Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Mina kartor över innerstans spårtrafik

Sida 5 av 6
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Snyggt mer ringlinjer. I Helsingfors finns det en ringlinje formad som en åtta (dubbelring). Kanske något för Stockholm?

Ursäkta mig, men fem ringlinjer är precis lagom. Ville bara påpeka det.

Ser att St. Eriksplan blir ett lummigt "Korsvägen". Nice!
Senast ändrad 13 december 2010 17:01
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Norrmalmsring borde fortsätta hela Kungsgatan ända till Stureplan. Regeringsgatan leds på en bro ovan Kungsgatan så det blir svårt att leda den direkt dit (men jag förstår din poäng)

Med dessa ringar + de fem planerade ringar (5:an + blåbussarna konverterade) kommer det som mest att bli 4 parallella linjer vid Odenplan-Birger Jarlsgatan (2:an, 4:an, Norrmalmsring och Vasaring).

Utöver det blir det tre parallella linjer vid Ringevägen mellan SÖS och Skanstull. Detta kan nog funkar med rätt så täta avgångar på varje linje i rusning.
696 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Norrmalmsring borde fortsätta hela Kungsgatan ända till Stureplan. Regeringsgatan leds på en bro ovan Kungsgatan så det blir svårt att leda den direkt dit (men jag förstår din poäng)

Med dessa ringar + de fem planerade ringar (5:an + blåbussarna konverterade) kommer det som mest att bli 4 parallella linjer vid Odenplan-Birger Jarlsgatan (2:an, 4:an, Norrmalmsring och Vasaring).

Utöver det blir det tre parallella linjer vid Ringevägen mellan SÖS och Skanstull. Detta kan nog funkar med rätt så täta avgångar på varje linje i rusning.

Märk också lingvistiken. Det blir ju helt nya uttryck man får lära sig, eller hur? Vasaring t.ex låter, för mig, som något behagligt stockholmskt. Något som Mr. Persbrandt skulle kunna säga och göra mig helt varm inombords.
Senast ändrad 13 december 2010 17:15
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ledsen Emanuel Alfredsson men jag ser inget seriöst i dessa förslag utan ser det mera som en datorlek vilket iofs inte behöver vara fel alls men så här "data-symmetrisk" är inte verklighetens reseströmmar, och det går inte att svänga -Kungsgatan-Regeringsgatan- då den senare ligger på en bro över den första. Det är inget kul att byta spårvagn (mellan flera ringar tex) i onödan utan genomgående linjer är att föredra både för trafikanterna och för driftsekonomin.

Det kanske lite tråkiga/odramatiska med ett framtida införande av spårväg i innerstan är att nätet inte kommer skilja sig särskilt mycket från dagens stombussnät + nya (förlängda) 7an men fler linjer bör likt 4an idag förlängas till stora omstigningspunkter vid tullsnittet!

Om däremot fler stomlinjer konverteras till spv uppstår möjligheten att i City införa en ringlinje som vi kan kalla "0" och som går: -Centralen-Sergels torg-Norrmalmstorg-B Jarlsgatan-Stureplan-Kungsgatan-Kungsbron-Blekholmsterassen-Klarabergsviadukten-Centralen- osv.

Den bör vara gratis och finansierad av de många butiker/varuhus/banker m m som ligger utmed linjen och ha funktionen av "skyttel" för resande som snabbt vill röra sig inom City med allt dess utbud. 0-taxan ska även stimulera till att inte ta bilen in till City utan istället erbjuds ett smartare alternativ än att snurra runt i detta "shoppingområde" som är fyllt med främst fotgängare!

Ett förslag som funnits med sedan "Cityspår"-tiden men som jag åter vill pusha för i all enkelhet......
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Jag har gjort om Norrmalmsring lite.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

IOM detta, blir Östermalmsring och Norrmalmsring den Helsinki-åtta som Herr Öhrström talar om.
Senast ändrad 14 december 2010 07:16
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Och kurvan -Kungsgatan-Birger Jarlsgatan är för tvär, -är förslagen allvarligt menade och isaf vad bottnar dom i?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Jag håller inte riktigt med Johan här. Ringlinjer har en poäng iom att de hålls relativt högtrafikerade på hela linjen och dör inte ut vid någon ändstation. Vad gäller passagerarflöden är inte detta något statiskt. Men jag skulle hellre se lite större ringlinjer: Ex
1. Norra Stationsgatan/Cederdalsgatan - Vallhallavägen - Exenstiernas gata - Strandvägen - Birger jarlsgatan - Kungsgatan - Vasagatan Torsgatan - Rörstrandsgatan - Norra Stationsgatan.

2. St Eriksgatan - Hantverkargatan - Tegelbacken - Nedre Klara - Gustav Adolfs Torg - Brunkebergs torg - Segels torg - Hamngatan - Birger Jarlsgatan - Odengatan - St Eriksgatan

OSV

Men jag tror nog det, som Johan nämner, är viktigast att fokusera på ett nät snarare än enskilda linjer. Med ett nät finns det större flexibilitet.
696 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

Och kurvan -Kungsgatan-Birger Jarlsgatan är för tvär, -är förslagen allvarligt menade och isaf vad bottnar dom i?

Du menar brattiga Stureplan?
Kan lätt fixas, men då som rondell och då måste platsen göras om. Synd om det dekadenta nimby-folket då.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Men jag tror nog det, som Johan nämner, är viktigast att fokusera på ett nät snarare än enskilda linjer. Med ett nät finns det större flexibilitet.

Visst ska ett nät vara på sin plats. Ringlinjerna är bara en del av en större nät.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Birger Jarlsgatan/Kungsgatan borde funka om man leder södergående spårvagnar förbi Norrlandsgatan (som skulle kunna bli kombinerad gågata och spårvagnsgata. Bilarna får svänga vänster vid Kungsgatan istället). Åt andra hållet är vändradien större.

Någon rondell får inte plats och rondeller i stad bör undvikas enligt min mening.
696 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Birger Jarlsgatan/Kungsgatan borde funka om man leder södergående spårvagnar förbi Norrlandsgatan (som skulle kunna bli kombinerad gågata och spårvagnsgata. Bilarna får svänga vänster vid Kungsgatan istället). Åt andra hållet är vändradien större.

Någon rondell får inte plats och rondeller i stad bör undvikas enligt min mening.

Inte ens så här?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

Inte ens så här?

Vad säjs om att använda hela kvarteret mellan Stureplan och Humlegården som rondell? (Humlegårdsgatan/Sturegatan/Birger Jarlsgatan)

Kul att se någon från landets främsta spårvägsstad ta en titt på Stockholms trafikproblem med nya fräscha ögon förresten!
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Herbert, Tingesten skrev:

Emanuel Alfredsson skrev:

Inte ens så här?

Vad säjs om att använda hela kvarteret mellan Stureplan och Humlegården som rondell? (Humlegårdsgatan/Sturegatan/Birger Jarlsgatan)

Kul att se någon från landets främsta spårvägsstad ta en titt på Stockholms trafikproblem med nya fräscha ögon förresten!

Tack!

Eftertsom att Stockholms gator är mycket bredare än Göteborgs, ser jag också mer spårvägstäthet i STHLM än i GBG.

Jag håller på att fundera på en Norrtull-Skanstull-länk genom Sveavägen och Götgatan. En straightline alltså.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Jag håller nog med Johan E i den här frågan. Man kan visserligen leka på datorn men om man ska tas på allvar måste man nog utgå från var och hur folk faktiskt reser.

Vilket SL gör, på sätt och vis, när dom lägger ut sina linjer.

Nu är förvisso buss något annat än spårväg. Ska man ersätta bussar med spårvägar blir det färre linjer eftersom investeringarna är större; i gengäld blir varje linje mer använd. Det är utmärkt - ingen gillar att stå och vänta på en buss som aldrig kommer samtidigt som man märker att bussen på parallellgatan går förbi.

Så jag skulle gärna se ett förslag som utgår från
- att stomlinjerna plus cityspårvägen finns
- att ytterligare några linjer byggs, men vilka?
- att innerstans nät binds samman med förorternas à la 4ans till Gullmarsplan
och kanske också
- att ytterligare någon t-banelinje tar över genomgående trafik. Inte minst skulle snittet nånstans över Essingen eller Västerbron behöva förstärkas.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Här har jag tagit fram en "tullinje". Eller åtminstone Sveaplan-Eriksdalsbadet snarare.

Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Lite OT, men jag märkte detta vid linjeläggning.

Jag är inte lagd åt konspirationshållet, men märkte ändå väl den formationen.
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Jag håller med Jan Wiklund och tycker att du borde föra de här datalekarna på Svenska SpårvägsSällskapets forum där liknande lösa idéer finns och där de sedan diskuteras i all evighet. (SSS: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/)

Säger så här därför att det är viktigt att rensa bort ludd ur en lång seg spretig och många gånger inte alls särskilt seriös debatt. Upprepar att det inte är något fel på att leka men det går å andra sidan inte heller att ha en proggresiv debatt som utgår från en existerande bärande plan (stomnätet) och som läget är nu är det viktigt att den fulls upp och fullbordas.

Men det är en fri värld och andra kanske har intresse vilket jag respekterar. Själv tycker jag det blir lite för mycket "what if?"-prat i tider då det inte ens går att bygga några hundra meter provisorisk räls över Sergels torg för nya 7an till Centralen utan att behöva vänta i 7 år för att delta i denna ev-ringlinjer-debatt men kör på ni som har glädje av det....
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

Jag håller med Jan Wiklund och tycker att du borde föra de här datalekarna på Svenska SpårvägsSällskapets forum där liknande lösa idéer finns och där de sedan diskuteras i all evighet. (SSS: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/)

Säger så här därför att det är viktigt att rensa bort ludd ur en lång seg spretig och många gånger inte alls särskilt seriös debatt. Upprepar att det inte är något fel på att leka men det går å andra sidan inte heller att ha en proggresiv debatt som utgår från en existerande bärande plan (stomnätet) och som läget är nu är det viktigt att den fulls upp och fullbordas.

Men det är en fri värld och andra kanske har intresse vilket jag respekterar. Själv tycker jag det blir lite för mycket "what if?"-prat i tider då det inte ens går att bygga några hundra meter provisorisk räls över Sergels torg för nya 7an till Centralen utan att behöva vänta i 7 år för att delta i denna ev-ringlinjer-debatt men kör på ni som har glädje av det....

Öhmmm..., är det inte visioner om en bättre stad som är Yimbys ryggrad? Pushing the Limits och så? Även om detta är gjort i Paint, så är det lika mycket allvar i det här som det är i alla era andra ljuvliga förslag. Ryck upp er och skål ta mig fan, för nu kör vi!
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
En liten kollektion av en citybanan väst bara. Inga konstigheter, bara spår!

Senast ändrad 16 december 2010 16:02
Sida 5 av 6

> Infrastruktur
 > Övrigt
Mina kartor över innerstans spårtrafik

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter