Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Mina kartor över innerstans spårtrafik

Sida 6 av 6
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Du får ursäkta Emanuel men jag ser förstår ändå inte vad du håller på med? Linjen från Sveaplan till vadå, -Eriksdalsbadet(?) vittnar åter om hur datorperfektion går före verkligheten:

-Varför vända just på Sveaplan när KS är ett stort resmål i närheten, -av "estetiska" skäl?

-Det går inte att svänga från Sergels torg upp på Malmskillnadsgatans bro, -lokalkännedom?

-Malmtorgsgatan backe liksom Götgatans är inte precis världens mest lämpade gator för spvtrafik precis, -lokalkännedom?

-Det går inte att plötsligt dyka från Götgatan ner till Eriksdalsbadet utan att man spränger ut en del av Skanstullsbron vilket är både teknisk svårt och mycket dyrt och därför orealistiskt, och varför skulle man vilja när Gullmarsplan är den stora knutpunkten och ett betydligt viktigare mål för merparten av trafikanterna!?

På den senaste kartan är det visst en massa "konstigheter":

-En linje (dagens 62) slutar bara tvärt på Rålambsvägen och når aldrig Fredhäll alt Kristineberg T-stn.

-I närheten händer något liknande med en linje i Sankt Göransgatan som plötsligt slutar en kort bit före Stadshagen T-stn.

-bron vid Malmskillnadsgatan är med här också liksom Malmtorgsgatan och Götgatans smala o branta delar.

-Man förstår inte hur linjerna går öht utan det är bara olika gator med spår i.

Jag förstår inte poängen med att uppfinna hjulet på nytt när det redan finns en ganska bra plan (stomnätet) att utgå ifrån!?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Kan vara värt att kolla lite med Google Street view eller liknande. Själv tycker jag vilda spekulationer och utanför-boxen-tänkande piggar upp debatten och ser gärna fler förslag (under förutsättning att de är fysiskt genomförbara. Den femuddiga stjärnan var lite over the top för mig...

Ja, bara för det förresten: Teknisternas quarnevalståg går ju i en nästan perfekt femhörning Valhallavägen -Odengatan - Sveavägen - Kungsgatan - Sturegatan... de skulle säkert ha nytta av spår i gatan...
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

Du får ursäkta Emanuel men jag ser förstår ändå inte vad du håller på med? Linjen från Sveaplan till vadå, -Eriksdalsbadet(?) vittnar åter om hur datorperfektion går före verkligheten:

-Varför vända just på Sveaplan när KS är ett stort resmål i närheten, -av "estetiska" skäl?

-Det går inte att svänga från Sergels torg upp på Malmskillnadsgatans bro, -lokalkännedom?

-Malmtorgsgatan backe liksom Götgatans är inte precis världens mest lämpade gator för spvtrafik precis, -lokalkännedom?

-Det går inte att plötsligt dyka från Götgatan ner till Eriksdalsbadet utan att man spränger ut en del av Skanstullsbron vilket är både teknisk svårt och mycket dyrt och därför orealistiskt, och varför skulle man vilja när Gullmarsplan är den stora knutpunkten och ett betydligt viktigare mål för merparten av trafikanterna!?

På den senaste kartan är det visst en massa "konstigheter":

-En linje (dagens 62) slutar bara tvärt på Rålambsvägen och når aldrig Fredhäll alt Kristineberg T-stn.

-I närheten händer något liknande med en linje i Sankt Göransgatan som plötsligt slutar en kort bit före Stadshagen T-stn.

-bron vid Malmskillnadsgatan är med här också liksom Malmtorgsgatan och Götgatans smala o branta delar.

-Man förstår inte hur linjerna går öht utan det är bara olika gator med spår i.

Jag förstår inte poängen med att uppfinna hjulet på nytt när det redan finns en ganska bra plan (stomnätet) att utgå ifrån!?

Jättebra att ni säger till mig. Sicka kulturkrockar alltstå. Som sagt, inga konstigheter, bara spår!
Senast ändrad 16 december 2010 20:51
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Varde Freud och mina snuskiga fantasier. Låt fantasin flöda!
Senast ändrad 16 december 2010 21:03
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Man kanske ska ta och utgå ifrån de linjesträckningar som uppstår då stombussarna konverteras (+ 7:an och spårvagn till norra station). Då skulle nätet se ut så här:

Som var och en ser kommer en del spårsträckningar att löpa otäckt nära varann. Då är det naturligt att man till en relativt billig penning kopplar samman dem så antalet möjliga linjer ökar. Då kan det se ut så här:

Utöver detta har vi naturligt önskemål om ytterligare utbyggnad. Detta är förstås beroende av hur pass väl de inledande faserna går. En del är säkert orealistiskt:

Vid detta laget har man ett så pass heltäckande nät att det är möjligt att lägga en massa genomgående linjer samt ringlinjer.

Senast ändrad 17 december 2010 01:44
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Så, nu har jag förlängt Nord-Syd till KS och också Globen, för att det evens out.

Update: Såg att den går genom Globen center en bit bort. My bad! Bara man kan få till en cirkulationsplats där, så att den kan åka tillbaka.
Senast ändrad 17 december 2010 09:00
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Jag tycker nog att Johan E använder lite hårda ord här. Visserligen finns det en del i det Emanuel gör som visar på brister i lokalkännedom. Men i en del fall kan denna brist vändas till en fördel. Då har man ofta ett helt annat grundperspektiv utan fördomar. Lösningar på problem kan kanske för "utomstående" vara triviala, även om vi stockholmare med vår grundföreställning upplever problemen som olösliga (jmfr columbi ägg).

Ett par kommentarer: Jag misstänker att Götgatsbacken är för brant http://kartor.eniro.se/m/IZCAp för att köra spårvagn på. Annars gillar jag bestämt dragningen över Brunkebergstorg. Spårvagn skulle göra mycket för det området.
696 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Ett par kommentarer: Jag misstänker att Götgatsbacken är för brant http://kartor.eniro.se/m/IZCAp för att köra spårvagn på. Annars gillar jag bestämt dragningen över Brunkebergstorg. Spårvagn skulle göra mycket för det området.

Do it Sanfran Style! Eller Stigbergsliden på Götebosska.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Det handlar om nästan 10% lutning. I San Francisco är spårvagnarna kabeldrivna. Stigbergsliden är nog inte lika brant. Götgatsbacken är riktigt riktigt brant.
342 Inlägg
Jo jag har varit för hård men det beror på att jag först inte såg något sammanhang och det hela s a s började i fel ände med bara ringlinjer. Nu när Emanuels kartor täcker hela innerstaden m m har det genast blivit mycket intressant så jag ber Emanuel om ursäkt och hoppas på fortsatt konstruktiv diskussion!?

-Några kommentarer:

Tyvärr tror jag Götsbacken är för brant och dessutom är den tänkt att bli gågata om sisådär hundra år med alliansen. "Flätade" spår dvs enkelspår på delar av gågator är iofs inget konstigt internationellt sett men här är jag rädd för att det skulle bli mer spårvagnar/fordon än vad folk klarar av och som flanörist kan jag hålla med.

Historiskt sett har det aldrig gått någon spårväg i Götgatsbacken men väl trådbussar som är som gjorda för branta backar. En av de linjer som gick där, linje 34, hade en liknande funktion som Emanuels nord-sydliga linje på sin södra del och gick från Skanstull till Brunkebergstorg likadant där 34an enkelriktat via dåv Herkules- och Vattugatorna fortsatte till Vasagatan och sedan via N bantorget-Torsgatan-S:t Eriksplan till närliggande Birkaplan. Den lades ner 1957 när den genomgående T-banan mellan Hötorget och Slussen öppnade och den genomgående trafiken på ytnätet minskade påtagligt (på flera ytlinjer).

Sedan dess har stan växt och T-banan har nu dels för liten kapacitet och dels finns det ett behov av kortare parallela resor fast på gatan. Så det finns en poäng med en sån här linje även om jag är ganska övertygad om att den kommer att hamna längre ner på prioriteringslistan efter både spv på linje 1, 2, 3, 4 och en förlängd 7a. Säger inte så för att sänka Emanuel utanför att det trafikunderlagsmässigt finns ett större behov av spv på tex linje 4 först.

Byggs 4an först läggs också spår över Skanstullsbron precis som i Emanuels förslag och tillsammans med planerna på en förtätad bebyggelse vid Gullmarsplan/Globen och citat "dra Götgatan till Globen" så finns en poäng i förslaget även här!

Återkommer med fler förhoppningsvis positiva kommentarer, -go for Emanuel and keep on track!
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Det handlar om nästan 10% lutning. I San Francisco är spårvagnarna kabeldrivna. Stigbergsliden är nog inte lika brant. Götgatsbacken är riktigt riktigt brant.

Stigbergsliden är nästan 45 grader (tippar jag på iaf) och den var brantare förr.
Med lite uppfinningsrikedom och lite tålamod kanske det här kan gå för sig, eller hur?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Kanske med maglevspårvagnar i så fall.
696 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Kanske med maglevspårvagnar i så fall.

Som New Yorks T-Bana är bestående av?
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
T-banan i New York är en helt "vanlig" sådan och en gång i tiden var dess vagnar förebild för Sthlm, karta, bilder, info m m: http://www.urbanrail.net/am/nyrk/new-york.htm

Däremot finns det en "airtrain" som är en förarlös minimetro (people mover) på JFK flygplatsen i Queens som öppnade 2003 men den är ingen framtuda förebild för resten av nätet eller så......
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Om det är något som behövs här så är det sammanbindning med t-banan. Kontakt med västra Skogen är önskvärd. Jag tror nog att en t-bana skulle göra mer nytta i att knyta samman Västra Skogen med Vasastan. Detta sägeer jag med vetskapen om att Pampas är i stort sett obebyggt och några hundratals meter från Vasastan och Kungsholmen.

Vidare har området (om bangården flyttas) potential att få en station med pendeltåg (med koppling till citybanan och en ev framtida Kungsholmenbana) + regionaltåg. Området kan och bör byggas väldigt tätt och då är det viktigt att inte i första hand satsa på spårvagn (som kan komma att hindra en t-baneutbyggnad). Spårvagnen kan komma i efterhand då man ser rörelsemöster, på vilket sätt t-banan kan kompletteras.
696 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Om det är något som behövs här så är det sammanbindning med t-banan. Kontakt med västra Skogen är önskvärd. Jag tror nog att en t-bana skulle göra mer nytta i att knyta samman Västra Skogen med Vasastan. Detta sägeer jag med vetskapen om att Pampas är i stort sett obebyggt och några hundratals meter från Vasastan och Kungsholmen.

Vidare har området (om bangården flyttas) potential att få en station med pendeltåg (med koppling till citybanan och en ev framtida Kungsholmenbana) + regionaltåg. Området kan och bör byggas väldigt tätt och då är det viktigt att inte i första hand satsa på spårvagn (som kan komma att hindra en t-baneutbyggnad). Spårvagnen kan komma i efterhand då man ser rörelsemöster, på vilket sätt t-banan kan kompletteras.

De va la gôtt!
Senast ändrad 20 december 2010 23:32
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Man kanske ska ta och utgå ifrån de linjesträckningar som uppstår då stombussarna konverteras (+ 7:an och spårvagn till norra station). Då skulle nätet se ut så här:

Som var och en ser kommer en del spårsträckningar att löpa otäckt nära varann. Då är det naturligt att man till en relativt billig penning kopplar samman dem så antalet möjliga linjer ökar. Då kan det se ut så här:

Utöver detta har vi naturligt önskemål om ytterligare utbyggnad. Detta är förstås beroende av hur pass väl de inledande faserna går. En del är säkert orealistiskt:

Vid detta laget har man ett så pass heltäckande nät att det är möjligt att lägga en massa genomgående linjer samt ringlinjer.

detta tror jag mest på som en genomförbar plan för övergång till spårvagnar på de tyngsta linjerna. Dock tror jag kontakten till Solna kommer bli av tidigare, SolnaC-Odenplan kan komma att bli första etappen på en ny 2:a.
528 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

Stigbergsliden är nästan 45 grader (tippar jag på iaf) och den var brantare förr.
Med lite uppfinningsrikedom och lite tålamod kanske det här kan gå för sig, eller hur?

45 grader uppplevs bokstavligt som ett stup. Det är till exempel väldigt få svarta skidbackar som är så branta.
Senast ändrad 12 juli 2011 23:09
Sida 6 av 6

> Infrastruktur
 > Övrigt
Mina kartor över innerstans spårtrafik

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter