Visa karta
Det har funnits planer för detta område i många år nu, men detta verkar vara tänkt att genomföras. Bra! Området Behöver verkligen en uppryckning. Den stora breda Råbyleden förstör mycket för området så om den smalnas av, vilket verkar vara fallet här, kan man tänka sig att det blir fråga om stadsläkning på riktigt.
Planens syfte och mål är väldigt väl uttänkta där det viktigaste är smalare Råbyled med verksamhetslokaler i samtliga bottenvåningar samt borttagning av gc-tunnel, som ersätts av övergångsställ. Det är nya tider på Uppsalas stadsbyggnadskontor och det mesta rimmar med god och hållbar stadsplanering.
Det som jag egentligen tycker kan förbättras är exploateringsgraden. Jag förstår tanken med att anpassa den nya bebyggelsen, framförallt genom höjden på husen, eftersom den befintliga bebyggelsen på norra Kvarngärdet anses bevarandevärd. Ur ett kulturmiljöperspektiv finns det säkert visst fog för det men man ska också beakta att den föreslagna bebyggelsen är på skuggsidan av den befintliga och således inte kommer att påverka annat än visuellt. Lägg därtill att den nya bebyggelsen måste "kompensera" den lågexploaterade befintliga bebyggelsen i avseende att bära en innerstadsgata, vilket är en stor del av planen. För detta behövs många invånare! Som planen säger nu varierar höjden på husen mellan 4 och 5 våningar vilket jag skulle säga är minimum för en innerstadsgata som är 31 meter bred (Kungsgatan är ca 20 meter bred). Området ligger inte heller inom någon siktsektor från infartsvägarna till staden mot den historiska silhuetten.
Mot bakgrund av ovannämnda argument samt Uppsalas tryckande bostadsbrist ser jag det som en självklarhet att exploatera området hårdare. Variera hushöjderna mellan 5 och 8 våningar istället.
Ett yttrande om denna plan vore på sin plats och samrådstiden går ut den 18 januari så kommentera på!
Här finns planhandlingarna:
http://kartor.uppsala.se/scripts/hsrun.exe/extweb..