Flyttade ut första posten från en annan tråd som handlade mer om något annat.
Till ämnet!
Har inte varit å kollat på det bygget, mest bara sett det från T-banan. Från vad jag sett: Jag håller med om att det är felplanerat. Huset borde stå direkt mot trottoaren och ha lokaler i gatuplan. Många tomma lokaler i Centrum nu, men det här är mot gatan, inte mot de undangömda torgen. Exploateringsgraden blir troligen på tok för låg den med, huset borde bli minst lika högt som centrum-höghuset.
Parkeringarna är faktiskt inte så avgörande för BandisC, det är T-banan, närboende och bussarna som gör centrumet levande. Bilarna ger endast merginella effekter. Vore intresant att se siffror på hur stor andel av omsättningen i HögisC som komemr via bilarna på pareringen...
I den vegetationen finns nån slags elcentral har jag för mig. Men sånt går att flytta på/inkludera i nya planer. I den dungen skulle jag gärna se ett högt hus med ettor i (studentboenden! nära till Tbana och förvånansvärt nära i minuter till pendeln i Älvsjö) och med en lokal i gatuplanet. Plus en bredare trottoar än idag.
Visst bör Högdalen satsas på, men det finns sådant tryck på bostadsmarknaden idag att det inte är en fråga om antingen eller, det måste till att både Bandis och högis förtätas.
Senast ändrad 3 december 2012 11:15