Peter D skrev:
Det där har slagit mig också, varför är dessa områden så pass högprioriterade?
Stockholm som helhet är underprioriterat. Vi måste satsa mycket mer i nordost och Nacka, som har en mycket undermålig kollektivtrafik i dagsläget. Ju längre ut från Stockholm man kommer, desto högre krav ställs på att kollektivtrafiken är snabb, eftersom avstånden till målpunkter där är längre.
Snabba bussförbindelser till Fridhemsplan från Alby/Fittja/Hallunda/Norsborg bör exempelvis finnas tillgängliga för att fler ska ha tid att åka kollektivt. Bra bussförbindelse mellan Haninge och Fittja/Skärholmen är också angeläget för den södra regionen. Man bör också bygga en bro från Hallunda/Norsborg till Ekerö för att möjliggöra busstrafik därimellan.
Iom att Flemmingsberg och Kungens kurva expanderar ökar behovet för förbindelser dit. Och spårväg kan öka attraktionskraften längs sträckan. Både för omgivningen och för kollektivtrafiken. Förhoppningsvis kan KK utvecklas till något annat än vad som det är idag; Nordens största handelsplats för bilåkare. Dra då spårväg syd förbi området, vilket ger ett mer avspänt intryck av platsen.