@ Johannes: Skrev detta innan jag såg ditt sista inlägg. Då det är mer generella tankar och i stort sett identiskt med dina planer för Nilssonsberg lägger jag det här.
Nu var min avsikt inte att försvara 70-talssaneringarna, som varit alltför utbredda och allomfattande där de skedde, utan att försöka gilla läget; husen finns ju trots allt där och kommer knappast rivas i förstone. Som utomstående är det då främst i detta fall de dåliga förutättningarna för gatuliv runt storkvarteret som stör mig, i likhet med dig. Kanske skulle man tex kunna ta bort lokalgatan och bygga ut nedersta våningen mot vägen som det ser ut söder om Brunnsgatan? Nu förs ju också diskussioner om en länga längs Skanstorget. Ev. brister i tillgång till samlingslokaler och orienterbarhet i labyrinterna ser jag främst som frågor för de boende att förbättra. Originaltanken var väl att centrumfunktionen skulle finnas i hörnet Brunnsgatan/Västergatan och då kunde undvaras i övrig byggnation.
Angående garagegårdar från 70-talet är ett ytterligare problem att många är i behov av kostsamma reparationer pga läckage. Men jämfört med ytparkering är det trots allt mer yteffektivt. Det såg ut som att Porslinsfabriken hade garagegårdar, så konceptet verkar inte ha övergivits helt.
Det som trots allt slog mig som positivt var att områden som Nilssonsberg/Annedal Nya Landala/Vegastaden/Nedre Masthugget är hyfsat täta jämfört med landshövdingehuskvarter och områden som Norra Guldheden och Gråberget pga parkeringslösningarna. Vill man seriöst förtäta staden kan det vara av värde att se olika möjligheter och inte förfalla till dogmatisk kvartersstadsromantism
Inte minst vid förtätning i modernistiska områden kan det vara svårt, och ses som artfrämmande av belackare, att skapa kvartersstad
Själv ser jag denna prioritetsordning, möjligen kan 3 och 4 byta plats i centrala lägen:
1 Bostäder och infrastruktur som är rimligt funktionella och uppskattade av brukarna
2 Täthet som är tillräckligt hög med tanke på läget
3 Estetiska kvaliteter/god livsmiljö, främst som de upplevs av de som vistas i området
4 Förutsättningar för vibrerande stadsliv
En möjlig strategi utanför innerstaden, där goda förutsättningar för gatuliv finns överallt, skulle kunna vara att definiera stråk och noder där man prioriterar gatuliv och kräver bokaler längs gatorna (tex Kabelgatan/Stortoppsgatan på Gråberget). Utöver detta borde marken kunna disponeras friare, men med visst 'bokal'överskott för flexibilitet mot framtiden. För mer privata gårdsmiljöer i avsaknad av slutna kvarter, kan tex naturliga höjdskillnader, häckar och murar eller staket användas (med omdöme).