Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

De letar mark att bygga på i Majorna

Sida 4 av 4
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Profilbild
Göran Åhman
97 Inlägg
Det såg maffigt ut :-) Frågan är om allt är genomförbart bara med tanke på nivåerna. Men helt klart skulle man kunna förbereda för en kvartersstruktur, bygga där så är möjligt för att sen riva och komplettera och fylla i efter hand.
566 Inlägg
Från bloggen:
Göran Åhman skrev:

Gunnar: Där sa du nått! Tre kvarter längs med Sågg, nuvarande kv. Fanan (landshövdingehusen) sluts, plus lamellerna som kompleteras till hela kvarter. Toppsegelsg och Buskärsgatan knyts samman och läggs mellan nuvarande lamellhus och skapar där ett slutet gaturum och möter Vingagatans nya förlängning. Från denna gata utgår en ny gata som slingrar sig upp mot Vant- och Kabelgatorna :-)

Och så här tänkte ungefär jag. Buskärsgatan, som idag bara är en liten stump, förlängs från Godhemsplatsen och ansluter direkt till Kabyssgatan (den elegant svängda gatan längst upp i bild). Toppsegelsgatans lilla stump som idag utgår från Kabyssgatan, tas helt enkelt bort eftersom den nu befinner sig inne i det nya långsmala kvarteret.
Vingagatan förlängs från Såggatan, korsar Buskärsgatan och ansluter till Kabelgatan uppe på berget.

[URL=http://img517.imageshack.us/i/graberget1a2a3.jpg/]

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

[/URL]

Uploaded with ImageShack.us

Vad angår kartan i övrigt så skall den inte ses som färdig eller huggen i sten på något sätt. Detta vara bara något jag roade mig med igår kväll och i morse. Vet inte heller om kvarteren låter sig utformas så här i alla lägen beroende på nivåskillnaderna. Klart är att en hel del berg måste sprängas bort även där sluttningarna går att utnyttja.
Lägg märke till att nuvarande bebyggelse är innefattad i kvartersformationerna. Eftersom det rör sig om fristående huskroppar antas det i regel inte bli möjligt att fysiskt ansluta dem till nya husgavlar. Eventuell grändbildning som en konsekvens av detta anges dock inte på kartan (exempelvis T-diagonalen i mellan Ekedalsgatan och Godhemsgatan som syns på Emanuels karta, vilken jag också funderade över), inte heller utsträckningen av den exakta bebyggelsen. Istället visas kvarterens utformning och därigenom de områden som står till förfogande för tomtbildning.

Flera av de grå "gatustrecken" kommer antagligen att representera gatutrappor på grund av stigningen. Det utesluts inte att även Vingagatans övre del kan bli tvungen att förläggas i trappa.

På det hela taget blev ju min skiss, än så länge i alla fall eftersom knappt hälften är färdigt, ganska lik Emanuels. Det verkar finnas vissa logiska grepp i det här som gör att resultaten blir likartade.

EDIT: Skulle väl ha redigerat inlägget genom att uploada en karta med färgade streck för att beteckna gatorna som nämns ovan, men jag är tydligen för lat för tillfället. :/
Senast ändrad 23 februari 2011 22:02
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg

En uppgradering här.
Märk hur jag vill att lamellerna i mitten ser väldigt smala ut. Det är för att det kan byggas om till det som existerar på Friggagatan.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Emanuel, måste säga att jag skarpt gillar din uppdaterade skiss. Vingagatans vidare utdragning från Kabelgatan till möte med Stortoppsgatan är exempelvis klart önskvärd. Snyggt! Frågor bara:

1) Ibland drar du gatustreckningar genom de gula kvartersgränserna. Vad symboliserar det? Att gatan går genom en port i kvarteret, modell Cederbourgsgatan? Ett exempel är Hamneskärsgatans förlängning genom det "långsmala" kvarteret.
Själv gav jag upp förlängning av denna gata eftersom jag tyckte kvarteren blev lite för små samt att jag uppfattade det som besvärligt att passa in sträckningen när en lamell mer eller mindre blockerade vägen. Men taget så här så ser det ju faktiskt himla snyggt ut.

2) Vad skiljer "blå" figurer från "gula" sådana?

Hehe, det här är förträffligt kul!
Senast ändrad 24 februari 2011 08:22
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Gunnar Einarsson skrev:

Emanuel, måste säga att jag skarpt gillar din uppdaterade skiss. Vingagatans vidare utdragning från Kabelgatan till möte med Stortoppsgatan är exempelvis klart önskvärd. Snyggt! Frågor bara:

1) Ibland drar du gatustreckningar genom de gula kvartersgränserna. Vad symboliserar det? Att gatan går genom en port i kvarteret, modell Cederbourgsgatan? Ett exempel är Hamneskärsgatans förlängning genom det "långsmala" kvarteret.
Själv gav jag upp förlängning av denna gata eftersom jag tyckte kvarteren blev lite för små samt att jag uppfattade det som besvärligt att passa in sträckningen när en lamell mer eller mindre blockerade vägen. Men taget så här så ser det ju faktiskt himla snyggt ut.

2) Vad skiljer "blå" figurer från "gula" sådana?

Hehe, det här är förträffligt kul!

1) Javisst! Gatan passerar genom en port i kvarteret, som Standaret, Cederbourgsgatan etc.

2) Blå figurer märker lite högre byggnader, typ tio våningar eller fler, för en utmärkelse för platsen.

Dessutom är jag inte direkt ett fan av jätteinnegårdar. Kan förstöra känslan av stad då, så jag förminskar dem för att sätta in fler bostäder och gator.
Senast ändrad 24 februari 2011 15:36
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

1) Javisst! Gatan passerar genom en port i kvarteret, som Standaret, Cederbourgsgatan etc.

2) Blå figurer märker lite högre byggnader, typ tio våningar eller fler, för en utmärkelse för platsen.

Dessutom är jag inte direkt ett fan av jätteinnegårdar. Kan förstöra känslan av stad då, så jag förminskar dem för att sätta in fler bostäder och gator.

Coolt, då är jag med! Jag är inget fan av megajätteinnegårdar heller. Däremot är jag ett stort fan av gårdshus. Om det slumpar sig så att ett kvarter råkar bli modell större brukar jag alltid räkna med att det även står till förfogande för ett ymnigt gårdshusbyggande.

I själva verket gillar jag rent av gårdsmurar, som alltid spärrade vägen genom kvarteren förr (det vill säga fram till ombyggnadsvågen på 80-talet), även om jag naturligtvis inte skulle tvinga fram anläggandet av sådana, i alla fall inte utan valvöppningar i. Kanske något för Hamneskärsgatan dock? Bara en idé.

Kvartersstorlek annars lite generellt brukar jag sätta samman med den tilltänkta höjden på fastigheterna, även om sambandet kan vara rätt svagt och alls inte är att betrakta som ett fall av kosmisk lag. Trevånings landshövdingehus kan exempelvis utan problem placeras i kvarter modell mindre eftersom solen ändå når ner på de relativt små gårdarna.
Senast ändrad 24 februari 2011 17:43
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Vill bara poängtera ytterligare att ovanstående inte skall ses som något "förslag" av mig (handlade bara om hur man kunde dra en viss gata).
Närmare undersökningar på Gråberget har exempelvis visat att en gata från Kabelgatan ner på Ekedalsgatan nog får ses som helt omöjligt (17% lutning är nog inget Trafikkontoret skulle gilla direkt och till och med en sicksacksträckning skulle dra ungefär uppåt 13% om mina beräkningar stämmer). Sedan har vi alla klippor och berg som måste sprängas bort etc, något som i samband med lutning och höjdskillnad gör att ett eventuellt hörnkvarter Ekedalsgatan/Godhemsgatan (se även Emanuels kartskiss) även det framstår som tämligen ogörligt eller i alla fall obefogat.

Gråbergets topografi är som sagt en "utmanande" sådan.

Lite synd att man inte kunde vara med på vandringen idag bara, men de som hängde på förstår säkert vad jag menar.
Senast ändrad 5 mars 2011 16:00
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Gunnar Einarsson skrev:

...
Lite synd att man inte kunde vara med på vandringen idag bara, men de som hängde på förstår säkert vad jag menar.

Vandringen är i morgon 6:e mars 14-17. Så du har inte missat något.
Profilbild
Göran Åhman
97 Inlägg
Emanuel: Jag tycker din uppgraderade plan ser väldigt intressant ut, men varför är de två nordliga "grönytorna" tomma på kvarter? Tycker nog att dessa områden kanske är de bäst lämpade både för att bebygga och ansluta Gråberget till övriga staden.
696 Inlägg
Göran Åhman skrev:

Emanuel: Jag tycker din uppgraderade plan ser väldigt intressant ut, men varför är de två nordliga "grönytorna" tomma på kvarter? Tycker nog att dessa områden kanske är de bäst lämpade både för att bebygga och ansluta Gråberget till övriga staden.

Sådant kommer, om man tar bort lite punkthus, dvs.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Göran, bl.a apropå de två nordliga "grönytorna" (varav en till stor del består av Mariebergs kyrkogård), borde vi inte starta en dedikerad tråd åt plandiskussion om Gråberget eller vill ni helst att vi fortsätter i den här tråden?

OK, så promenaden var på söndagen. Tyvärr kunde jag inte medverka då heller.
Profilbild
Göran Åhman
97 Inlägg
Jo det är nog bra att samla ihop sig lite. Ja, visst utgör Mariebergs kyrkogård en stor del av den nordöstra "grönytan", men nog skulle man kunna klämma in en gata längs muren, dels rätt mot Kabelg och dels även en tvärgata upp mot Gråberget. Berget är ju som minst brant mot norr och öster. Det skulle rätt planerat kanske stärka Sågg-området oxå som ju utgör en smal kil mellan bergen och som lidit hårt av lokaldöden det senaste decenniet.
566 Inlägg
Är med på vad du menar. Har också tänkt på bebuggelse direkt söder om kyrkogården och sådan var ju också uppe på SBK:s plansch. I slutändan valde jag ändå bort att bygga alltför nära kyrkogården av någon vidskeplig anledning.

Dels tror jag den där slänten ner mot kyrkogården gör sig ganska bra (motsäg mig gärna!). Dels är jag rädd att det blir lite plottrigt så länge punkthuset vid Kabelgatan får stå kvar. Hade helst velat utnyttja hela "kvartersbredden" fram till Kabelgatan.

Se för ovrigt Hannes nya tråd i "Arbetsgrupper", så resonerar vi vidare:
http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2297
Senast ändrad 17 februari 2013 02:50
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Om du bor på Gråberget och är positiv till att bygga mer blandstad där, hör av dig till mig ang. intervju. Helst idag.

johannes[at]yimby.se

> Städer
De letar mark att bygga på i Majorna

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky