Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

De letar mark att bygga på i Majorna

Sida 3 av 4
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Voila!

Grå - Gator
Orange - Lägenheter
Blå - Torg
Senast ändrad 27 januari 2013 22:46
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

Voila!

Grå - Gator
Orange - Lägenheter
Blå - Torg

Vill att det ska se ut så här längs med bergssluttningen:

Sven R
529 Inlägg
Emanuel, där har du hittat jättefin mark att bygga på! Med närhetern till leden går det att ordna bra kollektivtrafik. Främst mot älven tror jag man skulle kunna skapa en hel stadsdel. Vi får hoppas att man låter bli att plottra bort marken på småhus.
Senast ändrad 1 mars 2010 16:20
Matthias H.
668 Inlägg
Håller med Sven, mycket intressant Emanuel.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Sven Renquist skrev:

Emanuel, där har du hittat jättefin mark att bygga på! Med närhetern till leden går det att ordna bra kollektivtrafik. Främst mot älven tror jag man skulle kunna skapa en hel stadsdel. Vi får hoppas att man låter bli att plottra bort marken på småhus.

Tja, idéen är ju att sammanföra dessa väldigt olika statsdelar med varandra på ett snyggt sätt. Ett exempel är att man bygger det flashigaste husen närmast "fattiga" Sandarna och successivt "fula" ner ju närmare man kommer till de rika stadsdelarna, så att segregering blir svårare att utveckla.

En av gatorna MÅSTE heta "Håkan Hellströmsgatan", annars äter jag upp min hatt ;)
Daniel Sjölund
292 Inlägg
@Emanuel: Det ser ut som om du vill skövla befintligt ind. omr. Skulle det vara möjligt att istället bevara befintligt industriområde och istället försöka integrera det med nytt infill samt övrig ny bebyggelse?

Bla. är ju den där "brädgården" där grymt mycket blandstad för sådana som gillar att snickra hemma. Om du river den måste jag cykla till K-rauta eller Hornbach..
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Daniel Sjölund skrev:

@Emanuel: Det ser ut som om du vill skövla befintligt ind. omr. Skulle det vara möjligt att istället bevara befintligt industriområde och istället försöka integrera det med nytt infill samt övrig ny bebyggelse?

Bla. är ju den där "brädgården" där grymt mycket blandstad för sådana som gillar att snickra hemma. Om du river den måste jag cykla till K-rauta eller Hornbach..

Just det där har jag tänkt på. Eftersom att vi söker en blandning av handel och bostäder, så erbjuder vi dem nya, fräscha lokaler när allting blivit klart. Det betyder att byggvaruhuset kan få stå där det står, fast med nya lokaler integrerade i bebyggelsen i ett större garageliknande komplex på bottenvåningen(t.o.m insprängt i berget och under lederna). En del innergården blir då avspärrad för den verksamheten.
Utöver verksamheterna som redan existerar där, som får nya lokaler, ska det finnas livsmedel, kontor, hyresrätter, köprätter, kafé, pub och nattklubb.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

Just det där har jag tänkt på. Eftersom att vi söker en blandning av handel och bostäder, så erbjuder vi dem nya, fräscha lokaler när allting blivit klart.

Men du vill alltså totalsanera först?. Varför? Det är ju bra om man kan vara resurssnål om det är möjligt. Varför inte låta befintlig gatustruktur och övrig infrastruktur ligga där den ligger och låta området med tiden mogna för en annan användning? Det blir oerhört mycket billigare att bygga så. Om vi tar till vara på det som går spara ökar chansen till att vi får en blandad kostnadsbild i området samt större mångfald i typer av verksamheter/funktioner. Dessutom skapar vi en unik identitet för den nya stadsdelen som både kan locka och skrämma folk. Mer spännande, enligt mig.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Flera av industribyggnaderna är väldigt fina i mitt tycke, bland annat den som rymmer Emilssons motor. Det borde gå att komplettera med bostäder.

http://kartor.eniro.se/m/pImUT
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Daniel Sjölund skrev:

Men du vill alltså totalsanera först?. Varför? Det är ju bra om man kan vara resurssnål om det är möjligt. Varför inte låta befintlig gatustruktur och övrig infrastruktur ligga där den ligger och låta området med tiden mogna för en annan användning? Det blir oerhört mycket billigare att bygga så. Om vi tar till vara på det som går spara ökar chansen till att vi får en blandad kostnadsbild i området samt större mångfald i typer av verksamheter/funktioner. Dessutom skapar vi en unik identitet för den nya stadsdelen som både kan locka och skrämma folk. Mer spännande, enligt mig.

Nja, inte direkt totalsanera. Man börjar nordost och fortsätter sedan i sydvästlig riktning successivt. Den yttre gatstrukturen bevaras medans den inre får agera mall för vidare för förlängningar. Dessutom ska höjden på husen intill Fridhemsgatan vara sex-sju våningar hög (lika högt som husen mittemot i Sandarna) så att en aveny med torg bildas. Sedan låter vi utöka ytan så att berget och bergssluttningen blir en del av arkitekturen (Gaudi Reprazentin' like Opal Sq-wise).
Senast ändrad 3 mars 2010 22:37
Aron Davidsson
12 Inlägg
Kungstens industriområde är en klar favorit med enorm potential!
Men det där vedervärdiga sgs-huset måste de plocka bort! Tror att det står där på "tillfälligt" bygglov. (Men sgs tillfälliga bygglov verkar ha en ovanan att bli permanenta!)

Måste även passa på och tipsa om södra biskopsgårdens industriområde. Även detta en pärla med ortogonalt kontinuerligt gatunät och många väldetaljerade små kontors- och verkstadsbyggnader, en del av dem kännsnästan påkostade för sin tid (60-tal typ)!
Senast ändrad 3 mars 2010 22:38
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Olof Antonson skrev:

Flera av industribyggnaderna är väldigt fina i mitt tycke, bland annat den som rymmer Emilssons motor. Det borde gå att komplettera med bostäder.

http://kartor.eniro.se/m/pImUT

Du menar att man kan höja våningsantalet.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Tja, man skulle ju kunna behålla en del fastigheter som de är och komplettera med hus i olika höjder. Det finns så många tråkiga industribyggnader (baracker i räfflad plåt), men flera av de som finns i området ser propra ut. Det vore synd att gå miste om dem; jag tycker de ger ett rustikt intryck. Man skulle ju kunna koncentrera merparten av bostäderna en bit ifrån, men ändå integrera så att industriverksamheterna kan finnas kvar och det inte upplevs otryggt och ödsligt. Det skulle kunna bli som Haga var förr, med massor av verksamheter och billiga lokaler.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
När det gäller att binda ihop Majorna med villaområdena västerut är det naturliga stråket, med tanke på topografin, via Kungssten. Där utgör motet den största mentala barriären. Det skulle också gå att skapa ett stråk över berget väster om Älvsborgsbron.
Personligen tycker jag att redan exploaterad mark bör nyttjas i första hand, medan de (i stort) orörda bergen utgör en potentiell resurs. Högsboleden skulle kunna göras till stadsboulevard, men sluttningen där den går är delvis brant och antagligen svårexploaterad. Egentligen tycker jag det är synd att terrängen förstörts med denna trafikled och att det mest stadsmässiga vore att återföra ytan till naturmark och istället skapa stadsgator genom Ekebäck och Västra kyrkogården. Men det är nog ett mycket långsiktigt projekt.

Skiss på en modifiering av moten för att minska den upplevda barriären och skapa exploaterbara ytor (Även Oscarsleden som stadsboulevard):

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Så här ser det ut nu:

Senast ändrad 5 mars 2018 18:39
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

När det gäller att binda ihop Majorna med villaområdena västerut är det naturliga stråket, med tanke på topografin, via Kungssten. Där utgör motet den största mentala barriären. Det skulle också gå att skapa ett stråk över berget väster om Älvsborgsbron.
Personligen tycker jag att redan exploaterad mark bör nyttjas i första hand, medan de (i stort) orörda bergen utgör en potentiell resurs. Högsboleden skulle kunna göras till stadsboulevard, men sluttningen där den går är delvis brant och antagligen svårexploaterad. Egentligen tycker jag det är synd att terrängen förstörts med denna trafikled och att det mest stadsmässiga vore att återföra ytan till naturmark och istället skapa stadsgator genom Ekebäck och Västra kyrkogården. Men det är nog ett mycket långsiktigt projekt.

Skiss på en modifiering av moten för att minska den upplevda barriären och skapa exploaterbara ytor (Även Oscarsleden som stadsboulevard):

Så här ser det ut nu:

Kan du säga vad det gröna, violetta, blå och gråa ska betyda?
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
@Emanuel A:
Det gröna är tänkta gator och den smala röda linjen spårväg. Violetta områden är områden som borde kunna bebyggas (antagligen huvudsakligen verksamheter då det mesta mycket ligger väldigt nära Västerleden).
Turkos markerar korsningar (cirklar för cirkulationsplatser).
Det finns naturligtvis mer mark som kan byggas och mindre gator har jag inte markerat i någon större omfattning.
Senast ändrad 5 mars 2010 07:47
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Inser några problem med mitt tidigare förslag. Grundtanken var att ta bort Röda stensmotets slinga (vid Älvsborgsbron) genom att ansluta Oscarsleden mot Älvsborgsbron i en plankorsning samt minska Kungstensmotets komplexitet genom att ansluta Högsboleden som stadsgata och att separera Kungstensmotet från Röda Stensmotet så långt att flätningsramperna kan tas bort. Moten kommer dock ändå för nära varadra, så jag har gjort en ny skiss där 'Högsbogatan' ansluter via en ny bro med ramper även mitt på. Har dessutom lagt in en GC-bro (mörkviolett) mellan Ekebäck och Kungstensterminalen. En uppsnyggning/flyttning av bussterminalen och spårvägsslingan vore också önskvärd för att minska 'vakuumet' mellan stadsdelarna:

Senast ändrad 5 mars 2018 18:39
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

Inser några problem med mitt tidigare förslag. Grundtanken var att ta bort Röda stensmotets slinga (vid Älvsborgsbron) genom att ansluta Oscarsleden mot Älvsborgsbron i en plankorsning samt minska Kungstensmotets komplexitet genom att ansluta Högsboleden som stadsgata och att separera Kungstensmotet från Röda Stensmotet så långt att flätningsramperna kan tas bort. Moten kommer dock ändå för nära varadra, så jag har gjort en ny skiss där 'Högsbogatan' ansluter via en ny bro med ramper även mitt på. Har dessutom lagt in en GC-bro (mörkviolett) mellan Ekebäck och Kungstensterminalen. En uppsnyggning/flyttning av bussterminalen och spårvägsslingan vore också önskvärd för att minska 'vakuumet' mellan stadsdelarna:

Vi får ju inte glömma skrapan i sjöberget, eller?
Den ska integreras in i planeringen iaf.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Voila!

En uppdatering.

Ljusgrå: Vägar
Mörkgrå: Trottoarer
Orange: Hus
Ljusblå: Torg, Service.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Lite längre västerut vid nya varvet finns stora obebyggda ytor med närhet till älven. Skall där bli villamattor eller radhus?
Sida 3 av 4

> Städer
De letar mark att bygga på i Majorna

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky