Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer
 > Uppsala

Ekebydalen?

Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Nu skall jag, som nyinflyttad, klampa in utan att ta av mig stövlarna. Hhar precis fått kolla på en lägenhet i Eriksberg. Inte riktigt mitt idealområde (påminner lite om teveprogrammet "Kvarteret Skatan" på något sätt) men jag kan tyvärr inte vara kräsen. Det är i alla fall hyfsat cykelavstånd.

Har i vilket fall varit och kollat på den och passerade då förbi/genom en stor slätt som jag gissar heter Ekebydalen som börjar som en strimla vid en rondell nära Stillhetens kapell och sedan lite punktvis används som idrottsplatser och koloniträdgårdar tills det avslutas med något träsk med kärn och sedan övergår till jordbruksmark.

Vad är egentligen vitsen med den här blåsiga slätten egentligen? Är det en så kallad grön lunga eller vad? Dika ut skiten, lämna kvar några av idrottsplatserna, några kolonilotter och bygg hus i två-tre våningar över resten.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Det där är min bakgård! Jag håller till i Sommarro precis intill och undrar också vad man ska med det där fältet till.

Precis nedanför Sommarrohöjden finns idag ett långsträckt fält mellan Ekebyvägen och Karlsrogatan med ett par sportplaner men i övrigt rätt stora gräsfält som knappast används. Vad jag vet så tittar man på att bebygga den nordligaste och sydligaste delen av denna gräsremsa med äldreboenden. Den sydligaste delen ligger precis intill två 8-våningshus och en ny bebyggelse får gärna matcha dem (med kanske 9-10 våningar).

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Ekebyfältet i övrigt delar av Flogsta och Eriksberg på ett väldigt olyckligt sätt, och där borde man kunna göra något i förlängningen. Jag tror dock att man måste börja närmast staden på det fältet och jobba utåt. Ekebybruk kan bli något mer än bara ett sällanköpscentrum och gymnasium, och kan bli ett nytt centrum för ett utvecklat Ekeby.

> Städer
 > Uppsala
Ekebydalen?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8669 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter