En liten reflektion:
Visst är Uppsala till övervägande del vackrast i det äldre delarna, men inte för att huskropparna har olika höjd, utan snarare trots detta! Det är själva arkitekturen, intimiteten, byggsättet och omsorgen om kvaliteten i detaljer och hantverk som är den egentliga skillnaden mellan nu och då.
Själv hade jag önskat mer konsekventa rivningar av låga sneda kåkar under de intensiva byggåren 1880-1914, det hade gett Uppsala mer enhetliga, stadsmässiga och harmoniska kvarter idag. Att man under "saneringarna" på 60/70-talet rev på tok för mycket, och ofta helt fel hus, är en annan sak. Likaså att man fortsatt att riva fel hus under senare tid, som Bodénska huset (där musiklådan nu ligger) eller den vackra sjuksköterskeskolan (på ackis område) m.fl.
Stendött miljonprogram mitt i stan finns redan, t.ex kvarteret mellan Bäverns gränd, Kungsgatan, och Dragarbrunnsgatan. Alldeles intill, vid Vretgränd, ligger några sorgliga låga (1-2 vån) husrester som man "glömde" riva på 1800-talet. Politikerna har bevarat dessa i ett tafatt försök att få ihop närliggande mijonprogram, betongbrutalism, postmodernism från 80-talet, och märkliga nybyggda bostadslådor precis bakom med nämnda trähus (ett är dock putsat). Det har resulterat i en stilinfarkt som i det närmaste saknar motstycke, till och med i Uppsala. Man har dessutom fråntagit hörnhuset sin tidigare urbana karaktär genom att Järnhandeln som så länge låg där nu byggts om till bostad, mitt i det som planeras bli ett viktigt gångstråk från centralen...
Skall man bevara låg bebyggelse så måste åtskilliga kvarter bevaras, för att uppnå en grad av kontinuitet och lugn i miljön. Ett exempel på detta är området mellan Norrlandsgatan och Eriksgatan i norra Luthagen. Det området har delvis lyckats behålla sin genuina småstadskänsla, trots mängder av okänsliga rivningar där vackra rappade hus (vissa med butiker) ersatts av radhus i trä, ofta av simplaste sort.
(Brukar visserligen skriva en del på Wikipedia och liknande men ogillar egentligen långsamma otympliga e-forum. Tänk om yimby vore en hederlig gammaldags förening där man kunde snacka över en kopp kaffe istället!)