Utskrift från www.yimby.se
....

 > Städer

Flemingsberg

Sida 2 av 3
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
Christofer Ferm skrev:


det har jag inte hört något om, men måste kolla upp det! vore ju toppen då jag bor aldelens vid stationen!
----------------
flemingsberg behöver verkligen mer utveckling! om man vill ha en bit mat efter klockan 19 - 20 på en söndag får man se sig i stjärnorna efter det. vilket är underligt med tanke på att vi har sjukhuset och en del studenter.


Ett ICA Maxi med massa parkeringsplatser klarar sig Flemingsberg nog bättre utan. Däremot får det gärna byggas en urbant integrerad affär.

Visst är det så. Jag har varit i Flemingsberg ganska många gånger och känner väl igen problemet. Dödare än i vilken småstad som helst, men så var det väl också tanken med sovstäderna.
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Theodor Adolfsson skrev:



Ett ICA Maxi med massa parkeringsplatser klarar sig Flemingsberg nog bättre utan. Däremot får det gärna byggas en urbant integrerad affär.

Visst är det så. Jag har varit i Flemingsberg ganska många gånger och känner väl igen problemet. Dödare än i vilken småstad som helst, men så var det väl också tanken med sovstäderna.


Då butiken skulle ligga centralt vid flemingsbergs station finns det ju ändå lite hopp att formatet är mer urbant än de vanliga ICA ladorna...
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
Peter D skrev:

Då butiken skulle ligga centralt vid flemingsbergs station finns det ju ändå lite hopp att formatet är mer urbant än de vanliga ICA ladorna...


Kanske. Fast området kring stationen är idag fyllt av parkeringar och annat dumt så någon urban karaktär att fortsätta på finns ju knappast. Bullernormer sätter nog dessutom stopp för sådant, gissar jag. Ett varuhus med jätteparkering är nog det enda som får byggas där. Maxi har inte heller det formatet att det kan fungera som en urban affär. Allt i utformningen uppmanar kunderna att handla betydligt mer än vad de kan bära med sig en kilometer.
Senast ändrad 16 februari 2009 01:58
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Theodor Adolfsson skrev:



Kanske. Fast området kring stationen är idag fyllt av parkeringar och annat dumt så någon urban karaktär att fortsätta på finns ju knappast. Bullernormer sätter nog dessutom stopp för sådant, gissar jag. Ett varuhus med jätteparkering är nog det enda som får byggas där. Maxi har inte heller det formatet att det kan fungera som en urban affär. Allt i utformningen uppmanar kunderna att handla betydligt mer än vad de kan bära med sig en kilometer.


Kan hända att en maxi butik inte är det bästa alternativet men det finns ju planer på att bebygga flemingsbergs dalgång och parkeringsplatserna vid stationen.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Flempan går att reparera, men det blir lite svårt. Svårigheten består i mångt och mycket i den dramatiska höjdskillnaden mellan Flempan och Vissättra nere i dalen. Om myndigheterna tar sig i kragen och tar tillfället i akt den dagen som spårvägen sätts in (spårvägar är urbana katalysatorer, kolla bara på övriga världen) så skulle man kunna få till det riktigt, riktigt stadsmässigt och således snyggt.
Kalle .
47 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2009
Mer Flempanutveckling här:
http://www.ksark.se/projekt/flemingsberg-c
Senast ändrad 16 februari 2009 13:23
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Flempan går att reparera, men det blir lite svårt. Svårigheten består i mångt och mycket i den dramatiska höjdskillnaden mellan Flempan och Vissättra nere i dalen. Om myndigheterna tar sig i kragen och tar tillfället i akt den dagen som spårvägen sätts in (spårvägar är urbana katalysatorer, kolla bara på övriga världen) så skulle man kunna få till det riktigt, riktigt stadsmässigt och således snyggt.


Enligt kommunens nya projektplan ska ett program för Flemingsbergs dalgång redan vara på g: http://www.huddinge.se/upload/Bygga&Bo/Projektpla..
Profilbild
Per-Anders Framgård
5 Inlägg
Ort: Huddinge, Gick med: Januari 2009
Hej, jag ser att det finns undringar om vad som händer i Flemingsberg. Gå in på www.flemingsberg.se så kan ni få en utförlig information. Där kan ni bland annat läsa om den fördjupade översiktsplan för den regionala kärnan som Botkyrka och Huddinge kommuner gemensamt håller på att ta fram.

Mvh

Per-Anders Framgård
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Såg att kommunen lagt upp ett planprogram för flemingsbergsdalen på sin hemsida:

http://www.huddinge.se/Bygga-och-bo/Planering-och..
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Ser ganska bra ut.

Utdrag som man gillar:

"Kvartersbebyggelsen kan ges en flexibel utformning avseende innehåll.
Blandningen av verksamheter (kontor och arbetsplatser, bostäder, handel och
service) får prövas i det fortsatta planeringsarbetet. En viktig utgångspunkt är
dock att våningarna i gatuplanen ger förutsättningar för utåtriktade
verksamheter, företrädesvis i småskalig mix för att maximera liv och urbanitet i
stadsmiljön"

Verkar dock som att området kommer att bli lite funktionsseparerat iom att man inte vill ha bostäder nära järn- och bilväg i väster. Dessutom tycks man planera för större parkering i och med "handelsområdet" man tänker sig ha närmast järn-, bilväg. Så helt fläckfritt är det ju inte.

Jag ser detta som ett väldigt viktigt område att få till bra för att det har pontential att bli regioncentrum för södra Stockholm. Måste dock till mer spårbunden kolektivtrafik. Helst minst en tunnelbanelinje, men åtminstone spårvagn (eller liknande).
Senast ändrad 1 mars 2009 20:06
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Martin Ek skrev:

Ser ganska bra ut.

Utdrag som man gillar:

"Kvartersbebyggelsen kan ges en flexibel utformning avseende innehåll.
Blandningen av verksamheter (kontor och arbetsplatser, bostäder, handel och
service) får prövas i det fortsatta planeringsarbetet. En viktig utgångspunkt är
dock att våningarna i gatuplanen ger förutsättningar för utåtriktade
verksamheter, företrädesvis i småskalig mix för att maximera liv och urbanitet i
stadsmiljön"

Verkar dock som att området kommer att bli lite funktionsseparerat iom att man inte vill ha bostäder nära järn- och bilväg i väster. Dessutom tycks man planera för större parkering i och med "handelsområdet" man tänker sig ha närmast järn-, bilväg. Så helt fläckfritt är det ju inte.

Jag ser detta som ett väldigt viktigt område att få till bra för att det har pontential att bli regioncentrum för södra Stockholm. Måste dock till mer spårbunden kolektivtrafik. Helst minst en tunnelbanelinje, men åtminstone spårvagn (eller liknande).


Japp. Jag håller med. Många vackra ord, många löften som appellerar till människor som har gillat det som YIMBY förespråkar. Men det är bara vackra ord, för när det omsätts i praktiken blir det gamla vanliga. Så mycket för de vackra orden. Jag undrar hur hög p-normen ligger här.

Jag rekommenderar er att läsa den här utmärkta artikeln:
http://gbg.yimby.se/2009/02/masthuggsstaden_645.html

Spårvagnen (Spårväg Syd) kommer att stanna till där. Den kommer norrifrån Älvsjö via Fruängen, Skärholmen, Kungens Kurva, Masmo, Karolinska Universitetssjukhus och så förbi Flemingsberg på väg västerut mot Riksten, Tullinge och Tumba (och norrut mot Norra Botkyrka). Ev. kommer en gren att fortsätta söderut mot Jordbro/Haninge Centrum.
Jag skulle gärna se att t-banans Fruängsgren drogs dit mot Flemingsberg. Då får man pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg, t-bana, spårvagn och bussar.
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:


Spårvagnen (Spårväg Syd) kommer att stanna till där. Den kommer norrifrån Älvsjö via Fruängen, Skärholmen, Kungens Kurva, Masmo, Karolinska Universitetssjukhus och så förbi Flemingsberg på väg västerut mot Riksten, Tullinge och Tumba (och norrut mot Norra Botkyrka). Ev. kommer en gren att fortsätta söderut mot Jordbro/Haninge Centrum.
Jag skulle gärna se att t-banans Fruängsgren drogs dit mot Flemingsberg. Då får man pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg, t-bana, spårvagn och bussar.


Skulle gärna se att spårvägen drogs vidare mot centrala huddinge till t ex kommunens andra stora stadsprojekt Storängen och kanske vidare mot Kvarnbergsplan.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Campus Flemingsberg borde rimligen kunna göras självförsörjande med studentbostäder. Det är jättemärkligt att det är kö till studentbostäder på ett campus som ligger ute på landet.

En annan åsikt, som kanske inte direkt har med Yimbys agenda att göra, är att Stockholms Universitet bör annektera Södertörns Högskola (som idag har ett väldigt svagt varumärke). Sedan kan man lägga flera av de språk- och samhällsvetenskapliga institutionerna i Flempan. Det skulle höja campusets och stadsdelens status rejält.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 22 juni 2009 03:20
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
H G skrev:

Campus Flemingsberg borde rimligen kunna göras självförsörjande med studentbostäder. Det är jättemärkligt att det är kö till studentbostäder på ett campus som ligger ute på landet.


Bostadsbristen sträcker sig även till Huddinge kommun, Flemingsberg ligger inte så långt bort som du verkar tro.

Det finns däremot gott om plats att bygga lägenheter inom campusområdet. Kommunen bygger studentlägenheter i ett höghus vid flemingsbergs centrum, men borde inte ansvaret för studentlägenheter ligga hos högskolorna själva.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Det är bra att de bygger ett studenthus på 13 våningar men de skulle kunna rada upp fler hus på 13-25 våningar ända ut till Huddingevägen och järnvägen.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Fjärrtåg, Regionaltåg, Pendeltåg, Tvärbana, massa bussar...
STORT sjukhus, Södertörns Högskola, bostäder...
Vad saknas? kanske lite fler bostäder, mer diversifierad arbetsmarknad (har inte bra koll på Flempan, vad finns i övrigt förutom KS å SH?) och: urbanisering!
Flempan har stor potential för vidareutveckling. En central kärna i regionen blir det nog aldrig, men visst kan det bli en hyffsat stark kärna. Fast då måste de vakra orden som Leo skriver om realiseras och inte förkastas i den faktiska planen som skapas (precis som Leo skriver). Mindre snack och mer verkstad!
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 22 juni 2009 14:13
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Gustav Svärd skrev:

Fjärrtåg, Regionaltåg, Pendeltåg, Tvärbana, massa bussar...
STORT sjukhus, Södertörns Högskola, bostäder...
Vad saknas? kanske lite fler bostäder, mer diversifierad arbetsmarknad (har inte bra koll på Flempan, vad finns i övrigt förutom KS å SH?) och: urbanisering!
Flempan har stor potential för vidareutveckling. En central kärna i regionen blir det nog aldrig, men visst kan det bli en hyffsat stark kärna. Fast då måste de vakra orden som Leo skriver om realiseras och inte förkastas i den faktiska planen som skapas (precis som Leo skriver). Mindre snack och mer verkstad!


Häktet, Polishuset och Södertörns tingsrätt ligger också i flemingsberg.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
De e la gôtt, men då har vi alltså: Utbildning, Sjukvård och Rättsväsende.
Mycket bra start, men ändå känns det inte alls diversifierat nog. Kontor för stora och små företag, bostäder och butikslokaler - byggda kring tågstationen och i urban form. Då kan vi snacka om Flempan som en slags kärna. Som det är idag har den känslan aldrig infunnit sig när jag varit där. Mest kännts som ännu en betongförort.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: April 2008
Kul att Huddinge, länets näst folktätaste kommun efter Stockholm, börjar hamna mer och mer i detta forum. Som född Huddingebo känner jag väl till draghålet Flemingsberg. Sjukhuset kom -71 vill jag minnas och "Värsta Flempan" (Västra Flemingsberg) kom något år senare. Det är fortfarande ett draghål runt stationen
och Alfred Nobels Allé är bebyggt mycket povert och sparsmakat närmast sjukhuset enbart.
Nya rättspsyket kommer knappast att ha några kommersiella lokaler i bottenvåningen. Snarare taggtrådsstängsel och och överstora gräsmattor fram till huvudbyggnaden. Man har väntat på "staden" nere vid stationen i 20 år, nu.(sen 80-talet när pendelstationen till-lades på Södertäljelinjen)
__________________
Investigate "9/11" and "The Swine Flu" now!
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Nu har ett nytt inslag kommit på abc:

http://svtplay.se/v/1722927/abc/framtidens_flemingsberg_vaxer_fram?sb,k103290,1,f,-1

Detaljplanen för att byta ut parkeringsplatsen i flemingbergsdalen mot ett nytt centrum har precis påbörjats.
Senast ändrad 12 oktober 2009 11:24
Sida 2 av 3

 > Städer
Flemingsberg

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter