Jo jag har varit för hård men det beror på att jag först inte såg något sammanhang och det hela s a s började i fel ände med bara ringlinjer. Nu när Emanuels kartor täcker hela innerstaden m m har det genast blivit mycket intressant så jag ber Emanuel om ursäkt och hoppas på fortsatt konstruktiv diskussion!?
-Några kommentarer:
Tyvärr tror jag Götsbacken är för brant och dessutom är den tänkt att bli gågata om sisådär hundra år med alliansen. "Flätade" spår dvs enkelspår på delar av gågator är iofs inget konstigt internationellt sett men här är jag rädd för att det skulle bli mer spårvagnar/fordon än vad folk klarar av och som flanörist kan jag hålla med.
Historiskt sett har det aldrig gått någon spårväg i Götgatsbacken men väl trådbussar som är som gjorda för branta backar. En av de linjer som gick där, linje 34, hade en liknande funktion som Emanuels nord-sydliga linje på sin södra del och gick från Skanstull till Brunkebergstorg likadant där 34an enkelriktat via dåv Herkules- och Vattugatorna fortsatte till Vasagatan och sedan via N bantorget-Torsgatan-S:t Eriksplan till närliggande Birkaplan. Den lades ner 1957 när den genomgående T-banan mellan Hötorget och Slussen öppnade och den genomgående trafiken på ytnätet minskade påtagligt (på flera ytlinjer).
Sedan dess har stan växt och T-banan har nu dels för liten kapacitet och dels finns det ett behov av kortare parallela resor fast på gatan. Så det finns en poäng med en sån här linje även om jag är ganska övertygad om att den kommer att hamna längre ner på prioriteringslistan efter både spv på linje 1, 2, 3, 4 och en förlängd 7a. Säger inte så för att sänka Emanuel utanför att det trafikunderlagsmässigt finns ett större behov av spv på tex linje 4 först.
Byggs 4an först läggs också spår över Skanstullsbron precis som i Emanuels förslag och tillsammans med planerna på en förtätad bebyggelse vid Gullmarsplan/Globen och citat "dra Götgatan till Globen" så finns en poäng i förslaget även här!
Återkommer med fler förhoppningsvis positiva kommentarer, -go for Emanuel and keep on track!