Leonardo Frithunanthz H-C skrev:
Det har jag redan specificerat.
Nej, du har inte alls specificierat det i denna tråd utan bara hänvisat till banor i länet.
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:
...Och där har du anledningen till att det här aldrig kommer att ske.
Strunt! Man hade nedläggningsplaner på 80-talet men valde att behålla roslagsbanan och uppgradera den. Nu har man lagt ner mycket på att uppgradera den till uppgradering av befintlig sträcka och dubbelspår. Finns planer på att höja hastigheten till 120 på befintlig spårbredd, vilket skulle göra roslagsbanan till det snabbaste kommunala färdmedlet efter pendeltågen.
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:
Uppgraderar man Roslagsbanan så..., klaratrauma. Men de kommer nog aldrig att bygga ut den söderut. Det står och väger mellan två val för att man ska kunna bygga ut den: Uppgradera spårvidden eller låta den vara kvar som den är. Jag ser det som svårt att de bygger ut den över landskapsgränsen. Jag tror att de på SL vill satsa mer på t-bana, bussar och tvärbanor.
Varför måste man integrera det med vanligt spår? Man kan ju bygga en ny tunnelbana utan att behöva integrera den med vanligt spår. En stor del av nordostresenärerna måste göra ett extra byte vid Sthlm Ö. Vore det inte bättre om de slapp det, men fick behålla sin spårbredd? Jag tror att SL vill satsa mer på rulltrappor, uppfräschning av stationer, bättre kundservice och annat trams istället för att utöka spårtrafiken. Men SL söker en lösning i nordost och banverket gjorde en förstudie där de utredde en roslagstunnel. Någon tvärbanelösning utreddes inte pga att det inte skulle kunna lösa kapacitetsproblemen. Så jag skulle inte vara så säker på att SL är mer intresserad av tvärbana.
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:
Men jag tror att det finns i dagsläget spårvagnar/någon form av tåg som kan justera sig från en spårvidd till en annan. Och då skulle det finnas möjlighet.
Nej, jag tror inte att någon spårintegration skulle vara nödvändigt. Mitt förslag på roslagstunnel innehåller ingen sådan. Men visst, alternativt så kan man bygga spårväg syd i smalspår för att i framtiden integrera den med roslagsbanan. Fast iom blandtrafiken orsakas något som absolut inte får hända för arbetspendlare: förseningar. Du vet att man kan bli av med jobbet vid upprepade sena ankomster? Ytterliggare ett argument för att skippa integration.