Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Flemingsberg

Sida 1 av 3
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Flempan har blivit bra mycket trevligare och urbanare den senaste tiden. Här dissar man, precis som I Sollentuna SCAT och river gångbroar. Man utökar också affärsverksamheter i bottenplan. Men mer kan göras och kommer troligen att göras.

http://www.huddinge.se/upload/Naringsliv/Dokument..
Senast ändrad 15 februari 2009 11:53
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Fet G_ skrev:

Flempan har blivit bra mycket trevligare och urbanare den senaste tiden. Här dissar man, precis som I Sollentuna SCAT och river gångbroar. Man utökar också affärsverksamheter i bottenplan. Men mer kan göras och kommer troligen att göras.

http://www.huddinge.se/upload/Naringsliv/Dokument..

O ja! Om man går in på huddinge.se och letar efter "flemingsberg" i sökfältet så får man upp många dokument som handlar om Flemingsbergs framtida utveckling och det ser väldigt, väldigt intressant ut! Jag tror att hela den kärnan Flemingsberg-Kungens Kurva/Skärholmen-Älvsjö kommer att bli mycket viktig i framtiden.
Peter D
329 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Jag tror att hela den kärnan Flemingsberg-Kungens Kurva/Skärholmen-Älvsjö kommer att bli mycket viktig i framtiden.

Detta förutsatt att kommunikationerna mellan dessa områden förbättras. Bygg tvärbana syd nu!
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Peter D skrev:

Detta förutsatt att kommunikationerna mellan dessa områden förbättras. Bygg tvärbana syd nu!

Ja, banne mig!
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Det är lika bra att börja planera nu. Vi har en otroligt seg planprocess som sträcker sig över flera år. Vi har många nimbys som fördröjer den ytterligare. Det brukar i princip alltid ges prioritet åt innerstan och norra sektorn, särskilt nordöstra, trots att södra stor-stockholm är den mest befolkade av alla och där befolkningen växer som kraftigast. Jag ser Huddinge som en slags dynamisk motsvarighet till Solna på andra sidan sta'n. Befolkningen om sisådär 10 år kommer att ligga på 100 000 invånare i Huddinge. Runt 80 000 i Botkyrka, - och då har vi inte tagit med befolkningen i "söder om söder"-delen av Stockholm... Då är man uppe i minst 220 000 invånare. Det är en STOR befolkning. Planera för Tvärbana Syd [B][U][/B]NU![/U] Läget börjar bli akut här "nere" och jag skulle inte vara främmande för privatfinansiering av en sådan tvärbana eftersom inget händer under tiden. Såvitt jag har förstått så kommer Tvärbana Syd att börja byggas kanske någon gång efter 2030, åtminstone om man får tro de nuvarande planerna. Det är mer än 20 år dit, det är icke acceptabelt att en sådan stor befolkning som utgör en stor del av Stor-Stockholm ska behöva vänta så pass länge.
Peter D
329 Inlägg

Det Det brukar i princip alltid ges prioritet åt innerstan och norra sektorn, särskilt nordöstra, trots att södra stor-stockholm är den mest befolkade av alla och där befolkningen växer som kraftigast.

Det där har slagit mig också, varför är dessa områden så pass högprioriterade?
Anders LP
426 Inlägg
Peter D skrev:

Det där har slagit mig också, varför är dessa områden så pass högprioriterade?

Stockholm som helhet är underprioriterat. Vi måste satsa mycket mer i nordost och Nacka, som har en mycket undermålig kollektivtrafik i dagsläget. Ju längre ut från Stockholm man kommer, desto högre krav ställs på att kollektivtrafiken är snabb, eftersom avstånden till målpunkter där är längre.

Snabba bussförbindelser till Fridhemsplan från Alby/Fittja/Hallunda/Norsborg bör exempelvis finnas tillgängliga för att fler ska ha tid att åka kollektivt. Bra bussförbindelse mellan Haninge och Fittja/Skärholmen är också angeläget för den södra regionen. Man bör också bygga en bro från Hallunda/Norsborg till Ekerö för att möjliggöra busstrafik därimellan.

Iom att Flemmingsberg och Kungens kurva expanderar ökar behovet för förbindelser dit. Och spårväg kan öka attraktionskraften längs sträckan. Både för omgivningen och för kollektivtrafiken. Förhoppningsvis kan KK utvecklas till något annat än vad som det är idag; Nordens största handelsplats för bilåkare. Dra då spårväg syd förbi området, vilket ger ett mer avspänt intryck av platsen.
Karl Zetterholm
34 Inlägg
"Det där har slagit mig också, varför är dessa områden så pass högprioriterade?"

Kanske för att Fredrik & Filippa och alla deras kompisar bor i Täby?
Simon Hellström
52 Inlägg
Apropå ingenting - kan någon åtgärda den felstavade trådtiteln? Sticker i ögonen!
Anders LP
426 Inlägg
Karl Zetterholm skrev:

Kanske för att Fredrik & Filippa och alla deras kompisar bor i Täby?

Brukar vara så att man har en förkärlek till sina gammla hoods. Jan Björklund i folkpartiet som kom med påståendet att Göteborg skulle vara en strykbelagd region, för att införa stora infrastrukturinvesteringar där kommer ju själv från trakten. I Norge är problemet ännu större, där är det väldigt vanligt med stora landsbyggdsprojekt i olika politikers hemtrakter. Vegvesens prioriteringar är skrämmande i förhållande till Vägverkets.
Peter D
329 Inlägg
Jag läste nåt om att ICA ska bygga en maxi butik precis vid stationen i Flemingsberg. Är det någon som vet mer om detta?
Peter D
329 Inlägg
Anders LP
426 Inlägg
Peter D skrev:

Rättspsykanläggningen som byggs vid Alfred Nobels allé:

http://www.huddinge.se/upload/Bygga&Bo/Filer/Plan..

Är det tänkt att den ska ha någon slags avskräckande funktion?
Peter D
329 Inlägg
Fet G_ skrev:

Är det tänkt att den ska ha någon slags avskräckande funktion?

Det är en högsäkerhetsanläggning så jag tror den automatiskt är avskräckande för de flesta.
Anders LP
426 Inlägg
Peter D skrev:

Det är en högsäkerhetsanläggning så jag tror den automatiskt är avskräckande för de flesta.

Är det viktigt att sådanna anläggningar ska se avskräckande ut?
Peter D
329 Inlägg
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Peter D skrev:

Svd skriver om studenthuset:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2069125..

"Studentskrapa byggs i Huddinge"

Åh, vissa journalister. Det är så att man nästan börjar koka. Att de aldrig lär sig! 14-våningar = skrapa, sedan när? I så fall är Turning Torso = Mount Everest.

Sensationalistiskt? Ja. Kunskapsbrist? Kanske, inte nödvändigtvis.
Peter D
329 Inlägg

Peter D skrev:

Åh, vissa journalister. Det är så att man nästan börjar koka. Att de aldrig lär sig! 14-våningar = skrapa, sedan när? I så fall är Turning Torso = Mount Everest.

De lyfter ju i alla fall fram detta som någor positivt, det får man ju vara glad för.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Peter D skrev:

Peter D skrev:

De lyfter ju i alla fall fram detta som någor positivt, det får man ju vara glad för.

Jo, självklart. Jag har inget emot det. Tvärtom! Det här är jättebra! Det är bara begreppet som blir fel här.
Christofer Ferm
1 Inlägg
Peter D skrev:

Jag läste nåt om att ICA ska bygga en maxi butik precis vid stationen i Flemingsberg. Är det någon som vet mer om detta?

det har jag inte hört något om, men måste kolla upp det! vore ju toppen då jag bor aldelens vid stationen!

----------------
flemingsberg behöver verkligen mer utveckling! om man vill ha en bit mat efter klockan 19 - 20 på en söndag får man se sig i stjärnorna efter det. vilket är underligt med tanke på att vi har sjukhuset och en del studenter.
Sida 1 av 3

> Städer
Flemingsberg

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter