Intressant förslag, tyvärr tror jag aldrig att det skulle vara ekonomiskt genomförbart med tanke på befintlig infrastruktur som har byggts där för inte så länge sedan—Mölndals bro, Åbromotet osv. Men med tanke på att höghastighetsbanan (Götalandsbanan) till Landvetter flygplats är tänkt att gå rakt igenom så kanske det finns möjlighet till förändring. En av skisser jag har sett från Banverket visar att järnvägen ska gå mellan vägbanorna just vid Mölndals bro. Hade ju varit mycket bättre att ha en underjordisk station rakt under nya Mölndal centrum, med entré och vänthall inne i köpcentret.
Höghuset är fortfarande intressant, men det känns mer som ett förstorat porslinsfabriken än en riktigt höghus som de första skisserna visade. Och jag håller med dig om stadsstrukturen, det är bara ett skrytobjekt från Wingårdhs—Radhus byggda ovanför ett köpcentrum, givetvis med en "häftig" våg utformning.

Punkthusen söder om köpcentret är jag faktiskt likgiltig till, området som kommer vara knôt in mellan ett köpcentrum och ett motorvägs hotell har absolut ingen potential till stadsmässiga kvalitéer. Du kan räkna med infarter för godstransporter osv där också. Då kan de faktiskt få bygga så många lägenheter där som möjligt för att få underlag till stadsliv där potentialen finns—längst Brogatan/Mölndals torg). Och det är just här som jag är mest besviken över planen, varför görs inte mer här där det redan finns någorlunda liknande traditionell kvartersbebyggelse för att skapa mer stadsliv?