodgatan med dess framtida gångbro. Det är intressant. Där kan det på sikt bildas ett litet stråk från Resecentrum (med något nytt på gamla kafferosteriets tomt) via "porten till Kungsängen" och Stadsträdgården ända bort till Akademiska Sjukhuset. Snacka blandat stråk!

Byggnaden "till höger" är värd att framhäva mer. Ett eko från Gaudí? Mer organisk arkitektur till folket!
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Jag tycker att arkitekturen på såna här kulturbyggnader bör vara vågad och gärna med mycket former. Kulturen måste få synas! Fast självklart borde det ligga en tanke bakom formerna - det räcker inte med att det är snyggt.

En tanke jag fick idag är att kulturen i Uppsala skulle behöva ett Skapandets Hus. Ett hus som erbjuder möjligheter för konstnärer, musiker och skådespelare att skapa.

Huset skulle kunna innehålla en teaterscen, musikstudio med replokaler och målarverkstäder, mm. Det ska självklart vara öppet för alla att utnyttja -Det är själva poängen att det är folket som ska fylla byggnaden med liv och inte någon kommunalt anställd. Det låter lite som en fritidsgård, vilket det egentligen är. Men det skulle kunna bli en samlingspunkt för skapande och samtidigt locka fler att börja skapa.

Eric Thärnström skrev:

Byggnaden "till höger" är värd att framhäva mer. Ett eko från Gaudí? Mer organisk arkitektur till folket!

Ja jo den är LITE inspirerad av Guadí. Tycker att konceptet där man ser byggnaden som ett konstverk i sig borde anammas av fler arkitekter. Det skulle öppna upp för många fler arkitekturstilar... Och fler arkitekter likt Gaudí, Frank Gehry och Santiago Calatrava, som har ett helt eget formspråk...
Aron Davidsson
12 Inlägg
Hej där!
Gammal yimbyist, men nybliven här i Uppsala (Nyligen hitflyttad)...
Jag är arkitektstudent och har precis dragit igång mitt examensarbete. Jag hade tänkt mig att jobba fram ett "förslag" på nytt konstmuseum/konstcentrum/konstens hus här i Uppsala.

Jag håller just nu på att samla in information, det har ju varit en del debatt och det finns en hel del att hitta här på nätet via bloggar med mera. Jag har också hittat "nya rum för konsten", den förstudie kommunden låtit göra och jag kommer nog att utgå från det förslag på program som skisseras däri.

Men jag vill ju också ha input från engagerade personer, sådana som ni här till exempel. Som nybliven uppsalabo behöver jag också lite idéer om lokalisering, vilka tomter och platser i staden har det pratats om? Vad ser ni för för- resp. nackdelar med dessa?

givet är att ett nytt konstcentrum skall ligga "i staden". Själv tänker jag att det både ska vara helt integrerat i stadsväven, men på samma gång kunna generera stadsutveckling omkring sig... exempel på en sådan pacering kan vara söder om stadskärnan, gamla riksbanken typ.. där staden övergår i ett industrilandskap som är under förändring..

Era tankar?
Henrik Ottosson
46 Inlägg
Hej Aron! Kul att du tar dig an att utveckla ett förslag för nytt Uppsala konstmuseum som exjobb.
Jag skulle allra först föreslå att du kontaktar Konstens Hus Nu (http://konstenshusnu.wordpress.com/). Skriv exvis till Petal Joan Roberts. De kommer oxå att ha aktivitet i gång under Kulturnatten (11/9) på Walmstedska gården.

Vad gäller min egen favoritplats för ett nytt konstmuseum så är det parkeringen söder om Tullhuset (mitt emot Stadsträdgården fast på andra sidan Fyrisån). Läs mer i min UNT debatt "Uppsala is a sleeping beauty" http://www.unt.se/debatt/quotuppsala-is-a-sleeping-beautyquot-251303-default.aspx där ett nytt konstmuseum är lite mer insatt i ett bredare kontext vad gäller Uppsala stadsutveckling.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
En tidigare arkitektstudent (som numera jobbar på White Arkitekter här i stan) skisserade på ett förslag intill Royal i samma kvarter som Åhlénshuset. Nu försvinner den marken (parkeringsplatsen) i och med ombyggnaden av Åhlénshuset, men det hade sina poänger. Henrik Ottosson har Tullhuset som ett stående förslag, vilket har fördelen att det lockar folk längre söderut.

Ditt förslag, Aron, om att göra något av gamla Riksbanken kan också vara något. Här har vi en byggnad som ligger längs både Dragarbrunnsgatan och Kungsängsgatan som oundvikligen måste vara en del av stadstillväxten söderut. Den här delen av staden behöver verkligen förnyas. En annan fördel som kan framhävas är närheten till den blivande södra perrongen vid Resecentrum och närheten till Kungsgatan med goda kommunikationer utåt. En nackdel är förstås att det ändå ligger en bit ifrån staden med ett slumrande bostadsområde emellan, men där håller det på att hända saker i och med t.ex. Järnvägsparken (gamla Grimhild). Värt att titta vidare på!

En idé kan vara att placera ut ett par mindre filialer inne i stan med smakprov på vad ett större Uppsala Konstmuseum kan erbjuda. Som inföding hade jag ingen aning om att vi hade ett konstmuseum förrän jag släpade mig upp till Slottet för att titta på utsikten. Uppsala Konstmuseum verkar 1. ha svårt att nå ut till folket och 2. få folk att ta sig dit.
Johan Andersson
23 Inlägg
Jag har för mig att jag sett något i UNT under hösten om Riksbankshuset vid Kungsängstorg (även känt som Svintorget). Jag tror det var att fastighetsägaren ville bygga om till affärslokaler. Allt som kan liva upp där i krokarna är ju välkommet. Vretgränd är ju väldigt centralt nu när det är öppet mot station. Samtidigt är det lite av en gräns för centrumlivet söderut.

Det finns också ett äldre Riksbankshus i stan: den pampiga kåken i södra hörnet av korsningen Kungsängsgatan och Bangårdsgatan.
Erik Hägerdal
1 Inlägg
Gamla "Svintorget" vore nog ingen dum idé. Jag har ingen aning om vad Riksbankshuset används till nu, som det är nu fyller den ingen upplivande funktion i stadsbilden. Där finns det hursom rum för utbyggnad.

Skall man bygga ett konstmuseum i det området ser jag samtidigt att man kompletterar denna med en förnyelse/bebyggelse av Strandbodgatan söder om Livsmedelsverket. Som det är nu är Strandbodgatan 2*2körfält som tar upp en stor yta, inte minst om man räknar in gräsmattorna runtom. Även efter att passagen vid järnvägen återöppnats har jag svårt att se att trafiken där kan motivera totalt fyra filer, när anslutande gatan vid Östra Ågatan omöjligt kan breddas mer. Om man tog bort körbanan mot Livsmedelsverket och bebyggde denna samt tog de angränsande grönytorna som inte fyller särskilt många kvalitéer borde man dels kunna få ett stort tillskott bostäder och verksamheter i stadsdelen, dels möjliggöra att staden byggs ihop med Industristaden söder om Strandbodgatan som politikerna vill när Strandbodgatan byggts om till en riktig stadsgata.
Jarl Hermansson
15 Inlägg
Nygammla riksbankshuset vid Svintorget har stått tomt i flera år. Av någon okänd men konstig anledning vill de inte ens hyra ut bara ett plan, utan kräver att samma hyresgäst tar hela huset. (Är det möjligt att gammalt avtal finns som ger pengar så länge inte ny hyresgäst hittas?)

Det har funnits skisser på hur man kan skulle kunna bygga ut Skattemyndighetens hus, både extra våningar samt ny huskropp mot ån till.

När det gäller Strandbodgatan tycker jag det vore förnuftigt att vänta något år och ser hur situationen utvecklar sig då trafiken släpps fram under järnvägen igen. Hur som helst står husen på de båda sidorna på såpass stort avstånd från varandra att det blir svårt att få stadskänsla hur man än gör (eller ej). Det optimala vore ju en tunnel under Fyrisån som utgår från Strandbodgatan och mynnar i Sjukhusvägen.

> Städer
 > Uppsala
Konstens Hus

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8665 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter