Gustav Svärd skrev:
I mitt vanliga storhetsvansinne (vad gäller städer/infrastruktur) så skulle jag då direkt föreslå en utredning av en förlängning till Bålsta via Märsta och Sigtuna. Gärna två stationer i Märsta dessutom, en vid Pendeln och en längre västerut.
Denna såklart byggd med alla spårområden breda nog för att kunna göra om till standardspårvidd i framtiden om man så skulle vilja och alla banor anpassade så att de klarar trafik i c:a 120km/h i reguljär trafik. Dagens spårvidd på Roslagsbanan är egentligen inte ett hinder för den hastigheten, om jag minns rätt körs det smalspåriga pendeltåg i Perth, Oz, i den hastigheten.
Här på YIMBY jublar vi åt andras storhetsvansinne!
HG hade en idé om Arlandabana för norra mälardalen. Själv så tror jag mer på att dra en normalspårig järnväg någanstans mellan Enköping, Sigtuna, Märsta och Arlanda för att ge Västeråsarna och de kära Örebroarna snabb tillgång till stor utrikesflygplats. Plus att man ska kunna åka till Sigtuna med tåg.
Många studerar i Uppsala. Varför inte fortsätta på Roslagsbanan upp till Uppsala? Efter Arlanda kan den passera Knivsta som kan bli framtida bytespunkt, sedan upp på det flerkilometriga universitetsstråket mitt på Dag Hammarskölds väg. Där kan man ha ett par stationer. Sen kan man givetvis fortsätta härifrån också.
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:
Sedan måste Roslagsbanan förlängas till Rimbo och Norrtälje, och varför inte vidare till hamnen i Kapellskär.
Att förlänga den till Rimbo finns det ett principbeslut om, men SL brukar avfärda förlängning till Norrtälje pga det skulle leda till att kollektivtrafiken i området totalt sett försämras när bussarna får sämre underlag pga tåget.
Håller dock med att det skulle bli ett stort lyft för de bilberoende som ej får underskattas.