Utskrift från www.yimby.se
....

Hammarbyhöjden + Sjöstan = sant

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Jävla skit vad svårt det ska vara att starta en tråd i dag. Men googla rubriken så hittar ni säkert artikeln
Martin Ek
302 Inlägg
Profilbild
Erik Jungnelius
55 Inlägg
Ort: Stockholm (Hammarbyhöjden), Gick med: Februari 2008

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Börja bygg

Äntligen börjar de greppa vad som behövs. Skogen mellan områdena har få kvaliteter och befolkas mest av folk med hund, däribland jag själv.
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Jag hänger mycket där också, cyklar i triangel mellan Höjden, Sjöstaden och Björkhagen flera gånger i veckan. Jag tycker att skogen söder om Kalmgatan (som du inte ritat på) är fantastisk att röra sig igenom, men resten, speciellt nordöstra delen av det inritade området, är rätt slummigt ärligt talat. (Brukar säga att det inte inspirerar till mycket annat än att sniffa lim).
Profilbild
Erik Jungnelius
55 Inlägg
Jo det finns helt klart ljusglimtar, som området du nämner, som man kan spara som parker. Men det skall nog gå att få till något.

Folk som bor i området kan ju knappast klaga på att de har nära till naturområden, dvs hela erstavik, så om skogen mellan sjöstan och höjden exploateras, behöver man ju inte bli jätteledsen. Erstaviksskogen/Nackareservatet är ju dessutom tydligt definierat och skyddat, så då måste det vara ok att bygga utanför och i anslutning till det. Det är väl därför man drar gränser, för att ha något att hålla sig till.

Nu finns det tyvärr tydliga tendenser till att bli försiktig och dutta med byggandet i anslutning till reservat.
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Erik Jungnelius skrev:

Nu finns det tyvärr tydliga tendenser till att bli försiktig och dutta med byggandet i anslutning till reservat.

Precis, och att "trappa av" mot reservatet med radhus så att man inte ser var det börjar. När man egentligen borde markera en skarp gräns mot det med t.ex. en gc-väg som följer reservatsgränsen, vilket om något borde "tillgängliggöra" reservatet. Och strax innanför gc-vägen kan man ha extra höga hus, så att fler boende får njuta av grönområdet från balkongen.

Jag gillar din sammanlänkning av Johan Printz väg och Lugnets Allé!
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Stadsbyggnadskontoret skrev:

Stadsbyggnadskontoret har fått i uppdrag att ta fram ett program för stadsdelarna Hammarbyhöjden och Björkhagen. I programmet ska bland annat ny bebyggelse, kopplingarna till Hammarby Sjöstad och Slakthusområdet samt Nytorps gärdes funktion som grön målpunkt studeras. Stadsbyggnadskontoret bjuder därför in dig till ett informationsmöte där de berättar om stadens vision att växa till en miljon invånare och hur kontorets uppdrag för att nå den visionen ser ut. De kommer också att berätta om formerna för det förestående programarbetet samt svara på frågor. Ingen föranmälan krävs.
Tid och plats: Tisdag 19 mars kl. 18.00-20.00. Aulan, Björkhagens skola, Karlskronavägen 10.
Under våren kommer ett dialogmöte att hållas med syfte att samla in synpunkter och idéer från dig som bor i stadsdelarna.
Mer information hittar du på www.stockholm.se/hammarbyhöjden-björkhagen

Lite tråkigt att de blandar ihop tre olika kopplingar. Rimligtvis borde boende i Höjden och Sjöstaden bjudas in till ett möte om den kopplingen, boende i Björkhagen och Kärrtorp prata om Nytorps Gärde o.s.v., men det är säkert värt att gå ändå. Nån som vill haka på? 80% chans att jag är ledig den kvällen. Vi kunde kombinera det med ett besök på "Kryddan" före eller efter
Profilbild
Erik Jungnelius
55 Inlägg
Trots allt ett ganska bra möte igår.
Eftersom det bara var en programpresentation och inga färdiga förslag som lades fram höll sig stämningen i lokalen på en sansad nivå.

Det var en hel del herrar med miljökonservativa åsikter som uttalade sig, och en del "why dont anyone think about the children"-mammor (som egentligen nog bara bryr sig om värdet på den egna bostadsrätten). Men det var också andra förmågor, som gärna såg ett utökat utbud av butiker cafeer och stärkta samband till andra stadsdelar.

Den största oron i lokalen var väl att nytorpsgärde skulle asfalteras över imorgon. Det var bla fruktansvärt att man bygger en temporär dagis-paviljong/barrack på gärdet. För nu skärs ju den gröna kilen av? Jag blir helt skogstokig på dessa människor. Vilken kil pratar de om, vad är det som skärs? Vilka djur och växter är det som inte når in på gärdet nu, eller som vi önskade att vi hade där? Rådjuren som typ bor i min trappuppgång verkar inte helt besvärade av några eventuella dagispaviljonger...

Linda Palo som håller i det hela verkar iaf vettig och med goda intentioner. Frågan är bara vad folkstormen tillåter henne att göra. För det känns som att en stor del av de boende bara önskar en sak, nämligen ingenting, området är perfekt och bör bevaras som en monolit för all framtid.

Sen är det dessa evinnerliga skalbaggar, de skall tydligen promenera i skogen längs hammarbyfabriksväg, mellan årstaskogen och erstavik. Så då kan vi inte bygga barriärer där heller. Men vad hände med barriären för människor som man lämnat i form av en skog och en väg...
Profilbild
Pelle Bergnéhr
7 Inlägg
"Det var en hel del herrar med miljökonservativa åsikter som uttalade sig, och en del "why dont anyone think about the children"-mammor (som egentligen nog bara bryr sig om värdet på den egna bostadsrätten)."

Dessa fick mig idag att ta steget till att bli medlem här.
Jag missade en del av mötet då mina barn krävde uppmärksamhet men har fått lite info i efterhand. Jag kommer att vara bortrest 14/5 men skulle gärna diskutera med någon inför mötet, kanske på Kryddan, och eventuellt komma med någon bra idé som förs fram. Överlag tycker jag att det vore bra om vi vore lite samkörda, NIMBYsarna är ju ofta det med sina namnlistor. Och hur ska vi få folk som inte är emot allt att gå på dessa möten? Jag tycker att folk verkar ganska positiva när jag pratar med dem.
/Pelle
Profilbild
Erik Jungnelius
55 Inlägg
Jo det vore inte fel att organisera sig lite mer inför workshopen den 14/5.

Nimby har ju alltid en fördel, då de har konkreta saker att aggra emot, enligt devicen att det alltid är enklare att skjuta ned andras förslag än att själv vara kreativ.
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Det blev en ledarartikel av mötet:
http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/tradkramare-forstor-miljon/

Ses på torsdag?
Profilbild
Erik Jungnelius
55 Inlägg
Vad roligt att en Yimbyist får göra sin röst hörd i media, stort!
Profilbild
Pelle Bergnéhr
7 Inlägg
Här är lite planer för området.

http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/..

Jag, som i grunden är positiv till byggande, är faktiskt smått förvånad (inte upprörd!)över den totala bristen på populism. Det här kommer nog inte bli populärt. Det är det kanske inget som blir men jag hade önskat en smidigare start, det här kommer att locka (ännu fler) foliehattar till varenda idé i framtiden. Jag vet inte hur skogen ser ut just där men det finns tydligen en motionsslinga.

Jag har varit inne en del i FB-gruppen Bästa Björkhagen. Det dök upp en tråd där om dagisbaracken på Nytorps gärde som genererade lite upprörda känslor. Jag gav mig in i debatten och var efteråt lite nervös för att jag gått för hårt fram, jag vill ju inte skapa förakt för oss som är positiva. Jag fick dock oväntat och glädjande en hel del positiv respons. Jag vann lätt like-tävlingen mot reaktionärerna! Sedan hände det underliga att tråden försvann. Har ingen aning varför men jag kände mig lite som en segrare.
Hoppas fler dyker upp i gruppen, det lär inte vara den sista tråden i ämnet där.
Senast ändrad 4 april 2013 21:31
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Pelle Bergnéhr skrev:

Jag vet inte hur skogen ser ut just där men det finns tydligen en motionsslinga.

Oh, the noes! Den rödlistade arten motionsslinga. Jag tycker vi lägger planen på is tills vi hittat en nytt habitat för motionsslingan.

Sarkasm åsido, enligt en boende i området är det den "vackraste kullen i Nackareservatet" man ska bygga på. Jag skulle gissa på att det är den vackraste kullen inom x m från nuvarande bebyggelse, och att ny bebyggelse därmed öppnar upp för nya kullar och annat inom x m.

Jag minns det där ärendet lite grann och om jag får prata ur nattmössan så tror jag att jag mest kände en viss trötthet över ytterligare ett byggherrebeställt projekt utan större plan för områdets helhet. Men det är onekligen så att det är utanför Nackareservatet och jag önskar att man en gång för alla gjorde klart var gränsen går, på det här sättet:

I samband med det kunde man knyta ihop området lite bättre, med ett stråk som knyter ihop de olika armarna som nu sträcker sig mot reservatet. Det skulle öka närheten till naturen för alla.

Försökte jämka ett par kartor för att skissa hur jag menar, men får dem inte att stämma med varandra. Nån som kan länka till en bra karta som visar både reservatsgränsen och nuvarande bebyggelse och gatunät? Helst med höjdskillnader, eftersom området är lite topografiutmanat (vilket förstås ger ännu större potential).
Profilbild
Erik Jungnelius
55 Inlägg
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Så eventuellt motstånd hanslar alltså om att man eventuellt skulle kunna ana bebyggelsen från reservatet, inte att man bygger i reservatet?
Profilbild
Erik Jungnelius
55 Inlägg
Ja det är riktigt. Många oroar sig hela tiden för att reservatet skall naggas i kanten, om bara asfalten får fotfäste kommer den sprida sig som en pest...

Det finns alltså folk i området som även tycker att det var ett övergrepp att anlägga det omnämnda joggingspåret i skogen till att börja med!
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Det handlar om att vara principfast. Får en byggare bygga i kanten av reservatet så måste ju en annan få det och så fortsätter det på det viset ända fram till Östersjön.

Det gäller att dra en gräns, och det är lika bra att dra den gränsen _här_

Men det tragikomiska är ju förstås att det redan finns en gräns, och att alla de här projekten faller utanför den gränsen. Det blir lite som att ge sitt barn en godisbudget på 30 kr och sen lägga in sitt veto när två påsar sura nappar går loss på 29 kr.

Någon av de mer inbitna yimbyiterna här inne menar att naturreservatsgränser bör åskådliggöras fysiskt med en klart markerad cg-väg och det tycker jag är en lysande idé. Det gör det lättare för fler att njuta av reservatet. Själv har jag t.ex. ofta försökt ta "skogsvägen" från Hammarbyhöjden till östra Björkhagen, men det är väldigt svårforcerat så trots närheten till reservatet så blir det svårt att få in det i en daglig rutin.
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Erik Jungnelius skrev:

jag hade denna

Tack! Men det vore fint om nån kunde hitta en i mindre skala ...
Profilbild
Pelle Bergnéhr
7 Inlägg
Här är inbjudan till samrådsmöte. Hoppas många kan gå, jag är tyvärr utomlands och badar.

http://bygg.stockholm.se/-/Alla-projekt/Hammarbyh..
Sida 1 av 2
12>

Hammarbyhöjden + Sjöstan = sant

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter