Är precis hemkommen ifrån Mexico City. Jag tog mig en promenad runt stan med min mobilkamera redo för att se vad en av världens folkrikaste städer hade att erbjuda när det gäller arkitektur, folkliv mm.
Vi börjar med den gamla stadskärnan. Centro Historico.
Det är söndag och stora delar av innerstan är bilfri. Gångtrafikanterna har tagit över gatorna. Tänk er denna plats med biltrafik också som det brukar vara. Smått kaotist.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Torget Zocalo dagen innan nationaldagen. Därav dom färglada fasaderna i mexicanska flaggans färger. Under nationaldagen kommer presidenten hålla tal på torget och ca 200.000 personer kommer att vråla VIVA MEXICO!!!

Alla vill ha sig en egen mexicansk flagga inför denna dag. Flagg försäljningen blomstrar.

Torre Latino Americana. Byggd 1956. En gång i tiden den högsta byggnaden i latin amerika.

Stora enkelriktade vägar som denna är vanliga i Mexico city

Mexicanska spelmän kallade Marriachi. Stilligt värre.

I utkanten av gamla centrum kan man hitta små oaser som denna.

Turen fortsätter mot finansdistriktet Reforma. Här är koncentrationen av högre bebyggelse större. Även här så är stora delar av biltrafiken avstängd denna dag.

Nya höghus byggs ständigt här. Just nu är ca 10 kåkar mellan 100-160m under uppbyggnad längs med avenyn Paseo de reforma. Efter den stora jordbävningen 1985 som fick flera byggnader att rasa och skörda många tusen dödsoffer, så har nu mexicanarna fått tillbaka självförtroendet att bygga högt igen. Under nästan 15 år så hände nästan ingenting på den fronten här.

Gammal och ny arkitektur sida vid sida.

Samma sak här. Se hur den klassiska stilen och den moderna höghus bebyggelsen snyggt kompletterar varandra.

Det är minst sagt varierande format på bebyggelsen här.
God arkitektur är lätt att hitta. Detta är World Trade center.

Utsikten från 45 våningen i World trade center. I bakgrundenn kan man skymta bergen med tät tät bebyggelse som klättrar längs med bergssidorna. Stan fortsätter sedan runt det där bergsmassivet. Mexico city är en av världens högst belägna storstädet. I snitt så ligger staden på ca 2150m över havet. Dom högsta delarna närmar sig 3000m över havet.

World trade center på avstånd under en smogrik dag.

Avenyn Paseo de reforma med Mexico city's änn så länge högsta byggnad, Torre Mayor längst bort. Bild tagen av mig i mars. Därav det plötsliga vakra vädret.

Här är Mexico city's eget "central park". Eller nationalstadspark skulle man kunna säga. Skillnaden här mot i Stockholm är att parken är omringad av tät bebyggelse och att den verkligen fungerar som en oas för dom stressiga storstadsborna här. Även denna bild är från i mars.

I utkanten av stan så uppförs stadsdelar i stil med denna. Santa Fe heter den och är en blandning av mestadels kontor och överiga komersiella lokaler, men även lyxbostäder finns i närheten. Här gör man samma misstag som i sverige. "Hus i park" är namnet och området känns minst sagt dött.

Ericsson kontorshus i Santa Fe.

Det ensammaste höghuset i stan. Det 44 våningar höga Torre Altus.

Ibland kan man se spår av jordbävningarna. Den senaste större var år 2005 om jag minns rätt. Benet tillhör min flickvän utifall någon funderar.

Japp.... det var dom bilderna jag har tagit under den gångna vackan. Hoppas att det var av intresse.

Senast ändrad 27 september 2008 00:01