Christofer Berglund skrev:
I nyhetsvärlden så har klimatförändringarna ökat med 10.000% (typ) under de senaste 5-10 åren. "isbjörnarna är i fara", "nordpolen kommer vara isfri nästa år", ja vafan, rubrikerna är så idiotiska ibland att jag får svårt att ta dem på allvar.
Att titta på de senaste 5-10 åren är rätt ointressant (även om vissa glaciärer t.ex. uppvisar extrema minskningar). Det riktigt skrämmande ser du om du börjar titta på spannet 50-100 år. Att något är på väg att hända med vårt klimat är alldeles uppenbart. Det
är faktiskt forskningsvärlden
helt överens om. Det man diskuterar är orsakerna.
Jag är inte så mycket för miljöaktivister då dessa bara kommer med problemen och nästan aldrig med lösningar. Där har vi riktiga 'nimbyister'. Stockholm är inte problemet, inte ens en liten sketen miljondel av världen. För Sverige har inte olja, det är länderna med oljan som är problemen då dessa vill att vi konsumerar den. Och det är fan inte billigt att 'förstöra världen'!
Här ger jag dig delvis rätt. Många miljöaktivister tror att lösningen på våra problem är att flytta ut i naturen igen och lämna bakom oss det moderna samhället. Det är naturligtvis helt fel väg att gå. Det skulle leda till mass-svält och extremt grov rodvdrift på naturen. Vi är för många på jorden helt enkelt, det är bara den tekniska utvecklingen som kan ta fram lösningar så att vi kan leva på ett sätt som inte förstör planeten.
Nä, bajs på många miljöaktivister som bara klagar på att flyget släpper ut och att bilar gör det och att kärnkraft e farligt, utan minsta vettig lösning på problemet.
Tja, visst finns det miljöaktivister som säger att vi skall sluta flyga och lägga ner kärnkraften, utan att presentera alternativ. Det är såklart orealistiskt. Men det är ju samtidigt synd att dra alla över en kam. Realistiska alternativ till flyget finns på korta och medellånga sträckor, vilket naturligtvis är höghastighetståg. Vad gäller flyg på längre sträckor arbetas det med att få ner planens vikt och att köra dem med biobränsle osv. Men bara att få bort korta och medellånga flygsträckor skulle göra oehört mycket.
Haha, Sverige är väl inte ett rikt land direkt, men jag förstår vad du menar. Men rika länder släpper inte alls nödvändigtvis ut mer avgaser, rika länder har råd att göra något åt saken medans fattiga inte har det, i många fall är det fattiga länder som sabbar mest då befolkningen brer ut sig för att kunna försörja sina familjer, som vi ser i sydamerika där regnskogen försvinner på grund av att folk vill odla i stället. Där har ni en miljöbov.
Oh ja, vilket ju också visar just på att svaret inte är att "gå tillbaka till naturen", då det är just sådant som händer. Men just därför har ju också de rika länderna ett stort ansvar att gå i bräschen för miljöfrågorna. Om vi i i-världen, med gott om pengar, skitar ner, kommer vi knappast kunna övertyga fattiga länder om att minska sin miljöpåverkan...
Och detta med att köpa utsläppsrättigheter... HAHA trippel-roligt, nu ska bara dom allra rikaste få fjärta med andra ord*
Utsläppsrätter är helt klart ganska fascinerande. Någon slags friköp från ansvar. Farbröder runt ett bord sätter en kvot. "Så här mycket får vi släppa ut". Låt marknaden lösa det säger jag, genom att vi hårt beskattar miljöskadliga utsläpp, och premierar miljövänlig teknik. Men då styrt på dess utsläpp. Att explicit premiera vissa tekniker är idiotiskt då det riskerar att styra in utvecklingen i en riktning som inte är optimal.