Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

På promenad genom Mexico city. September 2008.

Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Är precis hemkommen ifrån Mexico City. Jag tog mig en promenad runt stan med min mobilkamera redo för att se vad en av världens folkrikaste städer hade att erbjuda när det gäller arkitektur, folkliv mm.

Vi börjar med den gamla stadskärnan. Centro Historico.

Det är söndag och stora delar av innerstan är bilfri. Gångtrafikanterna har tagit över gatorna. Tänk er denna plats med biltrafik också som det brukar vara. Smått kaotist.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Torget Zocalo dagen innan nationaldagen. Därav dom färglada fasaderna i mexicanska flaggans färger. Under nationaldagen kommer presidenten hålla tal på torget och ca 200.000 personer kommer att vråla VIVA MEXICO!!!

Alla vill ha sig en egen mexicansk flagga inför denna dag. Flagg försäljningen blomstrar.

Torre Latino Americana. Byggd 1956. En gång i tiden den högsta byggnaden i latin amerika.

Stora enkelriktade vägar som denna är vanliga i Mexico city

Mexicanska spelmän kallade Marriachi. Stilligt värre.

I utkanten av gamla centrum kan man hitta små oaser som denna.

Turen fortsätter mot finansdistriktet Reforma. Här är koncentrationen av högre bebyggelse större. Även här så är stora delar av biltrafiken avstängd denna dag.

Nya höghus byggs ständigt här. Just nu är ca 10 kåkar mellan 100-160m under uppbyggnad längs med avenyn Paseo de reforma. Efter den stora jordbävningen 1985 som fick flera byggnader att rasa och skörda många tusen dödsoffer, så har nu mexicanarna fått tillbaka självförtroendet att bygga högt igen. Under nästan 15 år så hände nästan ingenting på den fronten här.

Gammal och ny arkitektur sida vid sida.

Samma sak här. Se hur den klassiska stilen och den moderna höghus bebyggelsen snyggt kompletterar varandra.

Det är minst sagt varierande format på bebyggelsen här.

God arkitektur är lätt att hitta. Detta är World Trade center.

Utsikten från 45 våningen i World trade center. I bakgrundenn kan man skymta bergen med tät tät bebyggelse som klättrar längs med bergssidorna. Stan fortsätter sedan runt det där bergsmassivet. Mexico city är en av världens högst belägna storstädet. I snitt så ligger staden på ca 2150m över havet. Dom högsta delarna närmar sig 3000m över havet.

World trade center på avstånd under en smogrik dag.

Avenyn Paseo de reforma med Mexico city's änn så länge högsta byggnad, Torre Mayor längst bort. Bild tagen av mig i mars. Därav det plötsliga vakra vädret.

Här är Mexico city's eget "central park". Eller nationalstadspark skulle man kunna säga. Skillnaden här mot i Stockholm är att parken är omringad av tät bebyggelse och att den verkligen fungerar som en oas för dom stressiga storstadsborna här. Även denna bild är från i mars.

I utkanten av stan så uppförs stadsdelar i stil med denna. Santa Fe heter den och är en blandning av mestadels kontor och överiga komersiella lokaler, men även lyxbostäder finns i närheten. Här gör man samma misstag som i sverige. "Hus i park" är namnet och området känns minst sagt dött.

Ericsson kontorshus i Santa Fe.

Det ensammaste höghuset i stan. Det 44 våningar höga Torre Altus.

Ibland kan man se spår av jordbävningarna. Den senaste större var år 2005 om jag minns rätt. Benet tillhör min flickvän utifall någon funderar.

Japp.... det var dom bilderna jag har tagit under den gångna vackan. Hoppas att det var av intresse.
Senast ändrad 27 september 2008 00:01
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
¡Órale! ¡Qué chido!
Kul att du var i "El D.F" och träffade en massa Defeños (eller "Defectuosos" som vissa kallar dem ute på landet). Vad kul!!!
Vilka härliga bilder, vad mycket liv, vilken vacker klassisk arkitektur och se hur den samsas så väl med modern arkitektur.
Den högsta skrapan heter Torre Mayor som du skrev och den är 225 m hög om jag inte minns fel. Den stora stadsparken- deras egen ekopark (med enda skillnaden att deras FUNKAR och ÄR en park) tror jag heter Bosque de Chapultepec.
Torre Altus blev klar för några år sedan och är liksom Turning Torso en bostadsskrapa och ungefär lika hög, fast jag tror att Altus är några meter högre, alltså nästan 200 m hög. Tog du några fler bilder från gatulivet? Tunnelbanan? Tunnelbanan är den längsta i latinamerika och ungefär dubbelt så lång som Stockholms. De har också ett slags blåbussliknande system och de planerar också på att återinsätta spårvagnen, fast de hinner nog göra det innan oss med några års försprång.
Du får gärna ladda upp fler bilder från din resa till El D.F.

¡Gracias por todo!

Ha det så jättebra!
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
underbar tråd vore kul å se fler liknande från andra städer! vet att många här på forumet har rest mycket! tänkte precis glo en rulle men kanske ska kopiera detta trådupplägg med några egna favoriter
110 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

¡Órale! ¡Qué chido!
Kul att du var i "El D.F"

Tack Leonardo. Du är insatt. Är du ifrån Mexico ursprungligen?

Tunnelbanan har jag inga bilder på, men jag tyckte den var förhållande ren och fräch. Lite uppdatering kanske kan behövas dock.

Dom hade nyligen byggt något som hette metrobuss. Det är en som en högeffektiv busslinje med egen körfil längs med hela sträckan. Varje hållplats där har som en liten mini bussterminal i mittrefugen. Den egna kjörfilen säkerställer också att den inte hamnar i köer som vanlig trafik. Turtätheten var extremt hög och enligt en infotavla där så nyttjar 300 000 personer linjen varje dag.

Så här ser en Metrobuss terminal ut.

Här är lite fler bilder därifrån tagna från mitt välfyllda arkiv.

Dom gillar reklamskyltar i Mexico.

En ahmmm... vacker fasad i centrum. Någonting säger mig att inom en snar framtid så står det en modern snygg kåk där istället. Läget är nämliden perfekt.

Det här är intresannt. Här har man nyttjat den gamla fasaden som kontakt mot gatan, medans en ny högre modern byggnad har uppförts ovanpå.

Stan söderut från World trade center. Den förra bilden där var taget emot norr.

ok jag erkänner. Jag tog mig en tur på sightseeingbussen.

Reforma distriktet taget ifrån Torre Latino Americano.

Elledningar enligt latino amerikansk standard.

Kanalbåtarna i Xochimilco. Mexico citys "floating market".

Och slutligen som bonus.... Mexicos snyggaste hockeytfrilla.

Senast ändrad 27 september 2008 00:03
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Tack för en intressant presentation av staden!
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Wow! Oerhört intressant tråd. Tack för alla fantastiska bilder!
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Hans Berglund skrev:

Tack Leonardo. Du är insatt. Är du ifrån Mexico ursprungligen?

Tunnelbanan har jag inga bilder på, men jag tyckte den var förhållande ren och fräch. Lite uppdatering kanske kan behövas dock.

Dom hade nyligen byggt något som hette metrobuss. Det är en som en högeffektiv busslinje med egen körfil längs med hela sträckan. Varje hållplats där har som en liten mini bussterminal i mittrefugen. Den egna kjörfilen säkerställer också att den inte hamnar i köer som vanlig trafik. Turtätheten var extremt hög och enligt en infotavla där så nyttjar 300 000 personer linjen varje dag.

Tack Hans! Nej, det är jag inte.
Ja, ladda gärna upp bilder på tunnelbanan.
Ah, Metrobús. Över hela latinamerika har man försökt och i vissa städer lyckats kopiera Bogotá:s Transmilenio (BRT) men allt fler börjar öppna ögonen och inse att njaä, man löser inte trafikproblemen med bara bussar. Man börjar bygga ut tunnelbanorna, pendeltågsnäten och återinsätta spårvagnarna som togs bort ungefär samtidigt som i Europa.
Verkligen fina bilder, Hans! Kan du själv tala spanska?
Tack än en gång!!!
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
När vi läste om Mexico City och andra latinamerikanska storstäder på mellanstadiet (~1992) så minns jag att det handlade mest om luftföroreningar, överbefolkning, segregation, kriminalitet och fattigdom. Ungefär samma budskap minns jag från Lilla Aktuellt, eller vad det nu hette på den tiden.

Har stan blivit bättre de senaste 16 åren, eller är det fel på svenska läroböcker?
Hans Berglund
110 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Tack Hans! Nej, det är jag inte.
Ja, ladda gärna upp bilder på tunnelbanan.
Hans! Kan du själv tala spanska?
Tack än en gång!!!

Si hablo un poquito de español.

Här är en bild som visar tunnelbanan.

Det vanligaste sättet att transportera sig i Mexico city med Taxi. Kostar en 1/10 del av vad det kostar här.

Senast ändrad 27 september 2008 00:03
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
H G skrev:

När vi läste om Mexico City och andra latinamerikanska storstäder på mellanstadiet (~1992) så minns jag att det handlade mest om luftföroreningar, överbefolkning, segregation, kriminalitet och fattigdom. Ungefär samma budskap minns jag från Lilla Aktuellt, eller vad det nu hette på den tiden.

Har stan blivit bättre de senaste 16 åren, eller är det fel på svenska läroböcker?

Visst finns det farliga och kriminella områden i Mexico city. Men det känns inte farligare där än i andra storstäder jag har varit i. När det gäller fattigdom så finns det stora områden som är riktigt sunkiga. Men jag såg väldigt få tiggare och hemlösa i centrum. Dom städerna som hade mest av det som jag har varit i, så var det London samt San Fransisco. Alltså städer man inte förknippar med fattigdom.
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Det är grava fel på svenska läroböcker! Situationen gäller även för undervisningen om Afrika. Upp med handen den som lärde sig om något annat än krig, byar, stammar, sjukdomar & svält i Afrika! Ingen..? Nä! Det är tyvärr den bild vi ofta har om världsdelar utanför västvärlden, men det är ju alldeles galet.
Senast ändrad 23 september 2008 00:09
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Erika N skrev:

Det är grava fel på svenska läroböcker! Situationen gäller även för undervisningen om Afrika. Upp med handen den som lärde sig om något annat än krig, byar, stammar, sjukdomar & svält i Afrika! Ingen..? Nä! Det är tyvärr den bild vi ofta har om världsdelar utanför västvärlden, men det är ju alldeles galet.

So true. Och det är naturligtvis också en del i den väl förankrade myten att vi är bäst i Sverige på precis allting.

> Allmänt
På promenad genom Mexico city. September 2008.

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter