Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Förslag till förlängning av Roslagsbanan

Sida 3 av 3
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Martin Nilsson skrev:

Man skulle även kunna bygga en ny gren från Vallentuna till Arlanda.

I mitt vanliga storhetsvansinne (vad gäller städer/infrastruktur) så skulle jag då direkt föreslå en utredning av en förlängning till Bålsta via Märsta och Sigtuna. Gärna två stationer i Märsta dessutom, en vid Pendeln och en längre västerut.
Denna såklart byggd med alla spårområden breda nog för att kunna göra om till standardspårvidd i framtiden om man så skulle vilja och alla banor anpassade så att de klarar trafik i c:a 120km/h i reguljär trafik. Dagens spårvidd på Roslagsbanan är egentligen inte ett hinder för den hastigheten, om jag minns rätt körs det smalspåriga pendeltåg i Perth, Oz, i den hastigheten.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Gustav Svärd skrev:


I mitt vanliga storhetsvansinne (vad gäller städer/infrastruktur) så skulle jag då direkt föreslå en utredning av en förlängning till Bålsta via Märsta och Sigtuna. Gärna två stationer i Märsta dessutom, en vid Pendeln och en längre västerut.
Denna såklart byggd med alla spårområden breda nog för att kunna göra om till standardspårvidd i framtiden om man så skulle vilja och alla banor anpassade så att de klarar trafik i c:a 120km/h i reguljär trafik. Dagens spårvidd på Roslagsbanan är egentligen inte ett hinder för den hastigheten, om jag minns rätt körs det smalspåriga pendeltåg i Perth, Oz, i den hastigheten.


Jag skulle faktiskt välkomna en gren av Roslagsbanan från Ormsta till Arlanda. Det skulle innebära ett stort lyft för de boende i det nordöstra området som inte har bil eller som inte vill använda den. Jag antar att en stor del av sträckan, eller åtminstone den sista delen går under jord. Sedan måste Roslagsbanan förlängas till Rimbo och Norrtälje, och varför inte vidare till hamnen i Kapellskär.

Om så sker så bör nog stationen i Ormsta få fyra spår, sträckan Ormsta-Kapellskär måste få dubbelspår.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Ja, till Norrtälje/Kapellskär vore lysande. Möjligen skulle den utbyggnaden kunna komma att bli så stort tryck på att det tillochmed behövs nya vagnar. Vore intressant att se vad som kan åstadkommas idag, säkerligen något bättre än lådorna som rullar idag.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Gustav Svärd skrev:

I mitt vanliga storhetsvansinne (vad gäller städer/infrastruktur) så skulle jag då direkt föreslå en utredning av en förlängning till Bålsta via Märsta och Sigtuna. Gärna två stationer i Märsta dessutom, en vid Pendeln och en längre västerut.
Denna såklart byggd med alla spårområden breda nog för att kunna göra om till standardspårvidd i framtiden om man så skulle vilja och alla banor anpassade så att de klarar trafik i c:a 120km/h i reguljär trafik. Dagens spårvidd på Roslagsbanan är egentligen inte ett hinder för den hastigheten, om jag minns rätt körs det smalspåriga pendeltåg i Perth, Oz, i den hastigheten.

Här på YIMBY jublar vi åt andras storhetsvansinne!

HG hade en idé om Arlandabana för norra mälardalen. Själv så tror jag mer på att dra en normalspårig järnväg någanstans mellan Enköping, Sigtuna, Märsta och Arlanda för att ge Västeråsarna och de kära Örebroarna snabb tillgång till stor utrikesflygplats. Plus att man ska kunna åka till Sigtuna med tåg.

Många studerar i Uppsala. Varför inte fortsätta på Roslagsbanan upp till Uppsala? Efter Arlanda kan den passera Knivsta som kan bli framtida bytespunkt, sedan upp på det flerkilometriga universitetsstråket mitt på Dag Hammarskölds väg. Där kan man ha ett par stationer. Sen kan man givetvis fortsätta härifrån också.

Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Sedan måste Roslagsbanan förlängas till Rimbo och Norrtälje, och varför inte vidare till hamnen i Kapellskär.

Att förlänga den till Rimbo finns det ett principbeslut om, men SL brukar avfärda förlängning till Norrtälje pga det skulle leda till att kollektivtrafiken i området totalt sett försämras när bussarna får sämre underlag pga tåget.

Håller dock med att det skulle bli ett stort lyft för de bilberoende som ej får underskattas.
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Nu har det väl ändå ballat ur lite? Nästa inlägg blir väl att någon kräver en förlängning till Åre...
David S
10 Inlägg
Ort: Täby, Gick med: December 2008
Personligen tycker jag att planerna på Roslagspilen, snabbtåg som är tänkt att gå från Stockholms central till Norrtälje, via Solna, Danderyd Sjukhus, Täby C, Arninge, Österåker, är en utmärkt lösning.
Anledningen till varför de flesta väljer att åka bil istället för Roslagsbanan är helt enkelt därför den är för långsam. Med Roslagspilen lär det antagligen gå snabbare än att ta bilen och fler väljer att åka kollektivt.

Enligt min egna vision byggs Roslagsbanan om till spårvagn och går på betydligt fler ställen än idag, samt kompletterar Roslagspilen som ett lokalt färdmedel. Den finns bland annat i Gribbylund, Skarpäng och korsar Täby på tvären. I Sollentuna, Bergshamra och vid Universitetet ansluter den till övriga spårvagnslinjer. Vidare fortsätter röda linjen till Arlanda via Vallentuna.
D C
2 Inlägg
, Gick med: Juli 2008
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
En roslagsbaneförlängning från Vallentuna till Arlanda skulle ha ganska begränsat reseunderlag - i princip bara folk som reser mellan Täby/Vallentuna och Arlanda.

Den som vill åka tåg mellan t ex Danderyd och Arlanda kommer snart kunna använda Solna station i stället.

Jag tror mer på järnväg Stäket - Upplands Väsby - Vallentuna, med Roslagspilen som möjlig fortsättning. Den kan dessutom betjäna den nya godsterminalen i Rosersberg.

http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=40
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 29 juni 2009 12:23
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Förlängningen från Ormsta verkar vettig av flera skäl.

Idag så har varannat tåg på den linjen slutstation i Ormsta och Kårsta. Istället kan det bli Kårsta och Arlanda. Därmed så ändrar man en slutstation mitt i banan till en gren bort till Arlanda. Då får man fler resemöjligheter. Man flyttar också bort en hel del trafik från stambanan.

Potentiella användare finns i hela nordostregionen förutom Norrtälje. I Täby som är länets tredje största tätort kan man snabbt byta buss mot Vaxholm, roslagsbana mot Åkersberga. Jag tror till och med att bytesfria resor till Universitetet, Freskati och KTH skulle uppskattas.

Eftersom Arlanda också är en Järnvägs station så kan man då enkelt åka med tåg från exempelvis Täby till Norrland och Dalarna med ett byte i Arlanda.

Centralen kommer då att få en avlastning, vilket är positivt för hela regionen.

Solna Station tror jag dock inte blir ett populärt alternativ för Danderydsbor. Det blir alldeles för många byten. Byte i Solna + byte i Mörby station + Gå av vid Bråvallavägen, nej de flesta tar nog bilen om de inte kan gå av direkt vid Bråvallavägen.
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Ort: Huddinge, Gick med: Juni 2008
Tågförbindelse till Arlanda är hyffsat tillgänglig för det stora flertalet, men ytterliggare linjer kan givetvis komma i fråga i ett senare skede. Nu gäller den mer akuta frågan som rör hur kollektivtrafiken kan förbättras för fler. Sorgligt nog har de politiska ambitionerna för spårburen trafik hamnat i ett mörkt hål. Det gäller därför att hitta långsiktigt vettiga förbättringsförslag som kan göras med små medel samt att verka för större visioner för spårtrafik. Detta görs inte med halvgalna förslag. Vi kammar inte håret på en patient som förblöder.
Profilbild
Henrik W
5 Inlägg
, Gick med: Augusti 2008
Tore Kullgren skrev:



Den som vill åka tåg mellan t ex Danderyd och Arlanda kommer snart kunna använda Solna station i stället.

http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=40


Jag har inte direkt hängt med i diskussionen men hur kommer det sig att folk i Danderyd skulle åka via Solna? Delar av året bor jag själv i närheten av Mörby station och skulle uppskatta en Roslagsbana med tåg till Arlanda. Att åka via Solna innebär väl minst 1 byte? Något man vill undvika om man har mycket bagage att släpa på och då får det gärna ta lite längre tid enligt mig. Vissa av flygplatstågen på Roslagsbanan skulle dock kunna ha ett begränsat stoppmönster, tex lokal (alla stationer), snabb (Östra stn., Mörby, Djursholms ösby, Roslags näsby, Tibble, Täby kyrkby, Kragstalund, Vallentuna) och express (Östra stn., Mörby, Roslags näsby, Täby kyrkby, Vallentuna).
Robert Lindhé
9 Inlägg
Ort: 11, Gick med: Juli 2011
Leonardo Frithunanthz skrev:

Det låter som en jätteintressant idé! Jag gillar den. Problemet är följande, spårvidden.

Roslagsbanan har den något ovanliga spårvidden 891 mm och övrig spårtrafik har normalspårvidden 1435 mm.


Mja, spårvägarna i Stockholms län kör på 1431 mm, och järnvägarna 1435. Annars var det rätt.

Spårvidder i Sverige
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Robert Lindhé skrev:



Mja, spårvägarna i Stockholms län kör på 1431 mm, och järnvägarna 1435. Annars var det rätt.

Spårvidder i Sverige


Finns ju nåt som heter tre-spår.
__________________
Investigate "9.11" now.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Visst funkar det men frågan är hur det blir med spänningen i ledningarna.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 31 juli 2011 12:59
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Niklas Öhrström skrev:

Visst funkar det men frågan är hur det blir med spänningen i ledningarna.


Godstågen får köra med rapsdiesel och spänningen anpassad till Roslagsbanans. Man vill förlänga S-togene i Köpenhamn från Höje Tååstrup till Roskilde och låta s-banan gå med miljövänlig diesel sista biten. En slags duo-lösning alltså. Skulle ju kunna förses med strömavtagare vid hjulen med s-bane-spänning och framföras med nedfälld takströmavtagare. Vissa tågset skulle få byggas om för dubbel standard, förstås.
__________________
Investigate "9.11" now.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Annars kör ju danskarna med lätta dieseltåg dit s-tågen eller RE-tågen inte når, som Gilleleje exempelvis. Det verkar lite speciellt att klämma in diesel i de reguljära S-tågen (dvs något mellanting mellan tunnelbanan och pendeltågen).

Annars är det som du säger lättast att låta banan gå på Roslagsspänning (känner du till den? Likspänning 1500 V?). Men det blir svårare att köra pendeltåg till Värtan om man i framtiden skulle vilja det. Det verkar bättre att låta Roslagsbanan få strömavtagare nedtill och dra ned avtagarna upptill. Jag tror knappast man vill använda sig av strömskenor på 16000 V.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Sida 3 av 3

 > Infrastruktur
Förslag till förlängning av Roslagsbanan

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8649 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.

@yimbysthlm på Twitter