Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Någon annan som skulle tycka att det var kul

Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Om YIMBY hade en sida där folk kunde lägga upp förslag på var de tycker att det kan förtätas på deras "bakgårdar". Förslagen skulle kunna vara allt från ombygnad av hela kvarter till förtätningar med ett enstaka hus. Det kunde bestå av bilder, datamodeller eller bara text.
Jag tycker verkligen att det behövs fler tillfällen för vanliga stockholmsbor att kunna komma med förslag på förändringar. Förhoppningsvis skulle detta ge medborgarna fler möjligheter och vilja att utrycka sig postivt till förändringar i staden. Det skulle kanske också göra politiker lite järvare om de såg att många medborgare faktiskt vill ha förändring.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
I like it!

Jag tror det är helt rätt tänkt, det du föreslår. Stockholmarna behöver ett sätt att få utlopp för sina idéer och tankar om platser där det borde läggas till & förtätas i staden.

Frågan är hur? En tråd på forumet? Ett inlägg i bloggen? en egen sida? Egentligen skule det kunna bli en helt egen sida, som dock vore rätt tung att utveckla nog.
98 Inlägg
Tycker också det vore en utmärkt idé. Vart jag än bott har jag alltid sett olika potential att utveckla delar av respektive område.

Tror precis som du säger att det behövs fler forum där politikerna kan inse att en mängd stockholmare faktiskt vill se utveckling av staden.
Martin Ek
302 Inlägg
Jag ser framför mig hur detta utvecklas till en workshop i kulturhuset dit alla Stockholmare kan komma och tänka på var i sitt eget närområde som förtätning är möjlig och önskvärd. Sedan får man hjälp med att skapa en visualisering av det hela och helt plötsligt finns det mängder av platser där det är lite mindre motstånd mot förtätning och staden kan börja skriva om detaljplaner och sälja markanvisningar till både små och stora byggföretag...

Kanske skulle det kunna bli en självklar del av alla samråd att allmänheten får bestämma vart det ska byggas/var de hellre skulle vilja se bebyggelse i samma område.

Tror debatten behöver gå åt det hållet för att få människor att inse att vi behöver vara lite öppnare för förtätning och förändring för att klara av bostadsbristen...
Erik Tysk
98 Inlägg
Vem mejlar Regina Kevius?
Senast ändrad 30 november 2012 13:46

> Allmänt
Någon annan som skulle tycka att det var kul

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter