Från bloggen:
Göran Åhman skrev:
Gunnar: Där sa du nått! Tre kvarter längs med Sågg, nuvarande kv. Fanan (landshövdingehusen) sluts, plus lamellerna som kompleteras till hela kvarter. Toppsegelsg och Buskärsgatan knyts samman och läggs mellan nuvarande lamellhus och skapar där ett slutet gaturum och möter Vingagatans nya förlängning. Från denna gata utgår en ny gata som slingrar sig upp mot Vant- och Kabelgatorna :-)
Och så här tänkte ungefär jag. Buskärsgatan, som idag bara är en liten stump, förlängs från Godhemsplatsen och ansluter direkt till Kabyssgatan (den elegant svängda gatan längst upp i bild). Toppsegelsgatans lilla stump som idag utgår från Kabyssgatan, tas helt enkelt bort eftersom den nu befinner sig inne i det nya långsmala kvarteret.
Vingagatan förlängs från Såggatan, korsar Buskärsgatan och ansluter till Kabelgatan uppe på berget.
[URL=http://img517.imageshack.us/i/graberget1a2a3.jpg/]
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
[/URL]
Uploaded with
ImageShack.us
Vad angår kartan i övrigt så skall den inte ses som färdig eller huggen i sten på något sätt. Detta vara bara något jag roade mig med igår kväll och i morse. Vet inte heller om kvarteren låter sig utformas så här i alla lägen beroende på nivåskillnaderna. Klart är att en hel del berg måste sprängas bort även där sluttningarna går att utnyttja.
Lägg märke till att nuvarande bebyggelse är innefattad i kvartersformationerna. Eftersom det rör sig om fristående huskroppar antas det i regel inte bli möjligt att fysiskt ansluta dem till nya husgavlar. Eventuell grändbildning som en konsekvens av detta anges dock inte på kartan (exempelvis T-diagonalen i mellan Ekedalsgatan och Godhemsgatan som syns på Emanuels karta, vilken jag också funderade över), inte heller utsträckningen av den exakta bebyggelsen. Istället visas kvarterens utformning och därigenom de områden som står till förfogande för tomtbildning.
Flera av de grå "gatustrecken" kommer antagligen att representera gatutrappor på grund av stigningen. Det utesluts inte att även Vingagatans övre del kan bli tvungen att förläggas i trappa.
På det hela taget blev ju min skiss, än så länge i alla fall eftersom knappt hälften är färdigt, ganska lik Emanuels. Det verkar finnas vissa logiska grepp i det här som gör att resultaten blir likartade.
EDIT: Skulle väl ha redigerat inlägget genom att uploada en karta med färgade streck för att beteckna gatorna som nämns ovan, men jag är tydligen för lat för tillfället. :/
Senast ändrad 23 februari 2011 22:02