Utskrift från www.yimby.se
....

 > Städer

Skarpnäck - stadsutvecklingsområde?

Sida 1 av 3
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
En tanke slog mig. Skarpnäck är ju ett, i alla fall i mina ögon, misslyckat stadsexperiment. Man byggde något som halvt påminde om stadsmiljö men glömde det där med sammanbindningar, funktionsblandning och att man inte bör sätta fem meter gräs mellan hus och gata. Men borde det inte vara ett utmärkt område att bygga ut? Förläng gatorna och bygg nya hus, denna gång med riktig stadskaraktär? Affärer i bottenplanen, få in kontorsytor osv. Det skulle ju liva upp de befintliga områdena också.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Erik Sundin
31 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: Februari 2008
Jag bor i Bagarmossen och passerar ofta genom Skarpnäck. Bara en sån sak att man inte försökte bygga samman dessa områden är ju galet, utan det är planerat som granskapsenklaver. Det finns inte änns en bilväg mellan Bagarmossen och Skarpnäck utan några hundra meter "skog" och kvarlämnat fält med korsande gång och cykelvägar, vilket tvingar bilister att köra minst 5 km omväg om de ska där emellan. Inte för att jag är för ökad biltrafik i området men detta förstör alla naturliga flöden, men om man skulle röra denna heliga gröna kil så blir nimbysarna galna. Förslag var uppe för några år sedan om bilväg men det stoppades.

Tyvärr så har man senaste åren börjat förtäta Skarpnäck enligt gängse modell med diverse radhus i utkanten som kommer försvåra utbyggnad av stadsbebyggelse åt flera håll. Dock är förbindelsemöjligheten mot Bagarmossen fortfarande möjlig om man skulle våga offra lite natur.
Senast ändrad 15 september 2008 01:38
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Erik Sundin skrev:

Jag bor i Bagarmossen och passerar ofta genom Skarpnäck. Bara en sån sak att man inte försökte bygga samman dessa områden är ju galet, utan det är planerat som granskapsenklaver. Det finns inte änns en bilväg mellan Bagarmossen och Skarpnäck utan några hundra meter "skog" och kvarlämnat fält med korsande gång och cykelvägar, vilket tvingar bilister att köra minst 5 km omväg om de ska där emellan. Inte för att jag är för ökad biltrafik i området men detta förstör alla naturliga flöden, men om man skulle röra denna heliga gröna kil så blir nimbysarna galna. Förslag var uppe för några år sedan om bilväg men det stoppades.

Tyvärr så har man senaste åren börjat förtäta Skarpnäck enligt gängse modell med diverse radhus i utkanten som kommer försvåra utbyggnad av stadsbebyggelse åt flera håll. Dock är förbindelsemöjligheten mot Bagarmossen fortfarande möjlig om man skulle våga offra lite natur.


Jag är nästan uppväxt i Skarpnäck då några av mina närmaste var bland de första Skarpnäcksborna då det var dyrt, trendigt och något helt nytt. Skarpnäck var på 80-talet lika hypat som Hammarby Sjöstad är idag. Jag tillbringade många dagar där och jag har sett området gradvis förändras till det sämre under årens gång. På 80-talet var det "fint" att bo där. Idag när man säger Skarpnäck så rynkar många på näsan. Synd, det är fortfarande en fin s.k. stadsdel och det kunde ha blivit så mycket finare för här fanns och finns än mycket potential.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:



Jag är nästan uppväxt i Skarpnäck då några av mina närmaste var bland de första Skarpnäcksborna då det var dyrt, trendigt och något helt nytt. Skarpnäck var på 80-talet lika hypat som Hammarby Sjöstad är idag. Jag tillbringade många dagar där och jag har sett området gradvis förändras till det sämre under årens gång. På 80-talet var det "fint" att bo där. Idag när man säger Skarpnäck så rynkar många på näsan. Synd, det är fortfarande en fin s.k. stadsdel och det kunde ha blivit så mycket finare för här fanns och finns än mycket potential.


Yimby kanske borde göra ett skissförslag och skicka in till stadsbyggnadskontoret? Med syftet att lyfta Skarpnäck.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Erik Sundin
31 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: Februari 2008
Det är en bra idé. Det finns helt klart potential i det området om man knyter samman det med omgivningen. Ett stort problem är Tyresömotorvägen som förstör möjligheten att koppla ihop Skarpnäck åt Sköndalhållet till. Jag skulle gjärna se alla dessa motorleder i Söderort omvandlades till boulevarder med stadsbebyggelse omkring istället för bullerzoner. Då skulle fina tvärgåender stadsstråk bildas. Örbyleden/Tyresövägen är ett praktexempel på bariärskapande trafikled som skulle kunna omvandlas till nåt så mycket bättre. I denna väg skulle också Tvärbana syd kunna gå från Skarpnäck mot Älvsjö.

En annan infrastruktursatsning som skulle förbättre stråken i söderort är att förlänga Skarpnäcks tunnelbanelinje vidare över Sköndal till Farsta. Det skulle säkert vara för dyrt, men man kan ju alltid drömma
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Erik Sundin skrev:

Det är en bra idé. Det finns helt klart potential i det området om man knyter samman det med omgivningen. Ett stort problem är Tyresömotorvägen som förstör möjligheten att koppla ihop Skarpnäck åt Sköndalhållet till. Jag skulle gjärna se alla dessa motorleder i Söderort omvandlades till boulevarder med stadsbebyggelse omkring istället för bullerzoner. Då skulle fina tvärgåender stadsstråk bildas. Örbyleden/Tyresövägen är ett praktexempel på bariärskapande trafikled som skulle kunna omvandlas till nåt så mycket bättre. I denna väg skulle också Tvärbana syd kunna gå från Skarpnäck mot Älvsjö.

En annan infrastruktursatsning som skulle förbättre stråken i söderort är att förlänga Skarpnäcks tunnelbanelinje vidare över Sköndal till Farsta. Det skulle säkert vara för dyrt, men man kan ju alltid drömma


Sköna idéer här! Vi kan väl göra två alternativ för trafiklederna. En som säger avenyisering och en annan som säger cut-and-covert-nedgrävning. Så håller man alternativen öppna. Att ha kvar dem som de är nu är naturligtvis helt otänkbart. Tunnelbana vore utmärkt, men man måste ju inte gräva ner dem. Vi borde bygga mer tbana på högbana tycker jag. Minskar barriäreffekten och man slipper de höga kostnaderna för nedgrävning. Tbana på högbana är inget stadsbildsmässigt problem om man bygger tät stad intill. Skulle vara kul att börja skissa lite på ett exploateringsförslag...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Det är jag gärna med på. Jag skissade en gång på en Södertäljeboulevard men man kan gärna göra det mer finlirigt än jag ansåg mig ha tid med då.

Kunde man illustrera det med fotomontage från trevliga boulevarder utomlands vore det ännu bättre.

Beträffande t-banor: jag är osäker på vad som kostar mest. Min far som var i grundläggningsbranschen brukade alltid framhålla att det var så billigt med tunnlar, men det var för många år sen. Stockholm är ju dessutom så kuperat så det rimligaste blir väl lite av vart. Djupa tunnlar à la blå linjen vill vi väl helst inte ha, det blir krångligt för resenärerna.
Senast ändrad 15 september 2008 17:26
Erik Sundin
31 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: Februari 2008
Nu är tunneln från Bagarmossen till Skarpnäck redan den djupa sortens bergstunnel som på blåa linjen så om man skulle förlänga den vidare så får man nog fortsätta så. Ett annat förlängningsförslag är att fortsätta linje 17 åt sydöst mot Älta och Tyresö som det en gång var meningen långt innan Skarpnäck var påtänkt.
Senast ändrad 15 september 2008 21:13
Erik Sundin
31 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: Februari 2008
I Jerker Söderlinds bok Stadens renässans påtalar han vilken miss det var att inte låta Tyresövägen gå igenom Skarpnäck för att skapa ett rejält flöde och underlag för affärer på huvudgatan/-gatorna istället för den sorgliga bussgata med körförbud som nu korsar stadsdelen utan koppling till nånting. Om jag kommer ihåg rätt så var fordonsantalet på Tyresövägen omkring 30000 per dygn enligt honom vilket ju är långt under Stockholms mest trafikerade gata Sveavägen och skulle bli en bra aveny.
Senast ändrad 15 september 2008 21:42
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Erik Sundin skrev:

I Jerker Söderlinds bok Stadens renässans påtalar han vilken miss det var att inte låta Tyresövägen gå igenom Skarpnäck för att skapa ett rejält flöde och underlag för affärer på huvudgatan/-gatorna istället för den sorgliga bussgata med körförbud som nu korsar stadsdelen utan koppling till nånting. Om jag kommer ihåg rätt så var fordonsantalet på Tyresövägen omkring 30000 per dygn enligt honom vilket ju är långt under Stockholms mest trafikerade gata Sveavägen och skulle bli en bra aveny.


Är det något som går att efterjustera?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Erik Sundin
31 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: Februari 2008
Tror det är svårt att göra nånting åt nu då bebyggelsen är som den är, den är liksom ställd i fel längdriktning mot vägen. Med mer bebyggelse kring själva motorvägen (självklart omvandlad till aveny då) skulle det kanske gå att fixa till.

Hur gör man för att infoga bilder på forumet? Detta behöver nog illustreras med en karta.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Erik Sundin skrev:


Hur gör man för att infoga bilder på forumet? Detta behöver nog illustreras med en karta.


Du får ladda upp bilden på en annan server. Sedan klickar du på "infoga bild"-knappen () och klistar in sökvägen till bilden.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Vet inte om man kommer att ha så mycket tid åt det här, då man precis börjat första ring. Men jag står i alla fall till förfogande för eventuella frågor om vad som är allra mest heligt för oss som bor här.

Att göra om Tyresövägen till stadsboulevard skulle vara väldigt bra. Där är det knappt ens köigt om morgonen. Att det redan finns ett rödljus, vid sanåkraskolan gör ju inte argumenten mindre slagkraftiga direkt.

Skarpnäck är redan hyfsat tätt, om man jämför med exempelvis Bagarmossen. Ifall man bara bygde lite mer runt om skulle nog stadsdelen få lite mer liv. Alla industrilokaler som ligger mot tyresövägen kan vara ett problem. Men borde det inte gå att bygga bostäder ovan på dem. Det är ju inte direkt så att det åker runt lastbilar där.

Mellan horrisontvägen och gamla tyresövägen, finns gott om utrymme att bygga fina kvarter på. Skogspartiet där är knappt använd av någon, mer än för att gå till hemköp eller norra sköndal. Det finns dessutom ett stort öppet fält där som är helt oanvänt mer än att ett sunkigt tivoli kommer dit två gånger om året.

Tror ni att förtätningsförslag tas mer väl emot ifall man i förslagen menar att den nya bebygelsen ska vara tegelhus av samma karaktär, dock med slutna kvarter, som de befintliga. Det borde inte heller bli ökat motstånd ifall man föreslår en eller annan högre byggnad. Finns ju redan två högre hus i området. Fast det värsta vore väl om något syntes ifrån skogskyrkogården! Vet inte hur det är med det i dag.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Hej Martin. Tack för din input!
Jo jag tror liksom dig att mycket av poängen med ett sådant här förslag ligger i att expandera och sammabinda, inte så mycket att förtäta i bef. stadsmässig bebyggelse. Den är, som du skriver, redan ganska tät.
Sedan ser jag helst att ny bebyggelse inte är av precis samma karaktär som bef. utan mer blandad. Hela området är ju idag tegelbrunt, så lite variation skadar nog inte...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Det jag ser som största hinder är Skogskyrkogården (den måste väl ha någon form av kulturminnes skydd?) och att det är just Skarpnäck.

Min tidigare SO-lärare tyckte att charmen (det säregna) med Skarpnäck ligger i att det, när man kommer gående från vilket håll som helst ser ut som en inmurad medeltidsstad - han förkunnade dessutom att det borde vara enkelt att bygga om bottenvåningarna till affärslokaler. Jag tror också att det var lite av arkitektens tanke (det om medeltidsstad). Ligger det något i att bevara detta? Eller är jag bara halvnimbyist?;)

Ju mer jag tänker på det så tror jag att Skarpnäck skulle må bättre av att det byggs annorlunda, istället för liknande, arkitektur runt omkring. Det skulle få husen att sticka ut ur stadsbilden och skapa ett helt område i staden, som skiljer sig från resten på ett lika odiskret sätt som Skarpnäck skiljer sig från omgivningarna idag.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Intressant med möjligheterna att öppna bottenplanen! Det vore ju lysande.
Jo, jag tror liksom dig att man faktiskt kan behålla den känsla som din lärare prata om, men ändå bygga ut, just genom att bygga med annan stil när man bygger ut. Det säregna kvarstår då, precis som lärkstaden eller gamla stan.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Byggherrarna AB Folkhem och Q-gruppen AB bygger 43 radhuslägenheter söder om Skarpnäcksstaden mellan kvarteret Luftskeppet och Tyresövägen.



http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fa..
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Det där luftskeppet är ju inte direkt glädjande...

Byggs dessutom några radhus (FY!) i dansk stil uppe vid grusplanen vid skarpnäcks sportfält.

Det viktigaste att spara tror jag är sportfältet. fast 6 st fotbollsplaner kanske är lite i överkant.

Angående tunnelbanan. Vore det inte en framtidsvison att dra den öster om drevviken för att sedan koppla ihop den med pendeltåget i handen? Eller är det för litet befolkningsunderlag för det?
Senast ändrad 28 september 2008 12:21
Erik Sundin
31 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: Februari 2008
Det ska också byggas radhus längs med G:a Tyresövägen på de oanvända kolonilotterna vid Pungpinan samt ett nu nästan klart runt (suck) radhus på den gamla Shellmackens tomt vid pungpinetorpet. I planbeskrivningarna för dessa framgår det klart och tydligt: "tillkommande bebyggelse får inte skapa någon visuell barriär med avskärmande verkan på utblicken från kyrkogården" då Skogskyrkogården är med på UNESCO:s världsarvslista. Detta känner man ju igen från nån annan stans...

http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/S..

http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/S..
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Martin Ek skrev:

Angående tunnelbanan. Vore det inte en framtidsvison att dra den öster om drevviken för att sedan koppla ihop den med pendeltåget i handen? Eller är det för litet befolkningsunderlag för det?

Eller råder det motivationsbrist hos politikerna?
Sida 1 av 3

 > Städer
Skarpnäck - stadsutvecklingsområde?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter