I mitt förslag ingår en tvärbana mellan Solna och Albano över Norra station. Det om något skulle lasta av Centralen.
Långa järnvägstunnlar under bebyggelse och vatten är extremt dyra. Tunnlarna måste vara höga för att ge plats åt luftledning (t-banan har en strömskena i stället), och lutning blir ett stort problem. Citybanan byggs för att det inte finns några alternativ.
Om det ska byggas nya spår så bör vi i det längsta hålla oss till järnväg eller spårväg i ytläge, eller förlängning av befintlig tunnelbana.
Stockholm har redan alltför många olika spårsystem - järnväg, förortsbana, tunnelbana, stadsspårvagn och smalspårjärnväg. Att förlänga smalspåret - som inte är kompatibelt med någon av de andra - verkar väldigt bakvänt.
Stockholm behöver fler förbindelser mellan nord och syd. Men en förlängning av Roslagsbanan i tunnel är förmodligen det sämsta alternativet.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Senast ändrad 1 oktober 2008 09:05