Johannes Åsberg skrev:
Hur ska vi utveckla och förbättra Nilssonsberg? Jag tänker tillbyggnad av lokaler mot ÖvreHusargatan (den planskilda servicegatan försvinner), förslagsvis återfår de boende längst ner sin terrass på taket till vår tillbyggnad.
Ommålning av fasaden längs med hela Nilssonsberg, vi delar in kolossen i olika färgfält för att få lite variation.
Utbyggnad av lokaler mot Brunnsgatan + terrass för de boende.
Ja, servicegatan är verkligen förskräcklig, men jag är inte säker på att jag fullt fattar vad du menar med utbyggnad/terrasser. Affärslokalerna, såsom cykelaffären, är ju delvis nedsänkta under gatunivå, inte sant? Eller menar du att lägenheterna på andra våningen skall byggas om och bli de ny affärslokalerna som får en tillbyggnad över servicegatan fram till trottoaren?
Alternativet är en nedsänkt trottoarer invid "the basement" som är vanlig i angloamerikansk arkitektur (se min profilbild för övrigt) med en trappa ner, något som torde ha gett upphov till begreppet "dive bar", men det framgår ju inte av din bild.
Hänger inte med här.
Tyvärr tror jag sedan inte att något kan rädda Nilssonsberg förutom komplett rivning/totalsanering (och uppbrytning i flera kvarter medelst trappor), men eftersom vi säkert aldrig kommer att bli så rika och handlingskraftiga igen som på 60-/70-talet och kolossen nu ändå torde stå där i sekler framöver så varför inte försöka? Lite färg kan väl ändå inte skada.
Västergatan... ehh.. kommer inte på något som kan rädda den.
Jo, fast nu vet vi alla fall något!
Senast ändrad 23 juli 2010 16:29