Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Skulle det gå att få bort Johan Tiberg från Bangatan?

Johan K. Sch.
37 Inlägg
Möbelvaruhuset Johan Tiberg ockuperar ett landshövdingehus på Bangatans västra sida och tycks ha lager i de sorgliga nedgångna trähusen på andra sidan gatan, där de solkiga gardinerna alltid är fördragna.

Jag tänker mig att det här borde vara ett utmärkt läge för vettigare förtätning. Om man rev de små låga trähusen på gatans östra sida, som knappast har något kulturhistoriskt värde, skulle man kunna bygga nytt som sluter kvarteret både på höjden och bredden. Trälängan på gårdssidan, in mot Masthuggsberget, kan kanske rustas upp för att användas som bostäder. Om Tibergs ändå behöver lagerutrymme kan de väl bygga på ett par våningar på sitt parkeringshus på Amiralitetsgatan.

Någon som vet varför den här sorgliga gluggen i en annars fin gata får stå och förfalla?

(Sen skulle jag också gärna se något som fyller ut Bangatans västra sida upp mot Stigbergstorget till. Just den delen av parken används sällan till mer än rastplats för hundar.)
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ johan: Jag skulle bli förvånad om de inte är klassade på något sätt, men visst finns det potential längs med Bangatan. Gatenhielmska parken (är det väl) är nog också untouchable. Själv irriterar jag mig mest på huset bredvid, som är ganska nybyggt - helt igenmurad bottenvåning! Sedan vore det ju kul att göra något åt det enorma funkisområdet. Tänk om det på något sätt gick att få ordning på den västra, fullständigt funkis-misshandlade, sidan av Bangatan.
Ja jag håller med dig Johannes om att de vita alldeles för många vita plåtfunkishusen måste åtgärdas. Vad kan man göra tro? Riva vore ju fint men det kanske finns någon annan lösning. Fasadvariation är ju ett måste och gärna förtätning emellan.
Vad gäller "träskjulen" så är det ju en del av gatans charm, just den delen av gatan är ju intressant. Men det är klart, det finns nog bättre ändamål än möbellager. Jag gillar de nybyggda landshövdingehusen, mer sånt!
Johan K. Sch.
37 Inlägg
Det finns planer på att bygga i Vita björn: 50 lägenheter i ett punkthus samt lokal i markplan där Willys nu huserar:

http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/dalis20.nsf/535e371e7fd657aec1256a5c0045675f/1f17c2df66a12936c12570920047fbcc!OpenDocument
668 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

@ johan: Jag skulle bli förvånad om de inte är klassade på något sätt, men visst finns det potential längs med Bangatan. Gatenhielmska parken (är det väl) är nog också untouchable. Själv irriterar jag mig mest på huset bredvid, som är ganska nybyggt - helt igenmurad bottenvåning! Sedan vore det ju kul att göra något åt det enorma funkisområdet. Tänk om det på något sätt gick att få ordning på den västra, fullständigt funkis-misshandlade, sidan av Bangatan.

Om vi tänker på sama hus Johannes, kanske 6-7 år gammalt i tegel, så håller jag med dig om bottenvåningen men själva huset i sig är rätt snyggt och skulle kunnat ha funkat om det varit lokaler i bottenvåningarna.
Johan Carstens
8 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

@ Tänk om det på något sätt gick att få ordning på den västra, fullständigt funkis-misshandlade, sidan av Bangatan.

Johannes, Idéer? Ingen skulle bli gladare än jag!
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ johan: Ja du, det är inte det enklaste...
De har ju till och med planskilt mellan Bangatan och husiparken. Man får nog ta en ordentlig titt där (kanske dags för en stadsvandring...). Det enklaste skulle ju vara att bygga envånings lokallängor längs med Bangatan. Kanske ett par våningar bostäder ovanpå vissa av dem. Trappor/cykelvägar in till husiparken på fyra-fem ställen längs med Bangatan.

Tricket är hur man gör det så att det samtidigt känns som ett lyft för de som bor i husiparken.
Eller så river man husiparken och låter dem som bor där flytta in i nya fina kvarter på samma plats Det blir ett lyft för alla
Johan K. Sch.
37 Inlägg
På västra sidan Vita björn, längs Djurgårdsgatan, vore det inte helt hopplöst att skapa en mer yimbykorrekt gatfront. De två nedersta våningarna tycks upptas av kontor.
Daniel Andersson
543 Inlägg
Nivåplaneringen vid anslutningen till omgivande stad i flera områden av denna typ lämnar verkligen en hel del övrigt att önska. Det är samma sak runt nedre Masthugget vid Fjällgatan tex. Kanske sågs det som en tidsfråga innan omgivande områden också skulle 'saneras' så det var ingen idé att göra nå't. Eller så var det bara snålhet; nå'n som vet? Vid Bangatan är det trots allt ingen stor nivåskillnad, så det naturliga hade varit att sprida ut den inom området, men där finns väl en stor parkering under gårdarna som inte kunde luta det minsta... Om man ändå tvingas ha en distinkt nivåskillnad vore det bästa att ta upp den i en huslänga, eller möjligen som en 'naturlig' barriär mellan det offentliga och halvprivata rummet. Det är knappast möjligt nu. Ett tänkbart alternativ vore att flytta kanten till gatans mitt. Då skulle gathalvorna kunna funka bättre var för sig, även om det blev en barriär att korsa gatan (några trappor kunde finnas, men de skulle göra gatuprofilen bredare.) En annan tanke vore att bygga rätt låga halvcirkelformade hus med lokaler mot gatan i luckorna mellan husen. Mellan husen kunde instängdheten på GC-banan minska med en längsgående trapp upp mot gatan. Mellan det andra och tredje (befintliga) huset från söder kunde ett öst-västligt stråk skapas. Entrén från Djurgårdsgatan till det syd-nordliga stråket genom området borde också öppnas upp/tydliggöras.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ daniel: Din sista idé där låter strålande. Man skulle kunna börja med att bygga ett riktigt hörn på kvarteret i norr, och sedan arbeta sig etappvis framåt längs Bangatan och fylla igen kvartershålen.

Det enda hindret för full kvarterisering är väl egentligen bottenlägenheterna (+vån 1) mot Bangatan? Men de kanske skulle föredra att få en ny lägenhet ovanpå butikerna mot Bangatan...
Alternativt låter man Koopmansgatan fortsätta tvärs genom längan mot Djurgårdsgatan upp mot Bangatan, så att man får två kvarter. I dag är ju Vita Björn ett kolosskvarter som, trots att det är uppbrutet och har gångvägar tvärsigenom, är enklare att ta sig runt än igenom, inte minst p g a nivåskillnaderna Daniel påtalar. Även nivåskillnaderna kanske man skulle kunna åtgärda genom att dela upp kvarteret i två delar, med olika markplan, s a s.
7 Inlägg
Alla som inte är förtjusta i HusIpark ska snarare tacka Tiberg för att det inte blev mer av Vita Björn-karaktär på Bangatan. Wallenstam for rätt hårt fram i området. Dock blev det rätt mycket mark kvar i kvarteret Vita Björn. En smal länga i 3-4 våningar längs med Bangatan skulle kanske kunna rymmas? Wallenstams punkthus är rätt långt indragna från gatan.

Senast ändrad 11 juni 2010 22:58
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Tja, Vita björn huserar ju en av stans bästa indiska restauranger, så att lyfta fram den från brutalismen till ett något mer gemytligt place hade varit bra, eller?
Jesper AO
7 Inlägg
En annan möjlighet är att bygga hus på den östra sidan. Där finns åtminstone två p-däck i ett plan som förfular Bangatan. Där hade det ganska lätt gått att fylla ut hålen och bygga stadsmässigt.

Senast ändrad 15 juni 2010 22:36
Sven-Åke K
1 Inlägg
Hur hade du tänkt då?Dom som har lägenheter o. har fönster mellan dom s.k.hålen,hur ska dom ha de om du vill bygga ihop dom husen?
Jesper AO
7 Inlägg
har inte ägnat det så mycket tanke, det bara slog mig. Flera P-däck i ett plan längs en relativt central gata - det måste gå att göra nåt bättre. Jag får väl skissa lite på det. Det kanske är dags att dra igång en helt ny tråd om hela området mellan Djurgårdsplatsen och Amiralitetsgatan. Området består bl a av p-däck, bensinstation och punkthus. Ett intressant område att förtäta i och återställa något av den förlorade kvarterskaraktären - läget förtjänar helt klart något mer/bättre än vad som finns där nu.

Senast ändrad 16 juni 2010 22:20
Mikael Kreutz
498 Inlägg

> Städer
Skulle det gå att få bort Johan Tiberg från Bangatan?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky