Det är segdraget pga planprocessen. Det är klart att vi kan klara av betydligt mer än 3-4 stora projekt. Se till att den övergripande strukturen är något som staden planerar medan man inte lägger sig detaljer kring de enskilda byggnaderna. Då kommer energin att räcka till.
Och vi måste! Storstockholm växer med ett Södermalm var tredje år.
Vad vill jag se: Skippa förbifarten. Satsa pengarna på utbyggd t-bana. 27,6 miljarder räcker till runt 50km t-bana, vilket nästan är 50% utökning av dagens nät.
Detta räcker ganska exakt till följande sträckningar:
Halvring:
Djursholms Ösby (byte t Roslagsbana) - Mörby C - Silverdal - Helenelund - Kista - Rinkeby - Spånga Stn - Vällingby - Drottningholm - Skärholmen - Kungens kurva - Stuvsta (byte t p-tåg) - Rågsved - Hökarängen - Skarpnäck.
Nackalinje (som dessutom kopplas samman med Hagsätralinjen):
Kungsträdgården - Slussen (byte t Saltsjöbanan) - Renstiernas gata/Folkungagatan - Sofia - Sjöstaden - Sickla (byte t Saltsjöbanan) - Järla (byte t Saltsjöbanan) - Nacka C
Odenplan - Solnagrenen (som tar över Akallallinjen)
Odenplan - Röda bergen - Karolinska (byte p-tåg/Värtabanan) - Karolinskavägen - Solnav/Solna kyrkv (byte t p-tåg) - Solna C
Bergshamralinjen (som blir blåa linjens andra sträckning.. ev tar den över röda linjens fortsättning till Mörby C)
Västra Skogen - Skytteholm (byte t p-tåg) - Solna C - Solna Stn - Frösunda - Bergshamra.
Givetvis kommer alla dessa linjer bidra som katalysatorer för stora delar av Stockholmsområdet. I synnerhet vid de nya noderna.
__________________
När får vi se Lindhagen II?