Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Citybanan

Sida 1 av 5
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Försenat igen. Är någon förvånad?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Den här förseningen är väntad sen en tid tillbaka om jag minns rätt. Den undermåliga MKB:n är inte ny, var den inte omnämnd i media för nått halvår sen? Att de inte verkar ta fram en ny MKB innan arbetet stoppats pga av brister i MKB:n är lite konstigt. Var stoppet väntat och man vet varför börjar man väl åtgärda direkt så att när stoppet kommer att det blir så kort som möjligt?
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Kul att se att Staten är så homogen och samordnad.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ahh. Nu skriver SVD om Citybanan och om vilket "strul" i trafiken detta kommer medföra ("och under lång tid framöver" surprise ). Samtidigt har de passat på att lura med en webfråga vad man anser om citybanan http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_17289...

Just nu anser 78% av 2606 svarande att det är en felsatsning . Man kan anta att urvalet verkligen inte är statiskt säkerställt. Hur många av de röstande använder dagligen pendeltågsresenärer och hur många av dessa bor i Odenplan (där nibyismen verkar frodas). Jag uppmanar alla yimbyiter att ta en titt på artikeln och även avge en röst (så kanske resultatet jämnar ut sig lite )
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Niklas Öhrström skrev:

Ahh. Nu skriver SVD om Citybanan och om vilket "strul" i trafiken detta kommer medföra ("och under lång tid framöver" surprise ). Samtidigt har de passat på att lura med en webfråga vad man anser om citybanan http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_17289...

Just nu anser 78% av 2606 svarande att det är en felsatsning . Man kan anta att urvalet verkligen inte är statiskt säkerställt. Hur många av de röstande använder dagligen pendeltågsresenärer och hur många av dessa bor i Odenplan (där nibyismen verkar frodas). Jag uppmanar alla yimbyiter att ta en titt på artikeln och även avge en röst (så kanske resultatet jämnar ut sig lite )


Med tanke på att utfallet var det rakt motsatta (stor majoritet tyckte det var bra) ett par timmar innan du skrev ditt inlägg så misstänker jag fusk. Jag mailade deras webbredaktion och nu verkar pollen vara borta.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 16 september 2008 23:00
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Intressant! Vari kan fusket tänkas bestå? Passade inte sifforna SVD:s redaktion?

Överhuvdtaget verkar det konstigt att ha dylika webfrågor, när artikeln så tydligt är ledande. Är det så att redaktionen söker ett visst svar?

Det hade varit intressant att ställa samma fråga i samband med olika artiklar: En som tar "problemen" i och med bygget av tunneln och en artikel som tar upp problemet med getingmidjan samt försenade och inställda pendeltåg (+regional- o fjärrtåg). Tycker det vore på sin plats att journalister tar sitt ansvar och inte missbrukar användandet av sk. webfrågor (som f.ö. totalt saknar extern validitet då urvalet inte är kontrollerat och kan då tolkas lite hipp som happ)
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Tja. Jag upplevde väl ändå artikeln som hyfsat korrekt ändå. Fast det kunde fått stå lite om varför man bygger den...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 17 september 2008 00:53
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Ah men så är det alltid; pollen är direkt kopplad till ett tydligt budskap i artikeln som för att visa "titta vad vi skriver angeläget, alla håller med oss" och "se vilken fin interaktion vi har med våra läsare, vi kommer överens om allt".
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Verkar som om alla tillstånd förutom bygglovet på Odenplan blev klara i förmiddags, så 2017/2018 kanske fortfarande är realistiskt?
Richard Jacobsson
132 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Regeringen ger klartecken till Citybanan

Regeringen har idag beslutat att avslå överklagandena av järnvägsplanen för Citybanan i Stockholm. Regeringen har också beslutat avslå överklagandena av Stockholms stads tillägg till detaljplaner för Citybanan. Regeringens beslut gör att Citybanan kan börja byggas enligt tidplan nästa år. Beräknad trafikstart är 2017.

- Jag är glad att regeringen genom besluten idag medverkar till att arbetena med Citybanan äntligen kan komma igång. Citybanan är en förutsättning för fungerande tågtrafik och därmed för tillväxt och utveckling, inte bara för Stockholm och Mälardalen utan för hela landet, kommenterar infrastrukturminister Åsa Torstensson beslutet.

I dag finns det två järnvägsspår genom centrala Stockholm som all tågtrafik måste samsas om - pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg och godståg. Belastningen på spåren är hög, i synnerhet i rusningstrafik. Särskilt på pendeltågen är det ofta trångt och periodvis har pendeltågen haft stora problem med förseningar.

Citybanan är en ca 6 km lång tunnel med två järnvägsspår under centrala Stockholm, från pendeltågsstationen Stockholms södra till Tomteboda. Två nya underjordiska stationer byggs i City och vid Odenplan. Med Citybanans två nya spår fördubblas kapaciteten för tågtrafiken. Något som resenärerna, både i och utanför Stockholm, kommer att märka genom tätare turer, säkrare avgångs- och ankomsttider och kortare restider. Citybanan är också en förutsättning för att framöver ytterligare utveckla tågtrafiken och är en viktig del i ett långsiktigt hållbart trafiksystem.


Näringsdepartementets pressmeddelande

Banverkets nyhetssida
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007


Och så vidare...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
En del (Exempelvis Odenplangruppen) förespråkar en station för Citypendeln under Norra Station istället för under Odenplan. Vad tycker ni om detta alternativ? Vad tycker ni är för och nackdelarna med detta?
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Johannes Lilleberg skrev:

En del (Exempelvis Odenplangruppen) förespråkar en station för Citypendeln under Norra Station istället för under Odenplan. Vad tycker ni om detta alternativ? Vad tycker ni är för och nackdelarna med detta?


Jag har svårt att se några fördelar med det. Det ligger avsevärt sämre till kollektivtrafiksmässigt, det ligger i utkanten av staden istället för mitt i.
Jag har svårt att tro att ursprunget till önskemålen om flyttad station har en större grund än att de boende vid odenplan kommer att bli störda under byggtiden.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Anders Gardebring skrev:



Jag har svårt att se några fördelar med det. Det ligger avsevärt sämre till kollektivtrafiksmässigt, det ligger i utkanten av staden istället för mitt i.
Jag har svårt att tro att ursprunget till önskemålen om flyttad station har en större grund än att de boende vid odenplan kommer att bli störda under byggtiden.


I ett perspektiv skulle det kunna vara bra, och det är att man tar bort fokus om vad som anses vara mitt i staden idag. Att fokus flyttas från Odenplan till Norra Station skulle ge ett uppsving för platsen och göra det till en attraktiv stadsdel där staden skulle kunna få en chans att bred ut sig mot Solna, tänker på trafikgettot över mot Huvudsta, - en "tom" plats i dag. Visst mycket pengar skulle det kosta att gräva ner alla trafikleder, men för eller senare så måste det göras om Stockolm ska kunna ta emot alla som vill flytta hit. Och naturligtvis i perspektivet tät stad, miljötänk och urbana kvaliteér..
Senast ändrad 27 januari 2009 12:16
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Det här är vad jag kommit fram till:



1. Odenplanalternativet hamnar inom gångavstånd för fler människor.

2. Odenplan är en bättre knutpunkt för kollektivtrafiken som ger bättre möjligheter för omstigning till andra trafikslag. Tänker främst på Gröna linjen och stombussar.

3. Stationen under Odenplan är färdigprojekterad. Att nu ångra sig och projektera för en annan station kostar skattebetalarna mycket pengar.

4. En station vid Norra station skulle leda till att vi måste förlänga tunneln, vilket torde dramatiskt öka byggnadskostnaderna.


Sammanfattningsvis tycker jag att alternativ Norra station verkar dyrare för skattebetalarna och ett sämre alternativ för kollektivtrafikresenärer. Vad säger ni om det?
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Johannes Lilleberg skrev:

Det här är vad jag kommit fram till:



1. Odenplanalternativet hamnar inom gångavstånd för fler människor.

2. Odenplan är en bättre knutpunkt för kollektivtrafiken som ger bättre möjligheter för omstigning till andra trafikslag. Tänker främst på Gröna linjen och stombussar.

3. Stationen under Odenplan är färdigprojekterad. Att nu ångra sig och projektera för en annan station kostar skattebetalarna mycket pengar.

4. En station vid Norra station skulle leda till att vi måste förlänga tunneln, vilket torde dramatiskt öka byggnadskostnaderna.


Sammanfattningsvis tycker jag att alternativ Norra station verkar dyrare för skattebetalarna och ett sämre alternativ för kollektivtrafikresenärer. Vad säger ni om det?


Med dagens kollektivtrafik och hur den ser ut så håller jag med dig om det du skriver. I morgondagens Stockholm, ett Stockholm som jag skulle vilja se så är Norra Station "bättre" då fokus flyttas längre ut, och med det så ökar chanserna på att staden kommer att breda ut sig och nya centra skapas. Men hur realistiskt detta är har jag inte en aning om.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Johannes Lilleberg skrev:

Det här är vad jag kommit fram till:



1. Odenplanalternativet hamnar inom gångavstånd för fler människor.

2. Odenplan är en bättre knutpunkt för kollektivtrafiken som ger bättre möjligheter för omstigning till andra trafikslag. Tänker främst på Gröna linjen och stombussar.

3. Stationen under Odenplan är färdigprojekterad. Att nu ångra sig och projektera för en annan station kostar skattebetalarna mycket pengar.

4. En station vid Norra station skulle leda till att vi måste förlänga tunneln, vilket torde dramatiskt öka byggnadskostnaderna.


Sammanfattningsvis tycker jag att alternativ Norra station verkar dyrare för skattebetalarna och ett sämre alternativ för kollektivtrafikresenärer. Vad säger ni om det?


Jag håller med.
Sida 1 av 5

 > Infrastruktur
Citybanan

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8649 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.

@yimbysthlm på Twitter