Patrik Sterky skrev:
Daniel S: Eftersom jag är övertygad om att Västlänken kommer byggas förr eller senare med tanke på att Gbg C snart är Sverige enda större säckstation, och enda storstad utan tunnel, tycker jag inte det är värt pengarna och problemen man får i byggskedet att göra de förbättringar som går att åstakomma genom att gräva upp korsvägen och ordna/flytta på Lisebergs spårvagnshållplats.
@Patrik: Varför måste man gräva upp Korsvägen om du bygger ett resecentrum/bussterminal invid Lisebergs station?
Enligt mig behöver Göteborg större flexibilitet i kollektivtrafiken. Idag skall nästan alla byten ske i centrala stan. Jag efterlyser bla:
-Fler/tydligare knutpunkter där pendeltågresenärer enkelt kan byta till ett annat kollektivtrafikslag.
-Fler hållplatslägen vid hållplatserna så att tex. spårvagnstrafiken ej behöver vänta på vagnen/bussen framför (Brunnsparken, Centralen, Chalmers är exempel på det)
Relativt sett måste det vara väldigt få av regionens pendlare som har slutdestination centralen. De ska ju byta till buss eller spårvagn. Och detta är en av mina anledningar till att jag vill att man gör ett seröst försök och bygger ut invid Lisebergs station så att pendlingsalternativ skapas. På mindre än ett år från nu skulle vi kunna ha en mindre terminal här som slussar pendeltågsresenärer vidare i expressbussar, lokalbussar och flygbussar. Det är 19år tidigare än när Västlänken tidigast beräknas stå klar.
Jag tror att du missförstår mig. Jag gillar också tanken med Västlänken, men är tveksam till om Göteborg får "mest för pengarna" om man slänger ner 15-20 miljarder på det.
Argumentet "Alla andra har ju fått, varför ska inte vi också få?" tycker jag är lite barnsligt. Jag menar: Varför kan vi inte bara skita i vad man får i Stockholm och Malmö och istället utgå vad som är bäst för vår region totalt sett?
Göteborg har ju extremt bra förutsättningar med vårt spårvägsnät som relativt lätt skulle kunna kopplas till vårt järnvägsnät och trafikeras med duospårvagnar. Hur kan man bygga ut det på ett rationellt sätt?
Varför inte en "Östlänken"? (större station i berget under Lunden/Olskroken) Västlänken missar ju ändå Sahlgrenska/Chalmers/Norra Älvstranden? Att bygga en bergtunnel är ju mycket billigare än att bygga i ler- och siltlager.
Patrik Sterky skrev:
Daniel o Mikael: Jag håller inte alls med om att spårvagnen inte borde gå på egen banvall. Området är inte tätbefolkat nog för att motivera täta och långsamma gatuspår.
Jag håller med dig, Patrik. Men vad jag menade var att om man hade exploaterat detta område idag hade jag hellre sett att man byggde STAD här och inte som nu: Utslängda-lammeller-på-gräsmatta längs 5:ans linje.