Utskrift från www.yimby.se
....

Högdalen - Bandhagen

Anders Gezelius
4 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: December 2012
Hej Gustav!
Jag bor också i Bandhagen. Vad tycker du om att man har fällt in det pågående nybygget vid T-banan och låtit halva parkeringen vara kvar framför? Jag tycker att man på ett felaktigt sätt bryter det som ser ut att vara ett försök till stadsgata trots den lite konstiga 80-talsbebyggelsen. Sen är det iofs brist på parkeringar i centrum så det gynnar väl inte affärslivet direkt om man skulle tagit bort dessa. Kanske är det bättre att satsa på Högdalen? Vad borde man göra med den anskrämliga vegetationen på andra sidan T-banan? Det borde finnas plats för någon form av byggnad. Självklart kan andra svara mvh
Senast ändrad 3 december 2012 11:05
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Flyttade ut första posten från en annan tråd som handlade mer om något annat.

Till ämnet!

Har inte varit å kollat på det bygget, mest bara sett det från T-banan. Från vad jag sett: Jag håller med om att det är felplanerat. Huset borde stå direkt mot trottoaren och ha lokaler i gatuplan. Många tomma lokaler i Centrum nu, men det här är mot gatan, inte mot de undangömda torgen. Exploateringsgraden blir troligen på tok för låg den med, huset borde bli minst lika högt som centrum-höghuset.
Parkeringarna är faktiskt inte så avgörande för BandisC, det är T-banan, närboende och bussarna som gör centrumet levande. Bilarna ger endast merginella effekter. Vore intresant att se siffror på hur stor andel av omsättningen i HögisC som komemr via bilarna på pareringen...

I den vegetationen finns nån slags elcentral har jag för mig. Men sånt går att flytta på/inkludera i nya planer. I den dungen skulle jag gärna se ett högt hus med ettor i (studentboenden! nära till Tbana och förvånansvärt nära i minuter till pendeln i Älvsjö) och med en lokal i gatuplanet. Plus en bredare trottoar än idag.

Visst bör Högdalen satsas på, men det finns sådant tryck på bostadsmarknaden idag att det inte är en fråga om antingen eller, det måste till att både Bandis och högis förtätas.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 3 december 2012 11:15
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Och glöm inte bort Örbyleden! Ett perfekt läge för bebyggelse, som vi har konstaterat i Lindhagenplanen.
Senast ändrad 3 december 2012 12:12
Anders Gezelius
4 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: December 2012
Ok vi tycker lika kanske inte helt oväntat. Det hade varit bra om man byggt ett hus på varje sida om t-banan(Gärna några roliga!!) med det befintliga centrumhuset som höjdmåttstock.

Det jag menar med att satsa på Högdalen är att det kanske är svårt för BandhagensC att konkurera med HögdalenC större utbud av butiker och parkeringar iom att det ligger så nära. Bostäder kan man bygga hur mycket som helst på båda ställena. Jag tycker att det kunde byggas bostäder ovanpå de låga cenrumbyggnaderna i både Bandhagen och Högdalen, framförallt i Bandhagen så det mer stämmer med närliggande bebyggelse

Jag har förutsatt att Högdalens centrum är ganska beroende av de stora parkeringsytorna men det kanske inte stämmer trots tre stora matbutiker. Det kanske är många som parkerar och skall till idrottshallen o dyl.

Det är nog många från närområdet typ jag själv som tar bilen lite i onödan till Högdalen när man lika gärna kan gå. Det går iofs inte att gå raka spåret utan man måste gå slalom för att någon arkitektjävel har tyckt att det skall vara så. Asfalterad och fint upplyst gångbana...De väl upptrampade genvägarna går raka vägen hmm.

Älvsjö känns geografiskt väldigt långt bort men ligger precis som du påpekar väldigt nära tidsmässigt. Blir lite förvånad varje gång faktiskt.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Apropå att ta bilen när man lika gärna kan gå... Det beror i hög utsträckning på hur trevlig gångvägen är. Man går hellre längs en stadsgata med många företeelser vid än längs en väg kantad med gräs, har Jan Gehl konstaterat. Ödsliga gångvägar inbjuder till bilkörande, gator gör det inte lika mycket. Mer om Jan Gehl finns i denna recension.

Högdalen - Bandhagen

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter