Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Gyllene ratten

Sida 1 av 2
12>
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Öppet kvartersområde öster om bredängs trafikplats. För mycket hus i park och för lite verksamheter. Å andra sidan så förekommer en bra integration med Vantörsvägen.

Området bebyggs just nu och blir klart 2012. Kommentarer?

http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fa..
Senast ändrad 27 september 2008 18:00
Simon Hellström
52 Inlägg
Här skulle jag kunna tänka mig att bo!! Bra blandning lgh-radhus.

Tycker ändå det ser hyfsat ut, bra slutenhet mot vägen. Verkar dock sparsmakat med allmänna lokaler, men frågan är om det behövs i området? Gillar de rejäla gårdarna!

Coola balkonger!

Bor precis här i området när jag är i Stockholm, så jag följer utbyggnaden med spänning och kanske till och med kan bjuda på nån bild över utvecklingen då och då...
Senast ändrad 27 september 2008 23:30
Anders LP
426 Inlägg
Simon Hellström skrev:

Tycker ändå det ser hyfsat ut, bra slutenhet mot vägen. Verkar dock sparsmakat med allmänna lokaler, men frågan är om det behövs i området? Gillar de rejäla gårdarna!

Jsg tycker att det är bra om nya områden tillför den övriga staden någonting. Det finns ju en gatukiosk, Lidl, mack och annat i närheten. Tycker du att det räcker? Iom det dåliga kollektivtrafikläget så behövs det ju en hel del lokala verksamheter så att man i så liten grad som möjligt ska behöva lämna området för att utföra saker.

Arkitekturen är helt okej för en närförort som det här är.
Senast ändrad 28 september 2008 11:03
Peter D
329 Inlägg
Ser fram emot denna utbyggnad av fruängen som är en ganska trevlig förort.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Det känns hyfsat men inte mer. Jag tycker att det här är ännu ett av alla tragiska exempel på hur man nästan, men inte riktigt, vågar bygga stad.
Ja, det är oceaner bättre än "hus-i-park". Samtidigt ser jag mycket liten poäng i att bara bygga halva kvarter och att helt låta bli att anlägga affärslokaler i bottenplanen. (Glöm inte, affärslokaler kan också användas som kontor eller gemensamma utrymmen, det jag stör mig på är att man för all framtid (nåja) omöjliggör möjligheterna för affärsutbud att uppstå).
Det är så lätt att åtgärda dessa små brister, ändå gör man det inte. En gång förort, alltid förort, verkar vara planeringsidén.
426 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

det jag stör mig på är att man för all framtid (nåja) omöjliggör möjligheterna för affärsutbud att uppstå).

Inte omöjliggör men däremot försvårar helt i onödan. I Fittja kan man se en hel del affärsverksamheter i bottenplan gjord för bostad(med balkong och allt). Leonardo fotade en sådan butik(tror det var någon frisör). Området skulle vara bra mycket urbant med rätt planering från början.

Håller helt med dig i sak. Man tillför inte någon urbanitet för den övriga staden att ta del av, vilket borde vara målet varje gång nya bostäder anläggs.
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Är det bara jag som blir full i skratt när jag ser den nedersta bilden? Det verkar som att de svenska byggbolagen förköpt sig på vita fasader och köper in massa balkongfärg för att åtgärda det hela.
Peter D
329 Inlägg
Någon som vet vilka företag förutom Peab, Riksbyggen och SSM som kommer att bygga här?
Peter D
329 Inlägg
Har sett att de nu har påbörjat uppförandet av byggnaden närmast motorvägen. Den ska tydligen inte innehålla bostäder.
Peter D
329 Inlägg
Såg idag att man påbörgat gjutandet av grunder till etapp 2 (kvarteret snöslungan) på peabs tomter.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Vita fasader med färgade inslag ger en något ljusare och tryggare utomhusmiljö, inte minst så här års.

Dessutom fungerar vit färg som en temperaturbuffert - behåller värmen på natten, och reflekterar bort den på dagen.

Senast ändrad 8 december 2008 17:18
Sven R
529 Inlägg
H G skrev:

Vita fasader med färgade inslag ger en något ljusare och tryggare utomhusmiljö, inte minst så här års.

Dessutom fungerar vit färg som en temperaturbuffert - behåller värmen på natten, och reflekterar bort den på dagen.

Håller inte med dig. Blir utemiljön ljusare? Det är mycket marginellt och det spelar ändå ingen roll för det mänskilga ögat som kan ljusadaptera från gassande sol till nästan nattsvart. Det är en annan femma om vi pratar om trånga innergårdar. Då kan det finnas en poäng i att välja ljusa färger för att utnyttja det lilla ljuset maximalt.

Dessutom tycker jag att mörkare och mustigare färger passar bättre än ljusa för vårt mörka och ruggiga vinterhalvår. Jag tänker t.ex på hur fint mörkbruna timmerhus gör sig mot snö, just eftersom det blir en kontrast. Tänk istället ett funkisvitt hus en typisk mulen vinterdag. Det blir ingen kontrast mot snön, det ser bara grådassigt ut.

Ljusa färger funkar som temperaturbuffert? Det är nog också en mycket marginell effekt eftersom moderna hus byggs med luftspalt bakom fasaden. Och även om effekten finns så är det ju inte till fördel eftersom vi har betydligt fler timmar per år då vi behöver värma våra lägenheter än timmar som vi behöver kyla ner dem. Och att kyla är inget stort problem, det är bara att öppna fönstren.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Aha! så det e det här dom bygger. Bara sett det när jag åkt förbi med 707an. Håller, som vanligt, med Anders. Långt bättre än rent hus-i-park, men varför fega så mycket? här skulle kunna bli klart mycket tätare och stadsmässigare. Slut kvarteren och om de skall vara så stora gör husen högre, 8-9 våningar. Hus-i-park och villor finns det hur mycket som helst i närheten, behövs inte i ett läge så nära Tbanan.
426 Inlägg
Sven Renquist skrev:

Och att kyla är inget stort problem, det är bara att öppna fönstren.
Så länge det inte är varmare ute än inne, dvs.

Gustav, Jag tror inte att brist av täthet är det största problemet med området, snarare bristen av flöde, bottenplansverksamheter och rutnätssplanering, mm.
Senast ändrad 9 december 2008 13:09
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Fet G_ skrev:

Gustav, Jag tror inte att brist av täthet är det största problemet med området, snarare bristen av flöde, bottenplansverksamheter och rutnätssplanering, mm.

Jag hävdar att vi har båda rätt. Med planens täthet går ej att få ihop rimliga flöden för butiker i gatuplan. Dock skulle nog gå att få till kontor i lokalerna - om man byggde lokaler.
Planen som ligger är en förort med lite "utkant-av-småstad"-pastich i hur planen sre ut. Det är inte storstad alls, eller ens centralt i småstad.
426 Inlägg
Gustav, Rikliga varierande flöden skapas med bra förbindelser. Du kan ha 20 våningshus i en återvändsgränd och ändå få sämre flöden än vissa villaområden. Det måste finnas en bättre koppling av området västerut istället för att som nu bara vara enkelriktade. En större täthet hjälper, men 8-9 våningar hjälper inte tillräckligt. För att folklivet på gatan ska bli mer levande bör urbaniteten inte enbart fortsätta mot öst, det bör nog bland annat bli tal om smidigare trafikplats(en liten roundabout interchange), såsom man planerar vid lindhagen. Då frigörs en stor yta som man kan bygga vidare på mot Bredäng. Så vi kan skapa ett vettigt flöde bort dit.
Peter D
329 Inlägg
Såg att jag totalt misslyckades med ena bilden, nytt försök:

Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
De första etapperna ser ju att vara helt förlorade, men de senare ser ju faktiskt riktigt hyfsade ut.
329 Inlägg
Fet G_ skrev:

det bör nog bland annat bli tal om smidigare trafikplats(en liten roundabout interchange), såsom man planerar vid lindhagen.

Framförallt borde man göra något åt bron över motorvägen mellan Segelrorp/Fruängen och Bredäng. Fotgängare riskerar livet så fort de ger sig ut på den.
Peter D
329 Inlägg
Tog några bilder på området när jag åkte förbi för ett par dagar sedan (ursäkta kvaliteten).

Peabs höghus i kvarteret muffen.

Shurgards bygge mot motorvägen.

Gatorna börjar bli färdiga, men några hus som kantar dem finns ännu inte. Peabs höghus i bakgrunden.
Sida 1 av 2
12>

> Städer
Gyllene ratten

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter