Utskrift från www.yimby.se
....

Förtätningsförslag Årstaberg station

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Jag har stått vid Årstabergs pendeltågstation och ofta funderat på dessa gräsplättar http://kartor.eniro.se/m/nn8U1, jag säger de för det finns en sydöst om spåren också, men jag får bara rita en yta för eniro.

Något i stil med http://www.utopia.se/projekt/studenttornet/ skulle vara fint. Men viktigast är väl att det blir högt. Studenter kan husera i de lägre våningsplanen med buller, och de högre kan nyttjas för hotell på en sådan kollektivtrafikmässigt central plats. Bygger man på båda sidor spåren kan man göra en petronas twin towers med en bro mellan tornen vilket skulle förenkla för hotellverksamheten samt kan ge en väldigt attraktiv utsiktsplatform.

Man kan redan nu gå under spårbroarna till övergångsstället mot tvärbanans hållplats. I framtiden så ser det ut som att järnvägen på den nordvästligaste bron kommer att tas bort enligt trafikverkets video om citybanans byggen, om den görs till gångbro skulle det förbättra gångvägen till pendeln.
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Låter som ett bra förslag tycker jag.
Lite synd om studenterna kanske att behöva bo inklämda mellan en motorväg och ett järnvägsspår utan någon tunnelbanestation i närheten. Men det kan ju vara ett sånt ställe som man bara behöver några få ködagar för att flytta in i. När man samlat på sig lite fler kan man byta till något bättre.
Joakim Franklin
58 Inlägg
kommunikationerna är väl det sista man kan klaga på, med pendeltåg och tvärbana direkt inpå knuten och E4/E20 + södra länken lika nära.

däremot kan man ju uttrycka en hel del oro över om det kommer gå att bygga bostäder i det läget just med tanke på buller från kommunikationerna. borde inte arbetsplatser gå igenom enklare?
Christian S
653 Inlägg
Denna post var mycket för att pröva Sofia Buhrgards förslag om att ta hand om förtätningsidér på yimby. Mitt förslag var väl dock lite fegt och saknade illustrationer som många andra postare i forumet är duktiga på. Eller så är många upptagna med yttranden.

Jag vill gärna uppmuntra andra till att posta, för det är faktiskt väldigt intressant, både för arkitektur, men också diskussion om tekniska fördelar och problem.

En tanke som jag haft i veckan är varför det inte finns en bro mellan Skeppsholmen och Djurgården. Jag tänkte mig en klaffbro likt Londons tower bridge. Syftet skulle vara att koppla samman ett vackert promenadstråk, samt göra stockholms museeum och attraktioner mer sammanhängande. Detta handlar dock inte om förtätning, utan att göra staden mer attraktiv.
Anders Gezelius
4 Inlägg
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Helt utmärkt kollektivtrafikläge i Årstaberg, ja. Riktigt tätt precis vid stationen och innerstadstätt omkring, det är vad jag skulle vilja se på sikt.
Området jag ser som möjlig ny urban, tät stadsdel:
http://kartor.eniro.se/m/nb73K
653 Inlägg
Detta påminner mig, det är underligt att det inte händer något med industri/affärsområdet precis vid pendeln i dess existerande hus. Är man förbjuden att öppna sådant så länge planen för området är industrier?

Det finns inte ens ett snabbköp, och snart är årstabergets byggprojekt helt färdigställda och har redan många nya boende som går igenom området. Som det är nu känns det till och med otryggt, man vet aldrig om bilar kommer runt hörnet i snabb fart.

Det enda jag har märkt som är positivt är att det är någon lokal som används för musiker att repa på om kvällarna. Jag är välinställd till mer sådana områden i Stockholm. Typ drivhus för småföretag, ateljeer och mötesplatser.

Cykelvägen på årstabron har ganska dåligt anslutande cykelvägnät, och detta för ett av få men välanvänt cykelpendlingsstråk in till stan från söderorter.
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Jag menade inte att klanka ner på förslaget. Kul att se lite konkreta förtätningsförslag. Särskilt på ett sånt ställe som inte har några värden i dagsläge. Det skulle knappast vara några sakägare som kommer och klagar på förlorad utsikt eller försämrad tillgänglighet till grönområde om man byggde där.

Förtätningsförslag Årstaberg station

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter