Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Förslag till förlängning av Roslagsbanan

Sida 2 av 3
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Martin (om det var mig du riktade dig till):

Förslaget innebar nybebyggelse av spår bara från Norsborg till universitetet. En sträcka som rimligen är trafikerad. Norr om detta skulle man, åtminstone enligt snålförslaget, låta det vara som det är, fast med omstigning till både t-bana och pendeltåg vid universitetet.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Martin Nilsson skrev:

Givetvis måste man noga undersöka resandeunderlaget på en sträcka innan man bygger. Jag tror inte att det är så värst många människor i Täby/Danderyd/Vaxholm som reser till de sydöstra förorterna speciellt ofta. Skulle tro att de flesta har norra halvan av innerstaden som mål. Har du siffror på motsatsen så tar jag gärna del av dem.

Med tanke på alla de angelägna projekt som finns, så ser jag ingen anledning att bygga några "kul-att-ha"-linjer på sträckor där det redan finns spårtrafik.


Låt mig få rätta dig. Norra Botkyrka, Masmo (Huddinge kommun), Skärholmen (Stockholm stad) tillhör de sydvästra förorterna.
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jan: Nej, jag riktade mig till Fet-G, som ville dra Roslagsbanan i helt ny tunnel under hela stan samt parallell dragning med röda linjen hela vägen mellan Liljeholmen och Fittja... Ditt förslag var ju ändå relativt realistiskt.

Leonardo: Jag vet... Gick lite snabbt när jag skrev.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
martin, vad bra att vi kan vara överens om att detta bör utredas. Trafikeringssifror finns med i banverkets utredning kring nordostregionen.

Vi kan väl i alla fall vara överens om 1:a och 2:a etappen?
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
martin, förslaget som wiklund tog upp var inte hans eget, men varför anser du att det är realistiskt?

vidare så har jag aldrig påstått att fler ska söderut än norr. Det som är föreslaget är en tunnelbanelinje mellan liljeholmen och albano. Jag hävdar att en förlängning av roslagsbana i samma sträckning är bättre. Skälen till varför jag tycker det verkar du inte ha kommenterat.

Detta är alltså inget kul att ha projekt utan i första hand ett sätt att lösa SL:s största flaskhals. Linjen till liljeholmen avlastar tvärbanan mellan lilh och alvik. Röda linjen mellan liljeholmen och tkh. Gröna linjen mellan slussen och fridhemsplan. Blåa linjen mellan tcentralen och slussen. 4an mellan hornstull och fridhemsplan. Och framförallt så blir det mindre spring i centralen. Detta enbart angående kapaciteten.

I om roslagstunnel till liljeholmen så förbättrar man spårtrafiken för alla utan någon försämring.

Med den föreslagna tunnelbanan som jag vänder mig emot så försämras situationen för alla mellan aspu o norsb som vill åka mellan ropsten och htull. Fler avgångar är där möjligt om banan inte byggs. Både ropsten o lilj, samt albano o lilj blir lågtrafikerade, vilket inte passar för centrala sthlm. Samtidigt måste nordostpendlarna fortfarande göra ett onödigt byte vid tkh.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Nytt förslag. Sthlm Ö skippas helt.


Här löses universitets kapacitet med en bytesstation där som kan avlasta tunnelbanan, samt en ny station vid Kräftriket. Inga mer kapacitetsproblem för röda linen vid universitetet alltså.

Sedan kommer en bytesstation vid odenplan där man byter till bussar, pendeltåg och gröna linjen(i huvvudsak söderut).

Därefter har vi Fridhemsplan där man byter till den gröna linjen(i huvvudsak västerut) och till den blåa linjen mot Akalla, Hjulsta eller Orminge/Gustavsberg.

Linjen fortsätter ner till Liljeholmen Där man byter till den röda linjen mot Södermalm eller Norsborg eller Fruängen.

Hur linjen sedan ska fortsätta kan man diskutera.

Fortsätter den till Älvsjö så får Älvsjöborna ett mycket snabbt sätt att ta sig mot City. Många Från Nynäshamn och Södertälje som ska vidare mot Danderyd kan byta redan där så restiderna därifrån mot Odenplan troligtvis blir lägre via Pendeltåget som inte går lika rakt och innehar ett extra stopp på vägen.
Henrik Nilsson
30 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Augusti 2008
Fet G_ skrev:


Här löses universitets kapacitet med en bytesstation där som kan avlasta tunnelbanan, samt en ny station vid Kräftriket. Inga mer kapacitetsproblem för röda linen vid universitetet alltså.


Vad för kapacitetsproblem skulle Universitetet ha?

Ska man bygga något så dyrt som ytterligare en tågtunnel under Stockholm så bör man se till att man avlastar rejält samtidigt som man förbättrar spårtrafikens täckning.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Spika ut Roslagsbanan till normalspår och byt till växelström.
Förläng Kårsta till Norrtälje via Rimbo. Förläng Stockholms östra-Kungsträdgården-Slussen-Stockholms södra-Gullmarsplan-Tyresö-Haninge.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Gillar era visioner, men tror personligen inte så mycket på någon större förlängning av Roslagsbanan utan mer på Tvärbana och Tbana. Men som Leo skrev... Det finns idag teknik som klarar att byta mellan olika spårvidder under körning! (saktar såklart ned för justeringen, men tar inte länge alls)
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Fet G_ skrev:

Nytt förslag. Sthlm Ö skippas helt.


Här löses universitets kapacitet med en bytesstation där som kan avlasta tunnelbanan, samt en ny station vid Kräftriket. Inga mer kapacitetsproblem för röda linen vid universitetet alltså.

Sedan kommer en bytesstation vid odenplan där man byter till bussar, pendeltåg och gröna linjen(i huvvudsak söderut).

Därefter har vi Fridhemsplan där man byter till den gröna linjen(i huvvudsak västerut) och till den blåa linjen mot Akalla, Hjulsta eller Orminge/Gustavsberg.

Linjen fortsätter ner till Liljeholmen Där man byter till den röda linjen mot Södermalm eller Norsborg eller Fruängen.

Hur linjen sedan ska fortsätta kan man diskutera.

Fortsätter den till Älvsjö så får Älvsjöborna ett mycket snabbt sätt att ta sig mot City. Många Från Nynäshamn och Södertälje som ska vidare mot Danderyd kan byta redan där så restiderna därifrån mot Odenplan troligtvis blir lägre via Pendeltåget som inte går lika rakt och innehar ett extra stopp på vägen.



Jag gillar den här iden. Vi behöver mer spårbunden trafik från norr till söder som inte korsar T-centralen. Jag skulle dock vilja lägga till en station i framtida nya stadsdelen över bangården vid Klarasjön samt en station i Marieberg som kommer att få Stockholms första skyskrapekluster.

Störst kapacitetsproblem idag har Tekniska Högskolan enligt vad jag fått erfara. Med denna lösning kanske man kan leda trafiken bort från Tekniska.
Senast ändrad 6 oktober 2008 22:23
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Henrik Nilsson skrev:



Vad för kapacitetsproblem skulle Universitetet ha?

Henrik, då jag studerade vid SU fick jag uppleva extremt stora kapacitetsproblem mellan T-Centralen och Universitetet.

Mörbylinjen mellan Östermalmstorg och Tekniska Högskolan är den högst belastade sträckan i hela tunnelbanenätet. En hel del går av vid Östra och byter till tunnelbana vid TH.

Det är kul att du har ett eget förslag.

Problemet är att det inte finns någon bra möjlighet för byte mot Nordgående pendel och västgående gröna linje. Fördelen är att belastningen på gröna linjen till skarpnäck och Gullmarsplan minskar(de kan åka roslagsbana istället för att vänta på buss vid gullmarsplan). Snygg knutpunkt vid Södra station förresten! Jag har tidigare tyckt att man borde göra en riktig bytesstation vid södra genom en kort rak underjordisk gång till Mariatorget.

Johannes, en uppgång nära bantorget kanske inte vore helt fel. Marieberg kan nog förtätas ytterliggare en hel del. Kanske en uppgång station där med.

Roslagsbanan bör av kulturhistoriska skäl behålla sin spårvidd. Och eftersom trafiken funkar utmärkt på smalspår så ser jag ingen anledning till breddning.
Henrik Nilsson
30 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Augusti 2008
Gustav Svärd skrev:


Men som Leo skrev... Det finns idag teknik som klarar att byta mellan olika spårvidder under körning! (saktar såklart ned för justeringen, men tar inte länge alls)

Ja fast materielen blir dyrare dessutom får man mer problem om något går sönder. Jag har själv blivit fast i Köpenhamn p.g.a. att det ställbara X2000 var trasigt. Väntar bara på att någon föreslår kuggstångsbana också, tunnelbyggen blir ju enklare då.

Fet G_ skrev:


Henrik, då jag studerade vid SU fick jag uppleva extremt stora kapacitetsproblem mellan T-Centralen och Universitetet.

Mörbylinjen mellan Östermalmstorg och Tekniska Högskolan är den högst belastade sträckan i hela tunnelbanenätet. En hel del går av vid Östra och byter till tunnelbana vid TH.

Märkligt dels då det bara är 13000 påstigande på universitetet ett normalt dygn. Samtidigt som riktningen norrut borde vara lågt belastad i morgonrusningen (och tvärtom i kvällsrusningen).

Om man vill få bort belastning från rödalinjen så är det väl enklare att flytta Norrtäljebussarna.

Fet G_ skrev:


Problemet är att det inte finns någon bra möjlighet för byte mot Nordgående pendel och västgående gröna linje. Fördelen är att belastningen på gröna linjen till skarpnäck och Gullmarsplan minskar(de kan åka roslagsbana istället för att vänta på buss vid gullmarsplan). Snygg knutpunkt vid Södra station förresten! Jag har tidigare tyckt att man borde göra en riktig bytesstation vid södra genom en kort rak underjordisk gång till Mariatorget.

Som jag förstår det så är det redan rejäl trafikinfarkt vid Gullmarsplan där alla ska stiga på tunnelbanan som då redan är rätt full. Lägg till att:
1. Hammarby sjö”stad” inte är färdigbyggt.
2. Ny stad vid Årstafältet hur man än löser kollektivtrafiken så kommer belastningen på Gullmarsplan säkert att öka.
3. Slakthusområdets exploatering och den nya arenan leder säkert till mer trafik.
4. Tyresö inte har någon spårtrafik att förlänga Skarpnäck tentakeln av Cthulhuhuvudet skulle i.o.f. få bort en del av bussarna från Gullmarsplan men belastningen på tunnelbanan skulle bli oförändrad eller öka.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Henrik Nilsson skrev:

Märkligt dels då det bara är 13000 påstigande på universitetet ett normalt dygn. Samtidigt som riktningen norrut borde vara lågt belastad i morgonrusningen (och tvärtom i kvällsrusningen).

Så lite är det inte för en utgrenad tunnelbana. Fyra nästan överbelastade rulltrappor säger lite om situationen. Har varit med om att få stå i vagnen från universitetet söderut många gånger. Mellan Tekniska och Östermalmstorg känner man sig hyffsat fastklämd.

Henrik Nilsson skrev:

Om man vill få bort belastning från rödalinjen så är det väl enklare att flytta Norrtäljebussarna.

Intressant förslag! Hur mycket belastning skulle man kunna få bort? Iom Norra Länken så skulle vissa bussar kunna gå vidare mot Fridhemsplan eller Liljeholmen.


Henrik Nilsson skrev:

Som jag förstår det så är det redan rejäl trafikinfarkt vid Gullmarsplan där alla ska stiga på tunnelbanan som då redan är rätt full. Lägg till att:
1. Hammarby sjö”stad” inte är färdigbyggt.
2. Ny stad vid Årstafältet hur man än löser kollektivtrafiken så kommer belastningen på Gullmarsplan säkert att öka.
3. Slakthusområdets exploatering och den nya arenan leder säkert till mer trafik.
4. Tyresö inte har någon spårtrafik att förlänga Skarpnäck tentakeln av Cthulhuhuvudet skulle i.o.f. få bort en del av bussarna från Gullmarsplan men belastningen på tunnelbanan skulle bli oförändrad eller öka.

Belastningen på gröna linjen är allra störst mellan medis och slussen. En lösning på problemen kan vara att fortsätta på tvärbanan från Sickla Udde mot Ropsten. Annars finns idéer om att kapa en gren på nacka linjen och överföra en grön gren till det blå tunnelbanenätet. Blå linje till Skarpnäck genom att bygga tunnel mellan södermalm och skärmarbrink exempelvis(förutsätter att blå linje mot Orminge/Gustavsberg redan finns).
Henrik Nilsson
30 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Augusti 2008
Fet G_ skrev:


Så lite är det inte för en utgrenad tunnelbana. Fyra nästan överbelastade rulltrappor säger lite om situationen. Har varit med om att få stå i vagnen från universitetet söderut många gånger. Mellan Tekniska och Östermalmstorg känner man sig hyffsat fastklämd.

Men ändå betydligt färre än många mer perifiera tunnelbanestationer. Nu skrev jag tyvärr ned fel siffra det är 12500 påstigande på universitetet totalt varav 10000 tunnelbana, 500 roslagsbana och 2000 buss året 2007. Året 2006 var det 13500 påstigande på universitetet totalt varav 10000 tunnelbana, 500 roslagsbana och 3000 buss Tyvärr har redigera knappen vaporiserat.

Fet G_ skrev:


Intressant förslag! Hur mycket belastning skulle man kunna få bort? Iom Norra Länken så skulle vissa bussar kunna gå vidare mot Fridhemsplan eller Liljeholmen.

Utav 45000 påstigande på Tekniska högskolan så är 24000 tunnelbana, 11000 roslagsbana och 10000 buss året 2007. Året 2006 var det 43000 påstigande på Tekniska högskolan varav 23000 tunnelbana, 11000 roslagsbana och 9000 buss. Nu går det i.o.f. dit andra bussar än Norrtäljebussarna. En icke-trivial del av alla dessa flöden har nog Tekniska högskolan som mål.

Fet G_ skrev:


Belastningen på gröna linjen är allra störst mellan medis och slussen. En lösning på problemen kan vara att fortsätta på tvärbanan från Sickla Udde mot Ropsten. Annars finns idéer om att kapa en gren på nacka linjen och överföra en grön gren till det blå tunnelbanenätet. Blå linje till Skarpnäck genom att bygga tunnel mellan södermalm och skärmarbrink exempelvis(förutsätter att blå linje mot Orminge/Gustavsberg redan finns).

Skulle det kunna innebära en tunnelbanestation på östra Södermalm?
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Självklart måste en förlängning av blå linjen ha en station på östra Södermalm.

Har flera gånger här Yimby förslagit en station under Nytorgsgatan mellan Folkungagatan och Nytorget.

Vid denna station skulle man även kunna byta till Saltsjöbanan om man drog denna i en tunnel mellan Danvikstull och Slussen. Då skulle man kunna lättare kunna bebygga i princip hela Stadsgårdskajen.

[B]Idé: [/B]Vill man avlasta Slussen, så skulle man kunna dra Saltsjöbanan i tunnel vidare till Medborgarplatsen, Södra Station och Mariatorget. Då hade man i tur och ordning kunnat byta till blå linje, grön linje, pendeltåg och röda linjen.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Henrik Nilsson skrev:

Men ändå betydligt färre än många mer perifiera tunnelbanestationer. Nu skrev jag tyvärr ned fel siffra det är 12500 påstigande på universitetet totalt varav 10000 tunnelbana, 500 roslagsbana och 2000 buss året 2007. Året 2006 var det 13500 påstigande på universitetet totalt varav 10000 tunnelbana, 500 roslagsbana och 3000 buss Tyvärr har redigera knappen vaporiserat.


Utav 45000 påstigande på Tekniska högskolan så är 24000 tunnelbana, 11000 roslagsbana och 10000 buss året 2007. Året 2006 var det 43000 påstigande på Tekniska högskolan varav 23000 tunnelbana, 11000 roslagsbana och 9000 buss. Nu går det i.o.f. dit andra bussar än Norrtäljebussarna. En icke-trivial del av alla dessa flöden har nog Tekniska högskolan som mål.

Bra bra! En hel del av de påstigande vid TKH kommer från Roslagsbanan. Gissningsvist ungefär 10.000. Kan de fortsätta ner till city så kan vi ta bort dem och får därmed 14.000 kvar. De som skulle kunna åka roslagsbana till Universitet med en bättre lokaliserad station, tätare trafik och en bra förbindelse igenom city kanske är en 8.000.

Totalt antal tunnelbaneresenärer vid båda stationer är 24000 + 10000 = 34000.
Kan dessa minskas med en 18.000, så har vi bara 16.000, kvar. Dvs mindre en hälften i dagsläget. Detta är en ren spekulation. Men säg, typ hälften.

4:an går förbi området och en hel del bussar. Många bussar mot Nordost går till Danderyds sjukhus och ökar belastningen mellan den tunnelbanestationen och TH(samt även mellan TH och Östermalmstorg/Centralen iom att folk int orkar göra ett extra byte till fyran för att tillexempel ta sig mot Odenplan eller österut).

Både Danderyd och TKH är dåliga slutstationer för bussar mot Nordost. Kista kanske vore mera lämpligt.

Henrik Nilsson skrev:

Skulle det kunna innebära en tunnelbanestation på östra Södermalm?
Minst. Tänkte mer på en två tre stycken. Det är det klassiska förslaget på Nackalinjen jag utgått ifrån och lagt till en gren mot Farsta eller Skarpnäck Genom skärmarbrink. Alternativt kan man dra linjen genom Gullmarsplan mot Hagsätra.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Fet G_ skrev:

Här löses universitets kapacitet med en bytesstation där som kan avlasta tunnelbanan, samt en ny station vid Kräftriket. Inga mer kapacitetsproblem för röda linen vid universitetet alltså.

Sedan kommer en bytesstation vid odenplan där man byter till bussar, pendeltåg och gröna linjen(i huvvudsak söderut).

Därefter har vi Fridhemsplan där man byter till den gröna linjen(i huvvudsak västerut) och till den blåa linjen mot Akalla, Hjulsta eller Orminge/Gustavsberg.

Linjen fortsätter ner till Liljeholmen Där man byter till den röda linjen mot Södermalm eller Norsborg eller Fruängen.

Hur linjen sedan ska fortsätta kan man diskutera.

Fortsätter den till Älvsjö så får Älvsjöborna ett mycket snabbt sätt att ta sig mot City.

Jaha, det verkar som samrådsunderlaget för SÖP innehåller en liknande sträckning fast tunnelbana.

28. Ny spårväg (tunnelbana)
i västra innerstaden


Ny spårförbindelse studeras för
(Älvsjö) – Liljeholmen – Fridhemsplan
– Odenplan – Universitetet – (Täby).
En ny snabbgående stomtrafik möjlig-
gör snabba resor mellan några av de
viktigaste knutpunkterna i Stockholm.
En utbyggnad möjliggör till exempel
snabba resor mellan Universitetet och
Karolinska och bidrar till kraftfullt
kapacitetstillskott över Saltsjö- Mälar-
snittet samt minskat resandetryck på
T-centralen.


När man nu rustar upp Roslagsbanan, bygger dubbelspår, förlänger plattformar, anpassar för hastigheter uppåt 120km/h så kan man lika gärna dra den genom city istället för tunnelbana. Det blir både bättre och billigare iom att Roslagsbanan kan gå snabbare och oftare men kräver inte samma anläggningskostnader som tunnelbanan. Fördelarna med tunnelbana är mycket små och nackdelarna är betydligt större.
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Man skulle även kunna bygga en ny gren från Vallentuna till Arlanda.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Martin Nilsson skrev:

Man skulle även kunna bygga en ny gren från Vallentuna till Arlanda.

Finns ju befintliga idéer på att dra den från Ormsta till Arlanda. Då kommer tågen som vänder i Ormsta att vända i Arlanda istället.

Pga nedanstående kommentar av Niklas Öhrström så vill jag förtydliga att det är smalspårig Roslagsbana som diskuteras.
Senast ändrad 21 januari 2009 20:59
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Hur är det tänkt att pendeltåget ska förlängas till Arlanda?
Ska det vara en gren där varannat tåg går till Arlanda och varannat går till Rosersberg och Märsta? - Inte så populärt bland Märsta- eller Sigtunaborna skulle jag tro.

-Ett alternativ vore att bygga nya spår norr om Märsta som ansluter till järnvägen norr om Arlanda (vid Hemtorpet enligt eniro). Då skulle pendeltågen nå Arlanda norrifrån (efter att första ha passerat Märsta). Anlutningen med RER till Charles-de-Gaulle-flygplatsen i Paris sker på liknande sätt.


Fel tråd
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 21 januari 2009 18:16
Sida 2 av 3

 > Infrastruktur
Förslag till förlängning av Roslagsbanan

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8651 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.

@yimbysthlm på Twitter