Utskrift från www.yimby.se
....

Skicka dina åsikter om nya Mörby Centrum

Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Danderyds kommun har öppnat ett öppet forum om nya Mörby Centrum:
http://www.danderyd.se/DanderydTemplates/form____..

Yimby har tidigare bloggat om vad som vi uppfattar som bra resp. dåligt i planen, vilket hittas här:
http://www.yimby.se/2008/06/bra-och-daligt-i-fors..
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Thomas Persson
79 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Jag tycker att det vore dax för Danderyd att dra stt strå till stacken, alltså Stockholm, vad gäller stadsbyggnad. Solna har ambitioner och Danderyd har Mörby?!
Strax norr om mörby ligger ett (om jag nu minns rätt) centralt beläget grönområde, med en Sjö!, och kyrka?. Lagom stort för att anlägga Danderyds nya centrala KÄRNA! Sporra till det lite för kommunen och erbjud förlängning av tuben från Mörby och krydda ned en underjordisk station på Roslagspilen mitt i Danderyds Kärna mittemellan Solna och Täby.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Thomas Persson skrev:

Jag tycker att det vore dax för Danderyd att dra stt strå till stacken, alltså Stockholm, vad gäller stadsbyggnad. Solna har ambitioner och Danderyd har Mörby?!
Strax norr om mörby ligger ett (om jag nu minns rätt) centralt beläget grönområde, med en Sjö!, och kyrka?. Lagom stort för att anlägga Danderyds nya centrala KÄRNA! Sporra till det lite för kommunen och erbjud förlängning av tuben från Mörby och krydda ned en underjordisk station på Roslagspilen mitt i Danderyds Kärna mittemellan Solna och Täby.

Här skulle man kunna göra mycket, japp. Danderyd och Solna är grannkommuner och ligger på ungefär samma höjd. Danderyd är något större än Solna till ytan men har färre invånare. I och för sig så har de två kommunerna helt olika historia vilket i sin tur kan förklara varför de ser ut som de gör idag, men visst, man skulle kunna göra en del åtminstone runt Mörby Centrum.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Roslagspilen har enligt banverkets utredning visat sig vara det sämsta förslaget att lösa kollektivtrafiksförsörjningen i nordost. Olika tunnelbanelösningar och en roslagstunnel till centralen visade sig vara mycket bättre.

Det finns en hel del dåligt utnyttjad mark mellan Danderyd och Östermalm. Där ska man nog i första hand exploatera.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Fet G_ skrev:

Roslagspilen har enligt banverkets utredning visat sig vara det sämsta förslaget att lösa kollektivtrafiksförsörjningen i nordost. Olika tunnelbanelösningar och en roslagstunnel till centralen visade sig vara mycket bättre.

Det finns en hel del dåligt utnyttjad mark mellan Danderyd och Östermalm. Där ska man nog i första hand exploatera.


O ja, det finns en hel del dåligt utnyttjad mark där. Det bästa vore om Danderyd kunde "vakna" och bli mer aktiv som Solna, mer av ta-för-sig-och-nu-ska-vi-synas-mentalitet. Men jag förstår om de inte vill göra det.
Beträffande Roslagsbanan så vore det bästa för den om man uppgraderade spårvidden till 1435 mm, men det skulle kosta multum. Först då skulle man kunna integrera den med andra banor i länet. Och det är integration vi vill ha.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
8/10 åsikter är positiva till skrapan! Endast en är negativ.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:



O ja, det finns en hel del dåligt utnyttjad mark där. Det bästa vore om Danderyd kunde "vakna" och bli mer aktiv som Solna, mer av ta-för-sig-och-nu-ska-vi-synas-mentalitet. Men jag förstår om de inte vill göra det.
Beträffande Roslagsbanan så vore det bästa för den om man uppgraderade spårvidden till 1435 mm, men det skulle kosta multum. Först då skulle man kunna integrera den med andra banor i länet. Och det är integration vi vill ha.

Nuvarande banvall är inte anpassad för så fet rälsbredd. Vad vill du integrera?

Förövrigt så tycker jag att det är positivt att Stockholm har behållit en aktiv gullig smalspårig järnväg. Att bredda järnvägen kan skapa ett mindre klara trauma.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Fet G_ skrev:


Nuvarande banvall är inte anpassad för så fet rälsbredd. Vad vill du integrera?


Det har jag redan specificerat.
Fet G_ skrev:


Förövrigt så tycker jag att det är positivt att Stockholm har behållit en aktiv gullig smalspårig järnväg. Att bredda järnvägen kan skapa ett mindre klara trauma


...Och där har du anledningen till att det här aldrig kommer att ske. Uppgraderar man Roslagsbanan så..., klaratrauma. Men de kommer nog aldrig att bygga ut den söderut. Det står och väger mellan två val för att man ska kunna bygga ut den: Uppgradera spårvidden eller låta den vara kvar som den är. Jag ser det som svårt att de bygger ut den över landskapsgränsen. Jag tror att de på SL vill satsa mer på t-bana, bussar och tvärbanor.

Men jag tror att det finns i dagsläget spårvagnar/någon form av tåg som kan justera sig från en spårvidd till en annan. Och då skulle det finnas möjlighet.
Senast ändrad 6 oktober 2008 10:43
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Det har jag redan specificerat.

Nej, du har inte alls specificierat det i denna tråd utan bara hänvisat till banor i länet.

Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

...Och där har du anledningen till att det här aldrig kommer att ske.

Strunt! Man hade nedläggningsplaner på 80-talet men valde att behålla roslagsbanan och uppgradera den. Nu har man lagt ner mycket på att uppgradera den till uppgradering av befintlig sträcka och dubbelspår. Finns planer på att höja hastigheten till 120 på befintlig spårbredd, vilket skulle göra roslagsbanan till det snabbaste kommunala färdmedlet efter pendeltågen.

Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Uppgraderar man Roslagsbanan så..., klaratrauma. Men de kommer nog aldrig att bygga ut den söderut. Det står och väger mellan två val för att man ska kunna bygga ut den: Uppgradera spårvidden eller låta den vara kvar som den är. Jag ser det som svårt att de bygger ut den över landskapsgränsen. Jag tror att de på SL vill satsa mer på t-bana, bussar och tvärbanor.

Varför måste man integrera det med vanligt spår? Man kan ju bygga en ny tunnelbana utan att behöva integrera den med vanligt spår. En stor del av nordostresenärerna måste göra ett extra byte vid Sthlm Ö. Vore det inte bättre om de slapp det, men fick behålla sin spårbredd? Jag tror att SL vill satsa mer på rulltrappor, uppfräschning av stationer, bättre kundservice och annat trams istället för att utöka spårtrafiken. Men SL söker en lösning i nordost och banverket gjorde en förstudie där de utredde en roslagstunnel. Någon tvärbanelösning utreddes inte pga att det inte skulle kunna lösa kapacitetsproblemen. Så jag skulle inte vara så säker på att SL är mer intresserad av tvärbana.

Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Men jag tror att det finns i dagsläget spårvagnar/någon form av tåg som kan justera sig från en spårvidd till en annan. Och då skulle det finnas möjlighet.

Nej, jag tror inte att någon spårintegration skulle vara nödvändigt. Mitt förslag på roslagstunnel innehåller ingen sådan. Men visst, alternativt så kan man bygga spårväg syd i smalspår för att i framtiden integrera den med roslagsbanan. Fast iom blandtrafiken orsakas något som absolut inte får hända för arbetspendlare: förseningar. Du vet att man kan bli av med jobbet vid upprepade sena ankomster? Ytterliggare ett argument för att skippa integration.

Skicka dina åsikter om nya Mörby Centrum

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky