Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Byggplaner för Tuve

Joachim Jensen
55 Inlägg
Vill flagga för de kommande byggnationerna för Tuve som är mitt hemmaområde, tänkte det kunde vara kul med lite material härifrån och inte bara Lundby ;)
Här är programmet:

http://www5.goteborg.se/prod/stadsbyggnad/dalis2...

Jag vet att det skall finnas ett till dokument som visar lite mer konkreta exempel på vad man tänkt sig med varje delområde. Men jag kan inte hitta den nu
Men jag vill minnas att exemplena mest bestod av punkthus, radhus och bostadshus. Är detta rätt väg att gå undrar jag då? Jag har bifogat en bild också på området närmast Tuve Torg (Se nedan).
Det som framkommit ur planerna är att de röda områdena skall bebyggas av bostadshus i en lång länga mot glöstorpsvägen, och jag tycker detta känns fel.
Detta spär bara på bilden av Tuve som förort, och jag hade hellre sett att man byggde något tätare. För det som oroar är att man på den sida som inte vette ut mot glöstorpsvägen bygger paerkeringsplatser. Detta kan hellre byggas i ett parkeringshus eller under mark, som är mer yteffktivt. Har någon annan synpunkter?

Bild på området närmast Tuve Torg:
http://img14.imageshack.us/my.php?image=tuve.png
Förklaring:
Det röda är planerad bebyggelse, det gula är redan bebyggt eller pågående och det rosa är själva centrumet.

EDIT: Jag städade upp inlägget lite, det såg för jävligt ut.
Senast ändrad 22 februari 2009 16:31
Joachim Jensen
55 Inlägg
Gött, jag hittade dokumentet med konkreta exempel:

http://www5.goteborg.se/prod/stadsbyggnad/dalis2...

För er intresserade: kolla närmare på område 5 och 6, alltså Tuve mitt och Tuve raksträcka.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ joachim: Själv har jag dålig koll på Tuve, men det du länkar låter inte upplyftande. Kan inte du kolla upp den fördjupade ÖP:n för Tuve (ingår eventuellt i Kärras fördjupade ÖP)? Om jag inte minns fel så ingår Tuve i den sk. "Mellanstaden" i nya ÖP, dvs. där man ska blanda och komplettera.

BTW, ligger det här förslaget ute på samråd nu eller är det redan taget? Har de redan klubbat detaljplanen i Byggnadsnämnden är det ju svårt att påverka.

Anyway, du får gärna initiera ett yttrande om något som är på gång i Tuve, så hjälps vi åt att skriva något. Det är ett viktigt strategiskt område i Göteborg som är värt att sätta fokus på.
155 Inlägg
Tuve är ju inte precis vad som med ett modernt språkbruk något "sexigt" område. Det finns inga möjligheter att skapa något stadsliv att tala om. Det är dock viktigt att Yimby inte bara koncenterar sig på de områden och platser som alla redan känner till och bryr sig om.

Däremot har nog programförslagen i det stora hela en del goda poänger. Framförallt att Tuve skulle må bra av fler bostäder nära torget för att ge mer underlag till butikerna istället för fler grannskapsenheter ute i landskapet - men är inte det redan påbörjat? Nått skulle la i alla fall hända vid torget.

Min far bodde under flera år i först Arvesgärde och sedan Gunnersgärde. Redan som 10-11-åring så upplevde jag området som sterilt och ofantligt tråkigt. Dessutom var jag för ung då alla de barn som flyttat in när husen byggts vid det laget var mer eller mindre utflugna. Efter att folk kommit ur bilen med sina matvaror och gått in till sig var Arvesgärde helt öde.
Senast ändrad 22 februari 2009 19:56
Joachim Jensen
55 Inlägg
Ligger ute på samråd har jag för mig, det skall även visas upp ute på vårt lokala bibliotek eller stadskontor.

Och det som du nämner Olle stämmer säkert, Tuve är förstört för någon form av urbanisering. Det enda skulle vara att riva alla bostadshus/radhus för att börja om på nytt.
Men det jag tänker främst på är den förtätning som kommer ske här ute i periferin i framtiden, en mängd stadsdelar ska ju sammankopplas (Biskopsgården, Tuve, Backa och Kärra) och jag skulle iaf sett att Glöstorpsvägen som jag pratade om skulle snyggas upp lite... Den är ju liksom en port till torget, och jag hade gärna sett att man här hade något liknande detta:
http://rune-feldt.se/spvgbg/bild34.jpg

Alltså, detta är Hjalmar Brantingsgatan, och utmed denna finns småbutiker i bottenplan ändå gfram till Wieselgrensplatsen. Det är det jag hade velat se, en gata med publikt innehåll, sen torg.

Olle Jansson skrev:

Däremot har nog programförslagen i det stora hela en del goda poänger. Framförallt att Tuve skulle må bra av fler bostäder nära torget för att ge mer underlag till butikerna istället för fler grannskapsenheter ute i landskapet - men är inte det redan påbörjat? Nått skulle la i alla fall hända vid torget.

Jag tror det norra rödmarkerade området är tänkt att bli studentbostäder. Problemet med torget är också att det är vänt mot bilvägen, och skulle det inte skyltas så skulle nog få förstå att det är just ett sådant. Torget är förresten nyligen uppfräschat, och de flesta verksamheter har bytt lokaler..

Huruvida jag skall göra ett yttrande återstår att se, tänkte vänta lite och kika lite på planerna på tidigare nämnda bibliotek..

EDIT: svarade på citering
Senast ändrad 22 februari 2009 21:27
Joachim Jensen
55 Inlägg
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ joachim: Jag delar ju inte Olle programmatiska pessimism.

Naturligtvis kan man inte få något downtown Manhattan-liv i Tuve, men självklart kan det få samma stadsliv som typ Majorna om man bara bygger rätt (och när nu Backaplan utvecklas till ny stadskärna).

Stadsliv är inget magiskt, det är helt enkelt ett tillstånd som uppstår om du ger ett område rätt fysiska och socioekonomiska förutsättningar.
Just Glöstorpsvägen tror jag har relativt höga chanser att bli något speciellt, den är ju trots allt stadsdelens ryggrad, speciellt nu om den förbinds med de norra delarna också.
Någon form av positiv utveckling sker ju faktiskt där nu i och med att man bygger en ny idrottshall som ska funka som ett komplement till Gothia, och skolan i närheten. Och om det nu också ska byggas studentlägenheter vid torget då tror jag att man kommer behöva bygga mer för studenterna utmed denna väg. Det känns inte som om en pizzeria, två matbutiker, bibliotek, godisbutik och vårdcentral riktigt räcker. Därför hade det vart kul med caféer eller mindre butiker utmed Glöstorpsvägen.... hmm jag hamnade i min egen värld .
Men jag ska undersöka möjligheterna till att påverka detta i en riktning som är värd att eftersträva....

@ Johannes
När jag tänker på Majorna tänker jag på kvartersstad, och om kollar på de rödmarkerade ytorna så skulle det egentligen få plats något sådant... Vet bara inte hur väl det passar in i själva stadsdelsbilden.

EDIT: Förlåt mig, jag har hela tiden pratat om Glöstorpsvägen, det är fel. Den jag menar heter Gunnestorpsvägen.
Senast ändrad 23 februari 2009 14:14
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ joachim: Att det inte skulle passa in i stadsbilden får väl snarare anses som tillgång än en brist i det här fallet... ;)
@ johannes

Den som lever får se .
Men jag tänkte att vi lämnar tråden för nu, det kommer inte ända så mycket inom det senaste, och när det blir mer aktuellt igen så kan vi ha en diskussion om det... Vill inte ta bort fokus från mer kritiska områden som Skeppsbron, Backaplan osv.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
För att gå emot din önskan Joachim, så har jag en del kommentarer efter att kollat på lite kartor och drivit upp bilder från min barndom. Om man river/flyttar dagiset nära korsningen vid Finlandsgatan och Gunnerstorpsvägen skulle hela gräsytan på den sidan och upp mot torget kunna fyllas på med hus som förankrar mot gatan och ändå får en relativt lugn baksida.

Hus som skulle ligga precis vid en hållplats och samtidigt ha gångavstånd till torget. Med lite bokaler i bottenplan mot gatan skulle det dessutom på lite sikt kunna finnas underlag för någon kiosk och något liknande. Dessa gräsmattor mot vägen är ju sinnebilden av menlösa gräsmattor som bara separerar. Alla kringliggande hus har ju bättre grönytor på sina andra sidor, så bebyggelsen skulle inte innebära någon förlust för dem. Om man skulle försöka tvinga ut några studenter till Tuve så torde la detta vara den bästa platsen, så att de får minimal stäcka i Tuve när de ska ta bussen till och från stan.

Ser på Eniro att det slängts upp ett amerikanskt radhusområde på andra sidan, söder om skolan. Rysligt ineffektiv marknanvändning förstås, men måhända bättre än gräs.
Joachim Jensen
55 Inlägg
Får bryta min egen önskan också då ;).
Jag har för mig att det är sagt att dagiset isåfall kommer flyttas. Jag läste dessutom lite noggrannare i det dokument jag la in lite senare. Bebyggelsen de vill ha ska vara fokuserad ut mot gatan för att skapa ett sammanhållet gaturum, så långt låter det gott. Men sedan vill de lösa upp det inåt vilket känns som ett nerköp, och man kan väl tolka detta som parkeringar/lekplatser/parkmiljö. Och här kommer mina problem, för dessa områdena finns verkligen överallt och tycker de ska vara förpassade till just ytterområdena av Tuve. Vid torget ska det finnas liv och rörelse, och det skapas inte i en sådan miljö....

Och angående butiker/caféer i bottenplan, detta tror jag säkert bara ses som positivt så till vida att det förs fram, och det hade jag tänkt att göra ifall den som planerar allt inte tänkt på detta än.
Sedan så är ju Yimby en så otrolig tillgång i ett sådant här fall, då det ligger en helt annan kraft bakom ett förslag när fler stödjer det...
Men som jag sa förut; den som lever får se, och jag lär la märka snart i vilken riktning detta kommer gå, och då kommer jag underrätta er!
Profilbild
Mikael Van Den Hoogen
4 Inlägg
Vill väcka liv i denna tråd lite igen. Har hänt en del sedan detta skrevs trotts allt. Det har rivits och byggs en del runt om här i Tuve. Läste precis igenom följande:
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/e..

Här finns en karta hur det är tänkt övergripande:
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/e..

Är helt ny här och har läst en hel del intressant om stadsplanering på sidan.
Senast ändrad 7 augusti 2012 00:09

> Städer
Byggplaner för Tuve

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8669 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter