Gustav Svärd skrev:
Men som Leo skrev... Det finns idag teknik som klarar att byta mellan olika spårvidder under körning! (saktar såklart ned för justeringen, men tar inte länge alls)
Ja fast materielen blir dyrare dessutom får man mer problem om något går sönder. Jag har själv blivit fast i Köpenhamn p.g.a. att det ställbara X2000 var trasigt. Väntar bara på att någon föreslår kuggstångsbana också, tunnelbyggen blir ju enklare då.
Fet G_ skrev:
Henrik, då jag studerade vid SU fick jag uppleva extremt stora kapacitetsproblem mellan T-Centralen och Universitetet.
Mörbylinjen mellan Östermalmstorg och Tekniska Högskolan är den högst belastade sträckan i hela tunnelbanenätet. En hel del går av vid Östra och byter till tunnelbana vid TH.
Märkligt dels då det bara är 13000 påstigande på universitetet ett normalt dygn. Samtidigt som riktningen norrut borde vara lågt belastad i morgonrusningen (och tvärtom i kvällsrusningen).
Om man vill få bort belastning från rödalinjen så är det väl enklare att flytta Norrtäljebussarna.
Fet G_ skrev:
Problemet är att det inte finns någon bra möjlighet för byte mot Nordgående pendel och västgående gröna linje. Fördelen är att belastningen på gröna linjen till skarpnäck och Gullmarsplan minskar(de kan åka roslagsbana istället för att vänta på buss vid gullmarsplan). Snygg knutpunkt vid Södra station förresten! Jag har tidigare tyckt att man borde göra en riktig bytesstation vid södra genom en kort rak underjordisk gång till Mariatorget.
Som jag förstår det så är det redan rejäl trafikinfarkt vid Gullmarsplan där alla ska stiga på tunnelbanan som då redan är rätt full. Lägg till att:
1. Hammarby sjö”stad” inte är färdigbyggt.
2. Ny stad vid Årstafältet hur man än löser kollektivtrafiken så kommer belastningen på Gullmarsplan säkert att öka.
3. Slakthusområdets exploatering och den nya arenan leder säkert till mer trafik.
4. Tyresö inte har någon spårtrafik att förlänga Skarpnäck tentakeln av Cthulhuhuvudet skulle i.o.f. få bort en del av bussarna från Gullmarsplan men belastningen på tunnelbanan skulle bli oförändrad eller öka.